Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All

• Hvordan lese Heliet?

Hørte en kompis sa at på http://www.raptortechnique.com

At man leser helikopteret via hvordan potta står/er og vridnig via den osv.

Noen som skjønner? :P

Noen som kan dette og kan forklare det litt bedre?

Sikkert mange som kan lære av en slik måte og styre helie sitt på.

Mvh Robert.
    ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~
    ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

~Min Cnc byggetråd #1~
    ~Min Cnc byggetråd #2~
    ~Min Cnc byggetråd #3~

~Trondheim Modellflyklubb~

Noen ser på skidsene eller potta og noen ser på hubben, hvis jeg forstår deg riktig så er dette for å ha et referansepunkt på helien i noen av de råeste øvelsene som f.eks chaos. Jeg ser mere på helheten og bakken.... vil holde meg unna bakken.....sikkert derfor det går så tregt med meg og øvelsene mine
    Christen
    http://jetsofnorway.com/

Comment

Ja.. der er for og klare å tenke fort som F**N i en slik handling.. Man vil jo helst komme fortest mulig inn i 3d verdenen

Her er texten som jeg prøver og forstå på raptor tecnique siden.

Om noen hadde vert så snill og prøve og oversette dette?

Håper det er flere enn meg som ikke er så veldig go i RC engelsk..

Mvh Robert.

The pictures on the left show the technique I use to keep my control directions correct during any orientation. When you begin flying you think in terms of moving the stick right makes the helicopter go to [your] right and left stick goes to [your] left. This helps to ease the thought process when you first start out as you have many new things to concentrate on. However you eventually need to stop thinking in terms of [you] and start making all control commands relative to the helicopter. What I do to help is think of the image of my helicopter at the base of the cyclic (aileron/elevator) stick as shown in the photo at the top. Notice the nose of the helicopter is at the top, the tail is at the bottom, the muffler side is on the left, and the side you adjust the main needle is on the right. Now lets go through an example of the thought process. Lets say you are inverted nose pointed toward you. The helicopter is coming toward you so what do you need to do? Do not think of which way you need to move the stick yet. Think of what you want the helicopter to do. In this case the nose needs to angle up toward the sky to stop the helicopter from moving forward. Now for the direction of the stick... you want the blades to go toward the nose. So look at the image of the helicopter at the base of the stick in the top photo. Pushing the stick forward will move the helicopter toward the nose. Another example is in an inverted hover and the helicopter is going sideways in the direction of the muffler side. So if you want to stop it just remember the steps above. You need to angle the helicopter so the muffler side goes toward the sky. Look at the top image and you will see you have to move the stick to the left to go toward the muffler side. This type thought process works for every orientation. Upright, inverted, and even with the helicopter on the side as in a knifeedge maneuver or falling in a tail slide. I have given two examples of inverted but to be fair here is an example of upright nose-in. The helicopter is headed toward you and you want it to stop. So first think of what you need the helicopter to do. The blades need to go toward the tailboom. So again refer to the image of the helicopter at the base of the cyclic stick. To pull the blades toward the tailboom you have to pull back on the stick. Remember the image of the helicopter in the radio never changes position. The nose is always at the top (forward), the tail is always at the bottom (back), the muffler side is always on the left, and the side you adjust the main needle is always on the right. This never changes no matter what attitude the helicopter is in because the servos never change positions hahaha

The above talks all about the right stick but this same technique works for the left stick too. Look at Picture 3 and you will see that if you imagine the image of the helicopter positioned so the nose is on the rudder stick. Think about the direction in terms of moving the nose toward the muffler side or moving the nose toward the side you adjust the main needle. An example would be upright nose-in hover. The helicopter is rotating and you are now seeing more of the muffler side of the helicopter. You want to get the nose point back toward you so to do that you have to move the nose toward the muffler. So look at the imaginary image of the helicopter in picture 3. To move the helicopter toward the muffler you need to move the stick to the left.

For the collective think in terms of blades towards the skids or blades away from the skids. As you can see in Picture 4 moving the stick up always moves the helicopter in the direction of the blades going away from the skids. This is for any attitude. It is a constant. Just as moving the stick down will always more the blades towards the skids.
      ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~

~Min Cnc byggetråd #1~
      ~Min Cnc byggetråd #2~
      ~Min Cnc byggetråd #3~

Comment

Nå har jo ikke jeg spesielt peiling da men...
        Syntes det er greiest å se på nesa jeg for orientering rundt yaw-aksen (i få tilfeller halen) og når det gjelder pitch så tenker jeg meg stikka som en forlengelse av hovedakslingen. På den måten blir det stort sett riktig uansett hvordan helikopteret ligger. Noe av poenget er vel å finne seg noen referansepunkter som gir mening og fly såpass mye at ting etter hvert kommer automatisk, har jeg fått høre
        Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

det har itj nå å si vegabond.......det fær læll

Comment

"OT"

Ja det vet vell du

"skulle hjelpe Arnt Roger (Ahelgemo) med og sette opp heliet på lørdag.

Etter ca kanskje 4 timer.. så skulle heliet prøves.. par trykk på trimmen og alt var i orden.. fløy noen runder for og justere inn throttel kurvene.

Så begynte plutselig heliet å leve sitt eget liv.. skjønte ikke.. så dro det av sted ca 100 m . og jeg slo på throttle hold. landet midt i åkeren.. ødelagt main hub og spindel.

MOTTAKER BATTERIET VAR FLATT!!!! DOUH!! hehe.. kjedli saker.. bra at det ikke var så stor skade på det..

Mvh Robert.. (lykke til Arnt Roger)
            ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~

~Min Cnc byggetråd #1~
            ~Min Cnc byggetråd #2~
            ~Min Cnc byggetråd #3~

Comment

Kan forsåvidt oversette greia etterhvert men det hele handler jo bare om at man skal lære seg å ikke bevege stikka relativt seg selv men relativt heliet.
              Potta nevnes ikke som en sak man skal holde øynene på, men bare for å angi retning, en retning. Greia er å ha et imaginært heli foran seg som er "rett" orientert relativt deg selv og så "oversette" posisjonen til nødvendige stikkebevegelser.

Trikset er nok bare å trene, trene, trene til man ikke lengre tenker på hvilken vei stikka skal beveges for å få den rette reaksjonen. Hjernen min er i alle fall for treg til at det går bra om jeg skal tenke først og så flytte stikka, da er jeg i bakken alt. 3 ting skal til imo, tid, simulator og mye nitro

Comment

Originally posted by Tintin
                3 ting skal til imo, tid, simulator og mye nitro
                Jepp, eller strøm (batteri).
                Mathias
                Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

Comment

Ja det sa jeg også før, men jeg må nok innrømme at så lenge jeg ikke lader på stripa så blir det flere turer med Titanen enn Rexen. Som fortsatt relativt innbitt elektromann må jeg innrømme at nitro har sine fordeler

Comment

Working...
                  X