Jeg opplever at helikopteret blir ustabilt under stillestående nedstigning fra god høyde. Jeg ser på røyken/eksosen at det oppstår turbulens under bladene og jeg må gi litt collective for å få kontroll over heliet. Opplevde også dette til dels med min gamle T-rex (nå solgt). Er dette et vanlig fenomen? Det skjer ikke når jeg stiger ned med fart. Er dette grunnen til at man bør ha fart forover under autorotasjon?
Unconfigured Ad
Collapse
Turbulent nedstigning.
Collapse
X
-
Når man synker rett ned i den nedadgående luftstrømmen fra rotoren så vil man måtte bremse tidligere enn man tror fordi helikopteret vil fortsette å synke når man prøver å stoppe. Det er normalt med litt ustabilitet. Jeg pleier å prøve å unngå situasjonen ved å ikke gå ned så fort om jeg må gå ned vertikalt.
Det er ikke grunnen til at man bør ha fart fremover under autorotasjon, da er situasjonen helt anderledes og rotoren flyr i oppovergående relativ vind.Last edited by tahustvedt; 05-06-07, 17:25. -
Hei.
Dette er et velkjent fenomen fra full size, men også modeller lider under dette. Fenomenet kalles downwash, og skapes fordi rotoren presser luften under helikopter ned. Det du opplever når du forsøker å lande, er at helikopteret får mindre løft som en konsekvens av at luften som du flyr i går nedover, dermed må du gi mer pitch og bruke mer effekt fra motoren for å få samme løft som du ville ha hatt i ren luft. I tillegg skapes det en rekke former for turbulens i et slikt område.
I ekstreme tilfeller kan man oppleve at man må gi mye collective pitch for å stoppe gjennomsynkningen - på full size kan man til og med oppleve at man ikke har nok pitch til å stoppe synket...
På de aller fleste modellhelikoptere er dette likevel ikke noe stort problem fordi vi både har krefter og pitch nok i forhold til modellens vekt. Tunge skalamodeller kan derimot ha et problem med dette.
Naturligvis er problemet også størst i vindstille fordi den nedadgående luftstrømmen fra rotoren ikke "blåses" bort.
Løsningen er enkel. Når du skal lande sørg for at helikopteret har litt fart fremover, og stopp siget og synket rett før du setter helikopteret. Da flyr du i ren luft hele veien.
Lykke til!Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment