Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nettbutikker og moms

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nettbutikker og moms

    Hei

    For litt siden kjøpte noen ting på en http://www.besthobbysite.com. Det var første gangen jeg bestilte noe på nette fra utlandet å jeg regnet egentlig med å betela 25% moms, men når pakken kom hadde de skrevet noe sånt som helikopter deler, verdi 100kr. Den egentlige verdien var på rundt 3000kr, dermed sparte jeg 750kr.

    Nå hadde jeg tenkt meg en ny fjernkontroll og helikopter å lurer derfor på om noen har erfaring med hvordan EhiRobo.com is for sale | HugeDomains eller HeliDirect - Your #1 Sources for R/C Helicopters, FPV, Jets and More. skriver verdien på pakken?


    Takk for svar.

  • #2
    jeg handlet nylig en spektrum dx7 fra helidirect, og da satt de verdien på pakken til noe temmelig lavt (husker ikke den eksakte summen), og måtte da kun betale 160 kr i mva istedet for 750kr som jeg egentlig skulle.
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim

    Comment


    • #3
      Bare for å repetere det som er nevnt i sikkert et dusin andre poster; for forsendelser med verdi (eks. frakt) over Nkr. 200,- skal det betales 25% moms av forsendelsens verdi og frakt, samt et fortollingsgebyr.
      Det er bl.a. straffbart å:
      Sette lavere verdi på en forsendelse.
      Oppfordre andre til å gjøre dettes.
      Unnlate å fly på tolla og rette opp i dette dersom verdien er skrevet ned og man burde være klar over dette.
      Fred Larssen

      Comment


      • #4
        Jepp, og når en samtidig ser på at oppklaringsprosenten på småkriminalitet med kjent gjerningsmann er på hele 40% så er det nok enorm risiko. På den andre siden, verdi og kjøpssum trenger ikke å være det samme.
        -----------
        Bengt

        Comment


        • #5
          Det største problemet er hvis pakken skulle bli borte... Dumt hvis en pakke med verdi 7000,- er skrevet ned til 1000,- og så forsvinner den i systemet...
          -Jim Johansen-
          Flyklart:
          Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
          Under construction:
          Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

          Comment


          • #6
            Originally posted by flarssen
            Bare for å repetere det som er nevnt i sikkert et dusin andre poster; for forsendelser med verdi (eks. frakt) over Nkr. 200,- skal det betales 25% moms av forsendelsens verdi og frakt, samt et fortollingsgebyr.
            Det er bl.a. straffbart å:
            Sette lavere verdi på en forsendelse.
            Oppfordre andre til å gjøre dettes.
            Unnlate å fly på tolla og rette opp i dette dersom verdien er skrevet ned og man burde være klar over dette.
            Er enig med flarsen i dette, og synes det er dumt at det spørres etter/forklares hvordan og hvem som er villig til å bryte loven her på forumet...
            Mvh
            Bjørn Tore Espevik

            Team Visa...

            Comment


            • #7
              Hei ,der har jim et meget godt poeng,regner med at disse pakkene har tracking nummer og dermed er forsikret.Kjedelig å få igjen noen småpenger istedet for pakkens virkelige verdi.så jeg ville heller betalt litt extra i moms ,uansett sparer man som regel noen kroner.
              Terje

              Comment


              • #8
                Kjøp med VISA så får du alle pengene tilbake om pakka blir borte. Uansett om det stod 3kr eller 3000kr på pakka.
                -----------
                Bengt

                Comment


                • #9
                  Jaså?
                  Hvorfor skulle de erstatte en pakke som ble borte under transport?

