Unconfigured Ad

Collapse

Multiplex 3030 på helikopter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • xtrem3D
    • Sep 2003
    • 34

Multiplex 3030 på helikopter

Hei!
    Jeg har veldig lyst til å prøve helikopter og lurte på om noen har erfaringer med denne radioen på helli. Jeg har nemlig denne radioen.
    Er på utkikk etter en brukt raptor 50 med utsyr (motor, gyro og servoer)...
    Må bare spare litt penger først

Evind
  • Kenneth
    • Jan 2002
    • 35

Jauda, jeg har en Profi 3030 og en Sceadu 30, og de kommer ganske godt overens..
    Det eneste jeg hadde problemer med var å få stillt throttle-kurvene skikkelig, så jeg kjøpte en Governor (Futaba GV-1), og "problem solved"...

Nå ville jeg ikke flydd uten Governor, uansett hva slags radio jeg skulle hatt..
    Mvh.
    Kenneth Sørensen

Comment

• Theodor
      • Nov 2001
      • 510

Man blir fort avhengig av Governor. Klart vanedannende...
      Theodor Bastberget

Airplanes are for people who can't fly helicopters!
      http://www.modellhelikopter.no

Comment

• xtrem3D
        • Sep 2003
        • 34

Er det greit å bruke radioen mot en GY401 fra futaba?
        Sikkert greit med Governor, men den koster jo 1000 kroner og med en allerede presset økonomi er det litt mye...

Eivind

Comment

• Arild Johansen
          • Jan 2004
          • 426

Originally posted by xtrem3D
          Sikkert greit med Governor, men den koster jo 1000 kroner og med en allerede presset økonomi er det litt mye...

Eivind
          Da hadde jeg forsøkt heli med radioen og med gyro. Om du må slite med pitch/throttelkurve kan man fint gå løs på de første stegene med helikopter. Du skal jo uansett ikke gå rett på full 3D eller F3C. Selv om det høres slik ut på nicket ditt

Finner du at helikopter er tingen kan man heller spare penger til mer avansert og/eller tilpasset utstyr etter hvert. Det viktigste er og få koblet syn, hjerne og fingre til denne underlige snurredingsen. Når det begynner og stemme melder som regel behovet seg for oppgradering av både det ene og andre. Men får du 1000 kr så vent med governor til du har 2000. Får du et krash eller bomstrike er det godt og ha noe oppsparte middler for og få helien raskest mulig i lufta igjen.

Lykke til
          Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
          Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
          AHMHK

Comment

• xtrem3D
            • Sep 2003
            • 34

Takk for svar.
            Så lenge gyroen virker ordentlig sammen med radioen så er det greit.
            Er litt interessert i å kjøpe noe skikkelig fra starten så jeg slipper å bytte det ut med en gang, men governor kan jo kjøpes ettervert.

Har fått ganske bra tak på flyginga på real flight simmulatoren. Hvor realistisk er den? Hovrer alle veier (med rotoren opp) og inverted med nesa inn. Flyging forover går også greit.

(Man skal ikke skue flygingen på nicket. Det er bare navnert på flyet mitt. )

Eivind

Comment

• Kenneth
              • Jan 2002
              • 35

Eivind

Bruker selv GY401/S9253-settet, og det fungerer utmerket på min MPX-mottaker. Bruker ene slideren på radioen til justering av gyroen.

Originally posted by Arild Johansen
              Da hadde jeg forsøkt heli med radioen og med gyro. Om du må slite med pitch/throttelkurve kan man fint gå løs på de første stegene med helikopter. Du skal jo uansett ikke gå rett på full 3D eller F3C. Selv om det høres slik ut på nicket ditt

Finner du at helikopter er tingen kan man heller spare penger til mer avansert og/eller tilpasset utstyr etter hvert. Det viktigste er og få koblet syn, hjerne og fingre til denne underlige snurredingsen. Når det begynner og stemme melder som regel behovet seg for oppgradering av både det ene og andre. Men får du 1000 kr så vent med governor til du har 2000. Får du et krash eller bomstrike er det godt og ha noe oppsparte middler for og få helien raskest mulig i lufta igjen.

Lykke til
              Helt enig...

Ingen vits i å kjøpe Governor før du har testet throttle-kurvene selv. For alt jeg vet så kan jo jeg ha klønet til dette med kurver, siden helikopteret var den første modellen jeg la inn på radioen. Ikke direkte usannsynlig igrunn...

Jeg fløy en stund før jeg kjøpte GV-1, og det var da jeg kom frem til at GV-1 måtte være deilig... ...og jeg hadde rett..
              Mvh.
              Kenneth Sørensen

Comment

• Arild Johansen
                • Jan 2004
                • 426

Takk for svar.
                Så lenge gyroen virker ordentlig sammen med radioen så er det greit.
                Er litt interessert i å kjøpe noe skikkelig fra starten så jeg slipper å bytte det ut med en gang, men governor kan jo kjøpes ettervert.

Har fått ganske bra tak på flyginga på real flight simmulatoren. Hvor realistisk er den? Hovrer alle veier (med rotoren opp) og inverted med nesa inn. Flyging forover går også greit.

(Man skal ikke skue flygingen på nicket. Det er bare navnert på flyet mitt. )

Eivind
                Jeg har mange år bak meg som både modellfly ( acro og skala ) samt mange år bak meg som heliflyger, men møtte veggen på både økonomifronten og på tidsaspektet. Pausen har vart i overkant av 10 år nå ,men har bestemt meg for og ta opp hobbyen igjen.

