Unconfigured Ad

Collapse

O.S 91 SZH PS Hyper m/pumpe

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eagle
    • Jan 2006
    • 1299

O.S 91 SZH PS Hyper m/pumpe

Hei igjen.
    På min Raptor 90 sitter denne O.S motoren, og iflg manualen skal hovednåla stå på ca 3-4 omd ut fra stengt. Men det kan variere med hvilken potte man bruker. Jeg har Hatori potte på min.

Spørsmålet er: er det noen som har greie på hvor nålen skal stå med denne potta. 3 omd er altfor mye, jeg har nå kommet inn på 1 og 3/4, men jeg er ikke sikker på om motoren går rikt, eller er mager? Den ryker mye, og jeg syns den er slapp. Når jeg hovrer og gir full gass/pitch så klatrer den sakte oppover og dør sakte vekk. Har ca 10,5 grader pitch i begge ender. Noen som har et tips?
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com
  • ehaga
    • Feb 2005
    • 1173

Vi er tre kompiser som har samme motor, men da med Funtech sin potte. Det er for såvidt viden kjent at OS gir anbefalinger om nåleinnstillinger som er ALT for rikt.

Glem det som står i manualen - så lenge den er rikt. Det farlige er dersom du kjører den for lean for tidlig. SZ'en er helt forskjellig fra. SZ'en går liksom bra uansett om du skrur den 1/2 inn eller ut. I tillegg synes vi at det det er veldig vanskelig å si hvorvidt motoren er rik eller lean.

Jeg mener vi havnet på litt under 1 omdreining på hovednåla og ca 1/2 på mellom-området (dette med CoolPower-fuel). Tomgangen står som default. Motoren er fremdeles rik.

Selv om vi har tre helt like heli (Hirobo Evo 90) blir ikke innstillingene helt nøyaktig like. Tydelig at OS ikke klarer å lage forgasserne helt like.

Jeg vet at de heftigste 3D-gutta har mellom-området fra stengt til 1/4 omdreining for å få bedre respons.

Vi brukte mye en temperatur måler når vi drev med innkjøring. Målt inn mot toppen av motoren fant vi ut at den gikk rikt nok når den lå på rundt 60-65 grader (vel å merke med Enya #3 plugg). Jeg prøvde med OS #8 plugg og lå hele tiden 10-15 grader over de andre. I tillegg hadde jeg vesentlig mindre power med OS-pluggen.

Det som vi alle føler at vi opplevde med denne motoren er at når den har gått et sted mellom 10-20 tanker så skjer det noe. Akkurat som motoren "løsner" og motoren gir mer power.

Håper at dette var til noe hjelp.
    - Erik -

------------------------------------------
    Logo 600SX + 6003D
    Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• -GAS-
      • Jun 2007
      • 1323

Hei igjen ja

Det er mange variabler ute å går her ang dette emnet: Fuel,plugg,potte,luftfuktighet,tempratur,hva slags heli man har og blader. Skal ikke vanskligjøre dette men det er ingen fasit på dette. Sist jeg fløy måtte jeg to knepp ut på begge nålene fordi det blåste en del

Det er riktig det du gjør med å dra den rett opp fra hover, du begynner da med nåla på den rike sia, og det høres ikke galt ut der den står nå. To knepp inn for hver gang du drar opp. Når du syns det blir bra så sjekk hvordan tomgangen er, går den sånn ...ma..ma..ma..ma eller ta..ta..ta..ta er den for lean og må rikes litt på blandeskruen for tomgang/mellomregister. Gjør da prosedyren for hovednåla en gang til, mulig det har forandret seg. Når du syns det begynner å bli bra så fly en tur, land og kjenn bak på motoren om den er varm, nå er jo pumpa i veien for å kjenne på baklokket men du får en viss indikasjon. Det kan være lunka og det skal ryke av eksosen.

Håper jeg klarte å gjøre deg litt klokere
      Christen
      http://jetsofnorway.com/

Comment

• -GAS-
        • Jun 2007
        • 1323

Vilken fuel flyr du med foresten?
        Christen

Comment

• Eagle
          • Jan 2006
          • 1299

Hei gutter.
          Tusen takk for svarene. Jeg er som dere skjønner grønn på helikopter.
          Akkurat nå kjører jeg på Jero sin 15-15 competition fuel, da jeg har en kasse av den stående,som jeg vil bruke opp. Har lyst til å prøve fuelen som Helizone selger, med 30% nitro, om jeg kan det???

Det som er litt rart, er at helien var veldig kjapp og hadde en fantastisk aksellerasjon rett opp, første gangene jeg fløy med den. Men så programerte jeg inn de pitch og throttle curvene som står anbefalt i manualen, og etter det, har alt blitt krøll. Men jeg har ikke justert noe på motoren før nå i går, da alt ble veldig slapt.

Skal til tannlegen og trekke en jeksel nå om en halvtime, men etter det, skal jeg stikke og teste de justeringene som dere anbefaler. Jeg synes forøvrig at motoren er en smule varm, da jeg kjenner varmen slå mot hånden når jeg skal justere dysenåla. Har ingenting å måle tempen med. Bør jeg ta hull i forkant av canopyen, slik at det blir kjøling direkte mot toppen av motoren?? Skal forresten til Gol til helgen, og vet at Rune Nessen skal dit, kan hende han kan justere inn godsakene, slik at den blir like hissig som de 90 heliene man ser på film, for min er som en 30 size nå.
          Knut Erik
          www.torqueroller.com
          Steikje galen
          www.teamflyingcircus.com

Comment

• ehaga
            • Feb 2005
            • 1173

Rune kan helt sikkert justere motoren for deg - men det blir nok dyrt :|

Helt sikkert flere som er villig til å hjelpe deg uten at du må betale for det !!

Når du skriver at du justerte etter slik de har beskrevet i manualen, mener du da +/-11 grader pitch, 7 grader Cyclic, osv. eller har du satt inn verdiene direkte i radioen (eks. Throttle curv normal 0-30-50-70-90) ??

Dersom det er riktig at "varmen slår i mot hånden" etter du har flydd så er motoren sikkert for lean. Min motor ligger mellom 60-65 grader etter en tur med relativt mye belasning. Dette er selvfølgelig veldig avhengig av hvor du måler, og du må ikke bruke min temperatur som noe "fasit". Jeg bruker en IR-måler inn fra siden mot øvre del av sylinder blokka. Det viktigste dersom du bruker en måler er vel egentlig at du måler på samme sted.

Bare en liten ting til - personlig synes jeg det er noe dritt å bytte fuel. Da må du justere opp motoren igjen. Ikke min favoritt aktivitet. Derfor så holder jeg meg til en type fuel. Jero fuelen skal være helt grei den. Jeg brukte den på en Raptor 50. Andre har sagt at det er litt mer power i CoolPower kontra Jero.

Som Arild tidligere har beskrevet på følgende link : http://www.3dheli.no/html/index.php?...ight=Coolpower

CP 15/18 MV
            God effekt - god kjøling – akseptabel holdbarhet på kulelager – grønn motor innvendig - medium klin på helikopteret

Jero 15/15 AC
            God effekt (marginalt dårligere enn CP) – god kjøling – akseptabel holdbarhet på kulelager – masse oransje/brunt klin på helikopteret

MRF 15/15
            Litt dårligere effekt ved hard 3D flyging – god kjøling (noe varmere enn alternativene) - akseptabel holdbarhet på kulelager – veldig lite klin på helikopteret
            - Erik -

------------------------------------------
            Logo 600SX + 6003D
            Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• Eagle
              • Jan 2006
              • 1299

Jeg har muligens bæsja på leggen nå, og det beklager jeg, for motoren min heter visst 91 SX-H RING C SPEC M/PUMPE.

Vet ikke om det er noen stor forskjell på denne motoren, og den jeg har nevnt tidligere, kan hende ting blir annerledes nå. Takker for svar så lang, og håper på nye svar nå som jeg har fått den riktige tittelen på motoren
              Knut Erik
              www.torqueroller.com
              Steikje galen
              www.teamflyingcircus.com

Comment

• -GAS-
                • Jun 2007
                • 1323

Stiller seg litt anderledes ja, for det første har det vært mye tull med de pumpene på C-spec`n og det er nok litt mere trøkk i SZ`n. Men fremgangsmåten for å justere er stort sett det samme.

Du spurte om dette med 30% fuel, SZ`n vil visst ha Curtis fuelen pga. pumpa, har jeg fått med meg, hvordan C-spec`n er vet jeg ikke. Uansett må du skimse toppen pga. økt nitro. Jeg har C-spec uten pumpe og tok bort den orginale topp-pakningen for så å legge på begge pakningene, 1 og 2 fra SZ. Jeg syns den går veldig fint nå på 30%

En ting bare, kunne du tatt et bilde av slangesystemet og lagt ut her. Bare sånn at vi ser om det ser riktig ut
                Christen

Comment

Working...