                  Comment


                  • #10
                    1. Tollvesenet er etterhvert oppdatert på at dette foregår.
                    2. Tollvesenet trenger ikke oppklare/bevise noe. De gjør som de vil på mistanke.
                    3. Blir man oppdaget, regnes det dobbel moms, og man blir anmeldt hvis beløpet er over en viss størrelse.
                    4. Man får erstatning i henhold til sendingsbilag, ikke betaling, hvis pakken kommer bort.
                    5. Det er ikke butikken som erstatter. Det er transportøren (Posten, UPS, DHL osv) som gjør det. Derfor er det summen på sendingsbilagene som gjelder.
                    6. Det kan bli problemer ved eks forsikringsoppgjør (ting blir stjålet) hvis ikke alle papirene (dokumentasjon) er i orden.

                    Elles får folk gjøre som de vil for meg. Men er enig i at dette er ikke plassen å oppfordre til lovbrudd. Det holder å gå på grønnt for meg

                    olle

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Tintin
                      Jaså?
                      Hvorfor skulle de erstatte en pakke som ble borte under transport?

                      Allt for kunden om dagen er det ikke det da ? de betaler jo reiseforsikkring for deg også, om du bestiller reisen med f.eks Visa. Eller selskapet man har Visa igjennom da...

                      Kundefisking kaller jeg det
                      Ønsker dere en god dag på feltet !
                      Birger Mork

                      Mine besittelser :
                      Flygreier (Massevis)
                      Heligreier (En Mini Titan)
                      Bilgreier (Et par stk.)

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by olle
                        1. Tollvesenet er etterhvert oppdatert på at dette foregår.
                        2. Tollvesenet trenger ikke oppklare/bevise noe. De gjør som de vil på mistanke.
                        3. Blir man oppdaget, regnes det dobbel moms, og man blir anmeldt hvis beløpet er over en viss størrelse.
                        4. Man får erstatning i henhold til sendingsbilag, ikke betaling, hvis pakken kommer bort.
                        5. Det er ikke butikken som erstatter. Det er transportøren (Posten, UPS, DHL osv) som gjør det. Derfor er det summen på sendingsbilagene som gjelder.
                        6. Det kan bli problemer ved eks forsikringsoppgjør (ting blir stjålet) hvis ikke alle papirene (dokumentasjon) er i orden.

                        Elles får folk gjøre som de vil for meg. Men er enig i at dette er ikke plassen å oppfordre til lovbrudd. Det holder å gå på grønnt for meg

                        olle

                        Hvorfor skulle de straffe motager av pakken når det er senderen som bryter loven. Høres litt rart ut...

                        Comment


                        • #13
                          Jeg har fått telefon et par ganger hvor de ber om at jeg faxer kvittering for kjøpet. Jeg har begynt å fortelle selgeren at de må ikke skrive lavere verdi på forsendelsespapirene.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by hokki
                            Hvorfor skulle de straffe motager av pakken når det er senderen som bryter loven. Høres litt rart ut...
                            Gå på Forsiden - Lovdata og sjekk hva som står i tolloven.

                            Du er pliktig til å opplyse tollvesenet om feilaktig tollverdi. Gjør du ikke det, så begår du et lovbrudd.

                            PS. Det hjelper ikke å gå på grønt og slippe gjennom heller, har du for mye med så er det ulovlig like fullt. Da skulle du gått på rødt og betalt moms.

                            Kjell Aa

                            Comment


                            • #15
                              "En jeg kjenner" kjøpte en DeWalt batteripakke på Ebay og betalte med Paypal. Når pakken kom var den påført nesten riktig verdi/kjøpesum ($80,-) og gikk til forenklet tollbehandling. Når han fikk hentelapp på pakken var den COD (oppkrav) på kr. 0,-. Vedlagt var det en faktura fra tolla med verdien på pakken (kr. 480,-), beregnet mva. kr. 0,-, tollgebyr kr. 0,-, totalt kr. 0,-.
                              Hva skjedde i dette tilfelle? Er det momsfritak på A123 celler? Er det slik at dersom forsendelsen er i oppkrav, så er det oppkravsbeløpet som danner grunnlaget for momsberegningen? Eller var tollbetjenten i feriemodus?
                              Fred Larssen

                              Comment

                              Working...
                              X