Unconfigured Ad

Collapse

Drifter til venstre i normal og høyre i HH

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • retlaw
    • Jan 2007
    • 896

Drifter til venstre i normal og høyre i HH

Etter å ha forsøkt å bytte servohorn i går, får jeg nå ikke halen til å slutte å drifte. Hadde på et 8mm horn fra før. Har lagd meg en på 11mm og en på 6mm i tilegg. Nå får jeg ikke helien til å slutte å drifte med ingen av dem tre.

Skiftet også overføring stangen fra metall til carbon. Da denne er mye stivere, har jeg bare tred rorstangen gjennom gjennomføreingen til den horisontale hale-finnen og sløyfet de to andre.
    Smurte halebelte og drevene med loctite/dielectric grease.

Hvor ligger feilen?
    Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no
  • Heliman
    • Mar 2006
    • 1254

Hvilken gyro og servo?
    Hvor har du lagt antennen?
    Mvh
    Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• retlaw
      • Jan 2007
      • 896

Logitech 2100T og spektum AR7000. Det nok ikke glitch..

walter@retlaw.no

Comment

• retlaw
        • Jan 2007
        • 896

Og Futaba 9650

walter@retlaw.no

Comment

• Heliman
          • Mar 2006
          • 1254

Sett det tilbake sånn som det var før det begynte å drifte, tipper det kan være karbonstangen som vibrerer og at vibrasjonene forplanter seg til gyroen...
          Mvh
          Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• retlaw
            • Jan 2007
            • 896

Har demonert hele halen underfeilsøking. Like greit da jeg har fått byttet belte, haleaksel, pitchslider, og annet slitasje..
            Skjer det samme igjen nå er det nok carbonstaget. Får ikke boret opp de andre gjennomførigene da staget har en tykkere endehysel.

Hvordan har dere andre med carbonstag løst dette?

walter@retlaw.no

Comment

• Heliman
              • Mar 2006
              • 1254

Du kan ta en kort linkestang og lime fast inni karbonrøret med ca, eller om det er en hel stang så kan du bruke en passe tynn krympeslange og legge linkestangen med litt omskjøt og krympe den fast med krympeslangen. Du kan gjerne dryppe en dråpe ca på den så den sitter ekstra godt..
              Mvh
              Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• retlaw
                • Jan 2007
                • 896

Vært ute og test hovret i hagen.. For å grovkalibrer den brukte jeg subtrimen med hensikt å kompansere mekanisk i etterkant. Da jeg var fornøyd testet jeg den i HH mode. Fant ut den drifter i HH avhengi av turtall. Startet med Subtrim på +4 og avslutet med -4. Altså jeg måtte kompansere undervis ettersom batteriet ble svakere. Rev-mix står på null under alle verdier i radion.
                Skal bytte tilbake til metall staget. Tørr ikke å borre opp de andre gjennomføringene før jeg får noen nye.

walter@retlaw.no

Comment

• Vegabond
                  • Jun 2006
                  • 1921

Kan det vere umulig at Revo Mix er inne?

STORT problem som jeg glemte hele tiden når jeg restarta programmet mitt (9c).

Mvh Robert.
                  ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~
                  ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

~Min Cnc byggetråd #1~
                  ~Min Cnc byggetråd #2~
                  ~Min Cnc byggetråd #3~

~Trondheim Modellflyklubb~

Comment

• retlaw
                    • Jan 2007
                    • 896

Originally posted by Vegabond
                    Kan det vere umulig at Revo Mix er inne?

STORT problem som jeg glemte hele tiden når jeg restarta programmet mitt (9c).

Mvh Robert.
                    Tenkte på det selv og gikk over radioen. På min DX7 står alle veridene i null. Tror ikke den går an å sette rev-mix i "INH" eller "off"

walter@retlaw.no

Comment

• Tintin
                      • Jan 2005
                      • 4631

Det høres ut som om du har forskjellig trim på halen i de ulike flight modes.

Du kan kun bruke trim dersom den er lik i normal/idle og du må fortelle gyroen om det nye nullpunktet før du flyr i HH etter at du har justert med trim i rate.
                      Dvs, flippe 3 ggr mellom rate/HH eller skru strømmen av på.

