Unconfigured Ad

Collapse

heliet brant opp på grunn av FlightPower lipobattri

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fred
    • Jun 2007
    • 61

heliet brant opp på grunn av FlightPower lipobattri

ja som sagt så har nå mitt Hurricane 550 ep blitt gravlagt etter omfattende brannskader natt til søndag.
    det som skjedde var at 1stk Flightpower 5s 3700Mah var montert på heliet men var utladet for strøm etter dagens endte flytur.
    satte det fra meg på stuebordet og slappet av resten av kvelden.
    Gikk så og la meg for så å våkne igjen av at vesle jenta i huset kommer inn på soverommet og¨roper, DET BRENNER- DET BRENNER I HELIKOPTERET DITT!!!!!
    Herregud tenkte jeg og spratt ut av sengen og fikk kastet en bøtte over hele greia.
    skjønte straks hva som var grunnen til det..... jepp det var lipo batteriet.
    pakken var helt fin etter jeg satte det fra meg, ingen bul eller skader på pakken, ikke var den varm heller etter den var brukt sist og den stod ikke på lading.
    så leksen er vel etter at etter det nesten tok fyr i kåken, å behandle og oppbevare lipoen sinnsykt forsiktig folkens.
    og oppi alt dette så stod min nye Spektrum dx 7 rett ved siden av heliet så det har også fått skader på siden med ladepluggen men bare plast som smeltet og meget deformert. men slår seg på og er TILSYNELATENDE OK.... for nå.....
    (ikke testet mot mottaker da denn også gikk dukken, men tester når jeg får fatt i ny)

ps. noen tips om hvem som er hoved importør av FlightPower i Norge?
    Kunne tenke meg å rapportere dette eller høre hvorfor dette kunne skje.

legger ut bilder ikveld.
    Last edited by fred; 01-10-07, 12:37.
    Hmmm..... Det så ikke billig ut kompis
    T-Rex 600 e (bling)
    futaba gy 601
    futaba 9256
    Spektrum ar 6200

Hurricane 550 (phoenix version)(bling)
    Futaba gy 401
    Futaba 9254
    Spektrum AR7000
  • tfagermoen
    • Feb 2005
    • 315

Prøv http://www.technoflight.no/
    Terje Fagermoen
    Phoenix RC Club - AHMHK - OHK
    Rave ENV Nitro VBar - Rave ENV Nitro VBar - JR DSX9 - Depron tjafs

Comment

• spewster
      MFN Skribent
      • Aug 2007
      • 1134

Noe så sinnsykt kjipt!
      Kan lite om forsikring, men kan ikke dette kanskje dekkes av innbo forsikringen siden det skjedde hjemme?

Tror LiPo bag er tingen å lagre batterier i, da skal man iallefall være på den sikre siden.
      Stian Håvak (82)
      Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• pleym
        • Dec 2001
        • 909

Fikk du slukket det med vann? Trodde ikke det gikk an, men jeg kan jo misforstått...

Skremmende opplevelse likevel. Har liggende akkurat en sånn pakke selv (grøss).

Comment

• klausre
          • Oct 2025

Man skal være litt forsiktig å sette opp mot produsenten av en spesifikk pakke hvis man ikke har en helt sikker sak mot akkurat den pakken. Det kan være mange grunner til at pakken tok fyr, for eks. en kortslutning i reg. etc.

Det er sikkert lurt å ta kontakt med Jørgen der, for så sjekke opp med fabrikken om det er flere som har opplevd noe slikt.

For å tone ned meldingen noe, forandrer jeg overskirften noe. Det står jo heller ingen ting om hvilken pakke dette er - så det er like interresant at det var en Lipo som om det er en lipo fra den eller den produsenten.

Comment

• fred
            • Jun 2007
            • 61

Og ja, om det er noen som har et billig heli til salgs så er jeg meget intrs.
            Brukte det meste av pengene jeg hadde til hobby på dette heliet og det var nettopp anskaffet .
            Trenger virkelig en god deal.
            noen som har en grei fuel eller el heli? 50 size???

hadde nettopp en samtale med han på technoflight (som forøvrig tok kontakt med meg på tlf, noe jeg synest er utmerket kundebehandlig) han skulle snakke med produsenten om dette, men jeg vil presisere at jeg har flere andre flightpower pakker og ingen problem med de.
            Dette kan skje med et hvilket som helst annet lipo batteri av ymse produsent
            Last edited by fred; 01-10-07, 12:13.
            T-Rex 600 e (bling)
            futaba gy 601
            futaba 9256
            Spektrum ar 6200

Futaba gy 401
            Futaba 9254
            Spektrum AR7000

Comment

• william123
              • May 2005
              • 2330

Originally posted by fred

.......

det som skjedde var at 1stk Flightpower 5s 3700Mah var montert på heliet men var utladet for strøm etter dagens endte flytur.
              satte det fra meg på stuebordet og slappet av resten av kvelden.

