Unconfigured Ad

Collapse

R50 - clutch frikobler ikke 100%

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tintin
    • Jan 2005
    • 4631

R50 - clutch frikobler ikke 100%

Sliter litt med at clutchen ikke frikobler 100% på tomgang. Det er et lite punkt der clutchen tar for hver runde, noe som gjør at rotoren begynner å snurre straks jeg slipper hodet. Jeg kjenner det "napper" når jeg holder rotoren på tomgang.

Litt usikker på når det egentlig startet, men jeg presterte å bøye starterakslingen for litt siden og trodde det var dette som gjorde det først. Det ble bedre da jeg byttet akslingen, men det ble ikke borte. Jeg har også hatt av motoren og skrudd til vifta ca 1 runde. Hjalp vel kanskje også en aning.
    Clutchen er så langt opp den kommer, dvs ingen vertikal slark på starterakslingen.
    Det er heller ikke kast i clutchklokka.

Begynner å lure på om det er kast i veiva.

Noen som har erfaringer med dette ?
  • muff
    • Oct 2006
    • 855

jeg slet med samme, men problemet mitt var at Clutchlineren ikke var presset ordentlig på plass, men det vil jo slite seg til...
    T-rex 600N pro OS50 hyper, 611, 3x9255, Fromeco ++++JR9XII
    Yak 54 m ASP65
    Depron vrak ;)
    masse annet stæsj som bare står der å tar plass ;)

"Once you are in RC you are in for life. You may go away but it will draw you back"

-- Ronny --

Comment

• Sondre Aabø
      • Aug 2005
      • 165

Hei

En annen måte å gjøre det på er og holde rotorhodet hardt fast og ruse opp motoren, da vil du omsider kjenne en svid clutch lukt. Da har du bedre plass i klokka, men dette kan også resultere i for stor klokke. Har selv gjort det og det fungerte.
      Med Vennligst Hilsen
      Sondre Aabø
      www.aircam.no

Comment

• walker76
        • Nov 2005
        • 472

Sleit eindel med kraftig lugging i clutchen på ein R30 som eg bytta liner på. Da eg gjore var å ta ut clutchen og slipte litt på lineren med fint sand papir. Monterte den sammen og sleit resten til ved oppstart.
        Mvh:
        Johnny.Ystanes. Ullensvang Herad
        www.folgefonnrc.ning.com

MA X-Cell Fury Extreme 90
        Raptor 90 3D
        Raptor 50 Titan SE
        T-Rex500GF
        T-Rex450SE V1
        JR Pcm9XII m/2.4Ghz modul

Comment

• muff
          • Oct 2006
          • 855

når man bytter clutch liner osv er det viktig at man får presset den ordentlig ut. da slepper man dette problemet, samme at man man sjekker at ikke Clutch`n er dårlig, kan nemlig være at det har utvidet seg for mye.
          T-rex 600N pro OS50 hyper, 611, 3x9255, Fromeco ++++JR9XII
          Yak 54 m ASP65
          Depron vrak ;)
          masse annet stæsj som bare står der å tar plass ;)

"Once you are in RC you are in for life. You may go away but it will draw you back"

-- Ronny --

Comment

• Tintin
            • Jan 2005
            • 4631

Det som ikke helt henger på greip om det var clutchbelegget som var for tykt er at da burde det være litt friksjon hele veien rundt, ikke bare nå og da som jeg har (fått?)
            Har bestilt ny veiv, får se om det løser seg av seg selv før det.
            Har holdt igjen rotoren og dratt på litt men det gjorde i grunnen ingen forskjell.
            clutchlineren er den originale og den ser ut som om den sitter fint.

Comment

• telecaster
              • Dec 2006
              • 1062

hei
              i "gamle dager" brukte vi å dra en omgang eller to med elektrikertape rundt kløtsjen og satt den inn i klokka etter å ha limt inn ny liner. Etter et døgn tok vi ut kløtsjen, tok av tapen og da var det perfekt match. Noen ganger måtte man også gå over med litt fint sandpapir.
              Jeg skal demontere en Rap50 i morra for å sette inn et elektrisk ombyggingskit. Denne Raptoren har aldrig vært starta så kløtsj og klokke er ubrukt, om du vil ha den å prøve så er du velkommen til det, bor i Oslo så det skulle være lett å få den overlevert, prisen blir lav, en god flaske vin feks?
              hilsen
              Reidar Otto

Comment

• Tintin
                • Jan 2005
                • 4631

Det er det som er litt snodig. Tar jeg ut alt og setter klokka over clutchen så kan jeg fint snurre den uten friksjon, grei klaring. Jeg hadde dog litt "uflaks" her i vår og bøyde startakslingen og jeg tror det var da den begynte å "ta" sånn omtrent en gang per omdreining så jeg tror ikke det er clutchen egentlig.
                Startakslingen er byttet, ble bedre, men ikke helt bra og det eneste jeg kan tenke meg kan bøyes er derfor veiva.

På den annen side, for en god flaske vin er det verdt et forsøk. Rød, rosé eller hvit? Italiensk, fransk eller spansk?

Vet ikke helt planene for resten av ferien enda, kom hjem fra Korsika i dag (der de slukket skogbranner med helikopter med tank under) og reiser muligens videre i morgen. Kontakter deg så snart jeg vet.
                Takker.

Comment

• telecaster
                  • Dec 2006
                  • 1062

det er ok, jeg holder delene av til deg, så kan du vurdere senere.
                  Vinen blir vi nok enige om, den er tross alt ikke det viktigste,
                  vi må jo få raptoren din i lufta på en skikkelig måte!

Comment

• Tintin
                    • Jan 2005
                    • 4631

Ok, takker. Jeg kontakter deg.

Comment

Working...