Jeg stiller meg også spørsmålet om utstyr. Skal jeg sette igang med den gamle Kalten eller skaffe nytt. Skaffe nytt koster mye, sett ut fra en økonomi som er basert på hus, hjem, unger og familie. Da er det "gule lapper" ( regninger ) som må prioriteres. Har derfor valgt og ta en lett oppgradering av den gamle kjerra så en får prøvd seg litt i starten.

Vedrørende simulator så virker det rett og slett for enkelt. Sikter da til FMS, som er koblet opp mot Futabaradioen min. I min mest aktive periode som heliflyger skaffet jeg meg den første Dave Brown simulatoren, samt en 386 SX PC. Ballet kostet meg ca kr 8 500,- den gang. Visuellt sett var den dårlig, og modellen var ganske vrien og fly. FMS simulatoren er bare barnematen i forhold. Men sett ut fra simulatorens funksjon så fungerte det meget bra. Det man forsøkte på simulatoren kunne man gå ut og forsiktig prøve det "for real". Simulatoren benytter du til og oppfatte det visuelle, programere hjernen etter hva du sanser. Få så det hele ut i fingrene, og slik går prosessen i ring. Hva man ikke får på simulatoren er alle de andre sanseinntrykkene som man får på helipaden. Det er gjerne flere til stede, kanskje litt vind, sola i øynene, motor som ikke går 100% rent osv. Det gjelder da og få frem inntrykkene, erfaringene som man har skaffet seg på simulatoren og omsette de riktig med tilskudd av sanseinntrykkene man har ved flyging ute.

Vokt deg vel for og ikke gå i takt med mestring på stripa og mestring foran simulatoren. Det er fort gjort og hovre en tank "switchless inverted" på simulatoren, men på stripa er det en reell verdigjenstand man snur på hode og reverserer funksjonene opp i hodet. For noen blir dette for mye på et tidlig stadie og resultatet av det er som regel bedrøvelig. Ta nye øvelser når hode og fingre er klar for det. Gjør ting i rekkefølge. "Strikken" skal var passe stram. For stram = crash. For slakk = stagnering eller faktisk også tilbakegang. Meget viktig er det at helikopter og utstyr er rett satt opp for det man skal gjøre. Det er bedre med en heli til 3500 kr som er rett satt opp, enn ett til kr 25 000 kr hvor allt er gæærnt. Få hjelp av de som "kan det", ikke vær redd for og spørre!

Ingenting innen modellsporten er så utfordrene som helikopter ( subjektivt syn ), men ingenting kan heller være så frustrerende som når man får gjentagense svikt i utstyr, helikopter eller pilot................
                Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
                Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                AHMHK

Comment

• Dundee
                  • Sep 2003
                  • 15

Som xtrem3d har jeg også lyst på heli, men må også spare først. Det jeg lurer på er om det er noen som har prøvd multiplex cockpit mm på heli?
                  mvh.
                  Audun

Comment

• Theodor
                    • Nov 2001
                    • 510

Originally posted by Dundee
                    Som xtrem3d har jeg også lyst på heli, men må også spare først. Det jeg lurer på er om det er noen som har prøvd multiplex cockpit mm på heli?
                    Jeg kjenner ikke til den radioen, men ALLE 4-kanals (og oppover) radioer kan brukes som helikopterradioer!!!!! Ja, jeg snakker sant. Jeg vil vel anbefale å legge noen kroner i en god heliradio (det er tross alt en meget vesentelig detalj) men hvis økonomien absolutt ikke tillater det så finnes det muligheter.

Så hvordan gjør man det?
                    5 servoer er et minimum for å fly helikopter. Venstrestikka, opp-ned, styrer 2 servoer. Men andre ord: Y-kobling er tingen. Så hva med throttle og pitch kurven? Pitchkurven blir linjær og... man er faktisk tvunget til å invistere i en Governor som tar seg av throttlekurven

Dette er fullt mulig og fungerer men en NØDLØSNING inntill lommepengene på 50 kr uka har kommet opp i prisen på en radio
                    Theodor Bastberget

Airplanes are for people who can't fly helicopters!
                    http://www.modellhelikopter.no

Comment

• Dundee
                      • Sep 2003
                      • 15

Det som er poenget er at jeg allerede har denne radioen, og lurer på om det er noen som har prøvd ulike gyroer og Governorer på denne radioen.
                      mvh.
                      Audun

Comment

• Kenneth
                        • Jan 2002
                        • 35

Kikket over "specs'ene" til Cockpit MM'en nå, og jeg ser ingen grunn til at denne ikke skulle være egnet som en heli-radio, med både governor og gyro..

De nødvendige mixer har den (er jo tross alt Multiplex), så alt du trenger er nok kanaler...

7 kanaler er akkurat passe for heli med Governor og Gyro med Gain-kontroll på senderen (F.eks. Futaba GY-401)....

Go for it!
                        Mvh.
                        Kenneth Sørensen

Comment

• caravelle
                          • Jan 2004
                          • 78

Har selv en Cocpitt MM og har fløget med den . Det er ikke noe problem å bruke den til NORMAL heliflyving , men når det kommer til å sette opp radioen med det forskjellige IDLE funksjoner da sliter du litt , det har den ikke men som sagt til å begynne med får å lære å hovre da er den midt i blinken . Eneste peset er å stille pitch og motor på den , men hvis du har en bra gyro med headlock så skal det gå greit å bruke den . Å ha gov er litt får tidlig , slitt heller litt med pitch/throotle sånn at du vet hva du gjør.

Tom Jonny Pettersen www.Bodomfk.no
                          Tom Jonny Pettersen
                          http://www.bodomfk.no

Comment

Working...