.......
              Du er sikker på at du koblet i fra batteriet fra heliet etter endt flytur? Synes det høres rart ut at batteriet tok fyr av seg selv. Uansett så er det utrolig kjipt, uansett hva som var grunnen...
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• muff
                • Oct 2006
                • 855

sjekk www.rcmarked.no finner sikkert en grei deal der.

synd å høre om helikoptret ditt
                T-rex 600N pro OS50 hyper, 611, 3x9255, Fromeco ++++JR9XII
                Yak 54 m ASP65
                Depron vrak ;)
                masse annet stæsj som bare står der å tar plass ;)

"Once you are in RC you are in for life. You may go away but it will draw you back"

-- Ronny --

Comment

• makri
                  • Jul 2007
                  • 65

Trenger virkelig en god deal.
                  Det var leit med helikopteret ditt som brandt.

Har en Caliber 3 du skal få billig, men er vell ikke av interesse?
                  T-Rex 600 Nitro Pro
                  Kyosho Caliber 3

Comment

• fred
                    • Jun 2007
                    • 61

Tenkte meg noe i raptor eller noe sånt.
                    men alt av intersesse bortsett fra kyosho modeller
                    T-Rex 600 e (bling)
                    futaba gy 601
                    futaba 9256
                    Spektrum ar 6200

Futaba gy 401
                    Futaba 9254
                    Spektrum AR7000

Comment

• Mathias
                      • Feb 2007
                      • 1122

Æsj asså... dritkjipt.

Selv oppbevarer jeg mine LiPo i kjelleren i en metall-julekakeboks med en stroppe rundt.

Skulle du være interessert i ny DX7, så ligger det en ny til salgs på RC-Marked nå...

Mathias
                      Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

Comment

• esmel
                        • Dec 2004
                        • 2830

Utrolig kjipt når slikt skjer.
                        Jørgen gjør nok i hvert fall det han kan for å skaffe så mange svar han kan. Det er i hvert fall min erfaring.

I min spede-lipobarndom hadde jeg noen tilfeller av ødelagte celler, dog ikke brann. Men litt lettere oppblåste celler forekom.

Det var stort sett en grunn til at jeg ødela batteriene mine og det var å ikke koble fra regulatoren slik at de tappet seg for strøm og kom godt under 3V. Dette var selvfølgelig etter siste turen (passe distre når jeg skulle pakke sammen og dra fra stripa...) slik at spenningen i utgangspunktet var lav.

Håper det går an å komme et stykke ned i årsaksforholdene i denne saken slik at vi kan ta våre forhåndsregler.
                        Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• william123
                          • May 2005
                          • 2330

Originally posted by esmel
                          Det var stort sett en grunn til at jeg ødela batteriene mine og det var å ikke koble fra regulatoren slik at de tappet seg for strøm og kom godt under 3V. Dette var selvfølgelig etter siste turen (passe distre når jeg skulle pakke sammen og dra fra stripa...) slik at spenningen i utgangspunktet var lav.
                          Da tenker vi likt Espen. Jeg har nemlig en liten mistanke av for lav utladning, eller kortslutning på en eller annen måte...
                          William Jul Ringkjøb
                          Bodø MFK

Comment

• esmel
                            • Dec 2004
                            • 2830

Originally posted by william123
                            Da tenker vi likt Espen. Jeg har nemlig en liten mistanke av for lav utladning, eller kortslutning på en eller annen måte...
                            Kun en gang har jeg sett at et lipobatteri har blitt oppblåst / skadet uten at det er i bruk og det var med min egen pakke hvor det hadde oppstått en sprekk i selve sølvfolien og batteriet sugde til seg luft, noe jo lipoen reagerer med og som fører til oppblåsing over tid.

I mitt hode må det enten være en kortsluttning eller på annen måte oppstå en forholdsvis kraftig opp/utladning for at lipo skal kunne ta fyr. Men om det er andre grunner så vil jeg gjerne vite om de. Da tenker jeg i forhold til at pakka faktisk kan ta fyr.

Batteriene blir jo gjerne varme om de belastes med noe strømtrekk når de begynner å bli tomme. Synser litt nå, men er det nok strømtrekk i en evnt. forglemt regulator som står tilkoblet til at batteriet skal bli så varmt av den grunn?

Er spent på å se bildene.
                            Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• william123
                              • May 2005
                              • 2330

Originally posted by esmel
                              I mitt hode må det enten være en kortsluttning eller på annen måte oppstå en forholdsvis kraftig opp/utladning for at lipo skal kunne ta fyr. Men om det er andre grunner så vil jeg gjerne vite om de. Da tenker jeg i forhold til at pakka faktisk kan ta fyr.
                              Har selv opplevd at Li-po har blåst seg opp helt av seg selv, men dog ikke noe mer en det. Hadde vært kjekt om noen av forumets batteriguruer kunne svart på om batterier kan ta fyr helt av seg selv, og hva som skal til for at dette skjer.

Fred: vet du hva du ligger på i strømtrekk på ditt oppsett i Hurricanen?
                              William Jul Ringkjøb
                              Bodø MFK

Comment

Working...