Comment

• retlaw
                        • Jan 2007
                        • 896

Originally posted by Tintin
                        Det høres ut som om du har forskjellig trim på halen i de ulike flight modes.

Du kan kun bruke trim dersom den er lik i normal/idle og du må fortelle gyroen om det nye nullpunktet før du flyr i HH etter at du har justert med trim i rate.
                        Dvs, flippe 3 ggr mellom rate/HH eller skru strømmen av på.
                        Virker mer som det er vibrasjoner da det kom etter at jeg skiftet rorstaget til carbon. Testet det i samme flight mode og måtte trimme det flere ganger underveis.
                        Har nå skiftet rorstag tilbake til metall men regnet hindrer videre testflyving

walter@retlaw.no

Comment

• Tintin
                          • Jan 2005
                          • 4631

Ok, men...
                          Da du hadde byttet servohorn og stag..

Justerte du det mekaniske oppsettet?

Du vet at du ikke kan bruke trim i HH?

Dvs om du justerer trim underveis uten å sette nytt nullpunkt for gyroen så vil den drifte ?
                          Du kan bruke det i rate om du setter nullpunktet når du har trimmet så den holder i rate OG deretter IKKE endrer trim....

Originally posted by retlaw
                          Testet det i samme flight mode og måtte trimme det flere ganger underveis.
                          Om du gjorde dette underveis i HH uten å skru strømmen av/på mellom hver trimming eller flippet bryteren mellom rate/HH så VIL den drifte uansett vibrasjoner eller ikke...

Trimme underveis er en garantert måte å få drifting for det leser gyroen som om du gir ror hele tiden...

Det er mulig du bare beskriver hva du har gjort dårlig, men det høres svært ut som om du bør lese bruksanvisningen om oppsett en gang til. Om du bytter deler på haleoppsettet så må du nesten alltid sjekke det mekaniske oppsettet. For meg høres det som du forsøker å løse alt med trim og da bør du gjøre det etter boka før du begynner å jage villgjess.

Bare ment som et vennlig tips

Comment

• retlaw
                            • Jan 2007
                            • 896

Takk, takk.. Alle vennlige tips mottas selvsagt med et

Justerte mekanisk for alle hornvalgene til jeg ga opp og prøvde meg med den som opprinelig satt i. Da den sluttet å drifte i normal mode gikk jeg over til HH. Fant ut at den driftet i HH. Lekte meg med trimen med hensikt å kompansere mekanisk helt til batteriet var tomt. Startet på nytt med ny lipo i HH mode. Driftet med nesen mot høyre i starten og mot slutten mot venstre. Altså tutall bestemt. Startet med +4 i trim og avsluttet i -4. Med trim sto nesen stille. Men slik skal det da ikke være.. Sukk...

Forøvrig så har jeg Logictech 2100T gyro nå. Denne gyron/radion holder på sin trim verdi selv og jeg slår av og på strømmen i normal mode. HH har jeg ikke testet dette.. Det rare er at alt fungerete før jeg endret det som er skrevet i starten av tråden..

Meldt regn fremover nå. For krysse fingrende å håpe på et lite pause så jeg kan teste metal staget igjen..

walter@retlaw.no

Comment

• retlaw
                              • Jan 2007
                              • 896

For dere som er nysgjerrige så løste jeg problemet i helg

Etter å ha byttet til min gamle GY401 var problemet forsatt der. Demonterte så hele helikopteret og fant ut under montering igjen at flybar stangen var litt bøyd. Det var helt umulig å se, men da jeg rullet den på bordet løftet den seg 3-4 mm på den ene enden.
                              Da jeg har ca. 15 stk i reserve var det bare å montere på en ny. Men litt overasket ble jeg da jeg skulle sjekke om den nye stangen var rett. Jepp den løftet seg ca 1mm og absolutt alle de andre som ligger nytt i posene var omtrent like mye bøyd.
                              Ikke rart med all den små julingen de får under transport gjennom flere ledd helt ifra Asia og hit. Bestilte meg noen nye men lite overasket var de like mye bøyd.. Men, men trexen oppfører seg fint med den lille bøyen den har nå.

Hvordan ser stengene deres a??

walter@retlaw.no

Comment

Working...