Unconfigured Ad

Collapse

50 size, glassfiber eller karbon?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hanzo
    • Nov 2005
    • 845

50 size, glassfiber eller karbon?

Flyr en Align600 om dagen, med et sett med karbonblader av god kvalitet. Jeg er nå i en fase der jeg antar det blir endel krasjing fremover. Har så smått begynt med noen stallturns, roller og hadde idag min første loop.

Siden det er uungåelig at det blir noen krasj nå, har jeg vurdert å kjøpe med noen glassfiberblader, f.eks http://www.technoflight.no/shop/prod...roducts_id=879

Ideen her er blader som knuser når de treffer baken, så blir det kansje mindre skader videre innover i systemet. Akkuratt nå er alt i hode av metal. Har vurdert å sette på plastikk bladholdere, men de ser også ut som de tåler sinnsykt med juling.

Er småredd karbonbladene er så seige at all energien går videre og knuser det meste nedover i mekaniken.

Er slike blader en grei løsning, eller blir flygningen såpass mye bedre med skikkelige karbonblader at der er verdt det? Selve prisen på bladene er ikke en stor faktor her, det er primært med tanke på å berge meg ut av et krasj best mulig.
  • Vegabond
    • Jun 2006
    • 1921

Jeg tenker på prisen.. jeg flyr med glassfiber blader.. og det funker som fjell..

tror egentlig ikke at bladene har så mye og si i en krasj.. heller hvordan du krasjer..

Mvh Robert.
    ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~
    ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

~Min Cnc byggetråd #1~
    ~Min Cnc byggetråd #2~
    ~Min Cnc byggetråd #3~

~Trondheim Modellflyklubb~

Comment

• spitmk16
      • Oct 2005
      • 1367

"Er småredd karbonbladene er så seige at all energien går videre og knuser det meste nedover i mekaniken"

Karbon generelt kan man bestemme hvilke vei man vil ha styrke og hvilke vei man vil ha svakhet. Videre blir karbon brukt i F1 der nettopp pulveriserings egenskapene i karbon fører til mindre skader på sjåføren.

Jeg regner med at man faktisk får mindre skader på flykroppen av karbonblader enn glassfiber.
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• Ferry
        • Feb 2007
        • 456

Originally posted by Vegabond
        Jeg tenker på prisen.. jeg flyr med glassfiber blader.. og det funker som fjell..
        Jeg tenker også på prisen. Flyr idag med karbonblader på en TZ50. Rettelse; idag hovrer jeg med en TZ50, og skal snart fly.. Derfor hadde det vært kjekt med noen billige blader. Alle andre deler er jo ganske billige, men bladene ligger på 500,- Har sett etter treblader, men det er kanskje ikke aktuelt å bruke lenger? Finner ihvertfall ingen. Riktignok har Elefun noen i lista, til 169,- pr. par, men de har vært utsolgt lenge. Hvor billige glassfiberblader finnes da?

Comment

• MaxMekker
          • Nov 2006
          • 320

Treblader så kan du bruke de samme som til raptor

Bruker treblader selv på TZ50 og synes det er helt kurrant til koseflyging.
          =================
          Runar Holm
          www.maxmekker.com
          =================

Comment

• Ferry
            • Feb 2007
            • 456

Originally posted by MaxMekker

Se der, ja! Jeg fant dem ikke, for jeg har bare leita under rotorblader, og ikke under reservedeler til Raptor. Det var en litt mer hyggelig pris. Da kjøper jeg et sett eller to av de, og sparer karbonbladene til jeg har mer trening.
            Foreløpig har jeg igrunn nok med å klare å holde helikopteret i lufta. Har kun prøvd å kjøre litt kjapt fremover,men rygga forsiktig tilbake.

Comment

• Vegabond
              • Jun 2006
              • 1921

Mange sier at i teorien skal man kunne loope og rolle med treblader.

Det som er verre er at man ikke kan kjøre på så mye turtall på de.

Strutings kjører med treblader på en t-rex 450 SE, og det funker som bare det.

Det er jo ett litt mindre heli, men kan ikke se noe i veien for at du ikke kan fly med treblader.

Bare husk at du ikke skal så høyt i turtall, jeg hovrer og fin flyr på 1500 rpm på blader.

Mvh Robert
              ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~
              ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

~Min Cnc byggetråd #1~
              ~Min Cnc byggetråd #2~
              ~Min Cnc byggetråd #3~

~Trondheim Modellflyklubb~

Comment

• Tintin
                • Jan 2005
                • 4631

TT trebladene er vel laget for max 1700 rpm.
                Align trebladene er vel ok til 2400

Du kan ikke helt sammenligne treblader til 50 og en liten TRex, bl.a. fordi det kan ha så mye større konsekvenser om bladene ryker på en 50.

Treblader på en 450 duger fint til alt selvom responsen nok er litt mer "crisp" med stive cf blader. Skulle nesten si man skal være svært god før det er "nødvendig" med cf på en 450 om man ikke ligger på 3000 rpm.
                Jeg kjører treblader på 26-2700 og har så langt ikke hatt noen problemer der.

På 50ene derimot føles det ikke bra med treblader. Ville nesten si at å kjøre treblader som fersking om man ikke har en turtallsmåler er litt vel mye gambling.
                bruker Align sine glassfiberblader på 600n og de er gode syns jeg til min flyging. Kostet vel $50,- + det vanlige.

Comment

• Ferry
                  • Feb 2007
                  • 456

Originally posted by MaxMekker

Nå har jeg kjøpt de trebladene, og har i den forbindelse et spørsmål som muligens er for dumt til å stille, men jeg gjør det allikevel. Plastfilmen utenpå bladene, skal den fjernes? Det ser mest ut som bare transportbeskyttelse, den sitter jo ikke no særlig fast. Men ifølge bruksanvisningen skal det skjæres vekk litt av filmen før bladholderene limes fast. Skal bladene trekkes med noe annet? Husker jeg trakk blader med en slags krympestrømpe, en gang i forrige årtusen...
                  Den filmen som sitter der nå kan da umulig bli der lenge?

Comment

• MaxMekker
                    • Nov 2006
                    • 320

Den plastfilmen skal sitte der, det er fuktsperre.
                    Den ramler normalt sett ikke av før bladene er borti bakken eller noe annet som rifter filmen.

Skjer det så er det bare å lakke bladene og avbalansere de etter på.
                    =================
                    Runar Holm
                    www.maxmekker.com
                    =================

Comment

Working...