Announcement

Collapse
No announcement yet.

gy611 nærvøs hale

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • gy611 nærvøs hale

    har montert en gy611 i raptor 30 . hadde litt hjelp i dag med justering, dette skulle fungere.
    har fortsatt nærvøs hale samt litt drifting. på displayet til gyroen står det g33a4,8v. i radioen (fut t8ups)på gyro står det up 77% og down 33%. har satt på bedre gyrotape.. har sjekket linker og stag og justert så det går lett. bør kanskje nevne at jeg er helt fersk, så jeg må nok ha ting inn med minst to teskjeer.

  • #2
    Hei igjen
    Merkelig at det ikke hjalp å bytte gyrotape. Hmmm....

    Merket du ingen forskjell fra tidligere?

    Det var så at halen slapp litt innimellom ikke sant?
    Hvor mye beveget den seg, f.eks 90 grader, 45 grader etc.
    Den stod ikke å slo frem og tilbake med halen, slik jeg forstod det?

    Det er som sagt mulig motoren din går rikt, uten at vi fikk sjekket det i dag
    Var fremdeles stiv og kald i fingra en time etter at jeg var innafor døra....

    Beveger halen seg noe opp og ned når du hovrer?
    Er det noe anna risting i halen?

    Det kan være noe ubalanse baki der, dersom halen rister litt.
    Løsnet du litt på halebladene dine før du fløy?

    "Nervøs hale" forbinder jeg i førstomgang med for mye gain (halen slår raskt frem og tilbake) men det kan jo være litt ulike tolkninger ute å går.
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment


    • #3
      Originally posted by esmel View Post
      Hei igjen
      Merkelig at det ikke hjalp å bytte gyrotape. Hmmm....

      Merket du ingen forskjell fra tidligere?

      Det var så at halen slapp litt innimellom ikke sant?
      Hvor mye beveget den seg, f.eks 90 grader, 45 grader etc.
      Den stod ikke å slo frem og tilbake med halen, slik jeg forstod det?

      Det er som sagt mulig motoren din går rikt, uten at vi fikk sjekket det i dag
      Var fremdeles stiv og kald i fingra en time etter at jeg var innafor døra....

      Beveger halen seg noe opp og ned når du hovrer?
      Er det noe anna risting i halen?


      Det kan være noe ubalanse baki der, dersom halen rister litt.
      Løsnet du litt på halebladene dine før du fløy?

      "Nervøs hale" forbinder jeg i førstomgang med for mye gain (halen slår raskt frem og tilbake) men det kan jo være litt ulike tolkninger ute å går.
      jo jeg løsnet skruene på halebladene.
      har funnet ut at på displayet til gyroen blir A borte neon ganger når jeg bruker rudder spaken, den kan forbli borte inntill jeg toucher spaken igjen. forsøkte¨å sette expo på helt i - 30 det virker ikke som dette hjelper særlig heller , det jeg mener er at det virker som gyroen veksler mellom headinghold og uten gyro. kan dette stemme?

      Comment


      • #4
        Expo har ingen ting med innstillingene du driver med. Expo brukes for å myke opp reaksjonene rundt senter på stikka og da spesielt på høyrestikka.

        Gyroen din står i hh-mode hele tiden, med mindre du slår over den bryteren vi satte opp.

        Kan du finne frem i gyromenyen (f.eks med hjelp av manualen) og gjenta hva endepunktene i gyroen er satt til?

        Går motoren din jevnt når du hovrer?
        Har du noen gang kjent på baklokket på motoren for å kjenne om den går varm eller om den får for mye fuel?
        Lenge siden pluggbytte?
        Lenge siden det ble byttet noen lager?
        Har du byttet noen lager etter at bakken hoppet opp og "nikket" til helikopteret ditt?
        Espen Melby

        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

        Comment


        • #5
          Originally posted by esmel View Post
          Expo har ingen ting med innstillingene du driver med. Expo brukes for å myke opp reaksjonene rundt senter på stikka og da spesielt på høyrestikka.

          Gyroen din står i hh-mode hele tiden, med mindre du slår over den bryteren vi satte opp.

          Kan du finne frem i gyromenyen (f.eks med hjelp av manualen) og gjenta hva endepunktene i gyroen er satt til?

          Går motoren din jevnt når du hovrer?
          Har du noen gang kjent på baklokket på motoren for å kjenne om den går varm eller om den får for mye fuel?
          Lenge siden pluggbytte?
          Lenge siden det ble byttet noen lager?
          Har du byttet noen lager etter at bakken hoppet opp og "nikket" til helikopteret ditt?
          jo jeg synes motoren går jevnt(behøver ikke å bety at den gjør det)
          nei har ikke kjent på baklokket, og vet litt for lite om motorjusteringen(har hatt noe hjelp) det skulle være i orden.
          har nylig skiftet plugg til os nr 8
          har aldri skiftet noen lager(har ikke brukt mer enn to ltr fuel)
          det var ikke bakken som nikket til helikopteret. du vil ikke tro det ,men ut fra intet kom en vegg flygende og tok det.....
          det jeg mener er at dersom jeg flytter hoverstikka og samtidig litt rudder og så slipper den til senter, skjer det at A i displayet til gyroen blir en firkant, om jeg så toucher den igjen blior det A igjen.. trodde kanskje det var for følsomt i senteret til stikka ???
          helt på bærtur??
          Last edited by arne ingar; 27-10-07, 19:44.

          Comment


          • #6
            Lagre ryker veldig fort i krasj, spesielt de til hovedakslingen.
            Ble halen skadet når du krasjet?

            Er det noen vibrasjoner i helikopteret?
            Byttet du spindel (aksling mellom bladholderene)?
            Ble "flybaren" bøyd, i så fall ble den byttet?

            601/611 skal som sagt fungere uten noe som helst krøll om det ikke finnes noen andre feilkilder på helikopteret som skaper vibrasjoner

            Fint om du svarer på spørsmålene over, om hvor mye halen slår ut, om den gjør det hele tiden i et rytmisk mønster eller om det er litt nå og da, vibrasjoner i halen (opp og ned) osv.
            Espen Melby

            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

            Comment


            • #7
              Originally posted by esmel View Post
              Lagre ryker veldig fort i krasj, spesielt de til hovedakslingen.
              Ble halen skadet når du krasjet?

              Er det noen vibrasjoner i helikopteret?
              Byttet du spindel (aksling mellom bladholderene)?
              Ble "flybaren" bøyd, i så fall ble den byttet?

              601/611 skal som sagt fungere uten noe som helst krøll om det ikke finnes noen andre feilkilder på helikopteret som skaper vibrasjoner

              Fint om du svarer på spørsmålene over, om hvor mye halen slår ut, om den gjør det hele tiden i et rytmisk mønster eller om det er litt nå og da, vibrasjoner i halen (opp og ned) osv.
              nei synes ikke det er nevneverdig med vibrasjoner, unntak av det som halen gjør når den logrer.halen slår ut 10 15 cm.
              finner ikke noe mønster i det, den snudde seg 90 grader en gang i dag.gikk bra, var bare 15cm over bakken.
              flybar ble bøyd.. og skiftet.
              spindelaksel ble ikke byttet(tror jeg)
              kjenner en som testfløy det med 301 gyroen og synes maskinen var kjempestødig , han mente jeg skulle montere den igjen.(litt nedtur)

              Comment


              • #8
                Vi får se om det kommer noen andre svar her. Hadde jeg vært deg ville jeg ikke byttet gyro men forsøkt å finne feilkilden til at helikopteret oppfører seg som det gjør.

                Vet du slik ca. hva slags turtall du flyr på...?
                Hvis du har for lavt turtall kan du få diverse symptomer på halen...
                Espen Melby

                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                Comment


                • #9
                  Originally posted by esmel View Post
                  Vi får se om det kommer noen andre svar her. Hadde jeg vært deg ville jeg ikke byttet gyro men forsøkt å finne feilkilden til at helikopteret oppfører seg som det gjør.

                  Vet du slik ca. hva slags turtall du flyr på...?
                  Hvis du har for lavt turtall kan du få diverse symptomer på halen...
                  nei aner ikke turtall, han som prøvde det justerte litt på motoren.mente vel det var greit.
                  har nok peiling han .. flydd heli i mange år..
                  er ikke sikker, men mener at det ikke er noe med lager og akslinger. limit på gyroen er A80% og B140%.

                  Comment


                  • #10
                    Da bør du gjøre som jeg nevnte før i dag, juster servohornet og lengde på linkene slik at linken står 90 grader på servohornet når servohornet står 90 grader på servoen (uten subtrim/trim). Du bør ha limit på gyroen på rundt 110 begge veier, mest mulig likt til høyre og venstre. Hvis jeg ikke husker feil så binder den begge veier selv med de limitverdiene så du bør nok flytte linken litt inn på servohornet for å få mindre utslag, samt at du må skru av servohornet og flytte det et hakk fremover slik at det står riktig på servoen, noe det ikke gjorde på stripa i dag.

                    For at en gyro skal fungere må/bør som sagt alt være mekanisk riktig før en begynner å tweake innstillinger.
                    Espen Melby

                    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by esmel View Post
                      Da bør du gjøre som jeg nevnte før i dag, juster servohornet og lengde på linkene slik at linken står 90 grader på servohornet når servohornet står 90 grader på servoen (uten subtrim/trim). Du bør ha limit på gyroen på rundt 110 begge veier, mest mulig likt til høyre og venstre. Hvis jeg ikke husker feil så binder den begge veier selv med de limitverdiene så du bør nok flytte linken litt inn på servohornet for å få mindre utslag, samt at du må skru av servohornet og flytte det et hakk fremover slik at det står riktig på servoen, noe det ikke gjorde på stripa i dag.

                      For at en gyro skal fungere må/bør som sagt alt være mekanisk riktig før en begynner å tweake innstillinger.
                      har litt problemer med å finne "nullpunktet"
                      forsøker¨å sette gyro på normal mode, men ser ut til at halerotoren vil drifte, som den gjorde tidligere i dag.
                      finner ikke ut hva som er nullpunktet(om det da ikke er meg)
                      som sagt før er helt grønn, lysegrønn faktisk..

                      Comment


                      • #12
                        Om den kryper så er den ikke i normalmode.
                        Om du ikke har knotet inne i menyen så står den i hh mode dersom bryteren din peker fremover/ned og i normalmode når du drar den mot deg.

                        Foreslår at du kikker her:
                        http://www.raptortechnique.com/

                        Og i manualen til gyroen + radioen og skaffer deg litt grunnleggende informasjon/forståelse for oppsett av heli, hva gyroen gjør og hvordan den fungerer osv.
                        Du fikk også en del gode tips av christen i den andre tråden din for noen dager siden du bør følge.

                        1- Sørg for at det er så mekanisk riktig som mulig
                        2- Sett deg inn i menyen/manualen til senderen og sjekk at alt er som det skal i radioen
                        3- Sett deg inn i menyen/manualen til gyroen og følg den slavisk.
                        Sjekk og ikke minst juster ting som endepunktsjusteringen slik at den ligger på 100-110 begge veier og ar du da har full vandring på sevoen uten at det knittrer i servoen(binder mor kassa / halerotorhub'n).

                        Vet ikke om jeg får skrevet / forklart det på noen annen måte rett og slett.
                        Spør kompisen din som har flydd i noen år om han kan hjelpe deg, etter at du har satt deg inn i de tre punktene over. Det er ingen snarveier til Rom når det kommer til helikopter.
                        Last edited by esmel; 27-10-07, 22:06.
                        Espen Melby

                        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                        Comment


                        • #13
                          Hei igjen, i den forige tråden så spurte/nevnte jeg dette med Revolution mix, er denne slått av? dette er veldig viktig for at 611 ikke skal oppføre seg omtrent på den måten du beskriver.
                          Dette kalles REV MIX i radioen, det denne mixen gjør er å kompansere utslag på halerotoren ettersom du gir pitch på stikka. De gamle gyroene måtte ha denne mixen for å fungere, kanskje også den gyroen du hadde før 611`n.

                          Som Espen nevner her, er det viktig med oppsettet for at gyroen skal funke.
                          Christen
                          http://jetsofnorway.com/

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Christen View Post
                            Hei igjen, i den forige tråden så spurte/nevnte jeg dette med Revolution mix, er denne slått av? dette er veldig viktig for at 611 ikke skal oppføre seg omtrent på den måten du beskriver.
                            Dette kalles REV MIX i radioen, det denne mixen gjør er å kompansere utslag på halerotoren ettersom du gir pitch på stikka. De gamle gyroene måtte ha denne mixen for å fungere, kanskje også den gyroen du hadde før 611`n.

                            Som Espen nevner her, er det viktig med oppsettet for at gyroen skal funke.
                            Så vidt jeg kunne se i senderen så stod den som "inh", men nå er dette en radio jeg ikke har vært borti tidligere så jeg er bare 99.9% sikker på at den var av...

                            Det er en forutsettning for å skjønne tipsene at en tar de en etter en og går over utstyret - nøye. Jeg har selv trodd at jeg hadde fikset alt, klaget på utstyr for så å oppdage at jeg hadde gjort en liten "brøler".

                            Om ingen ting fungerer så får du slette programmet i senderen, sette alt til fabrikkinnstillinger og prøve på ny. Dette er noe du ikke er alene om å måtte gjøre. Uansett er det kjempegod læring å sette opp alt på nytt. I værstefall lærer du oppsett av helikopteret ditt enda bedre og i bestefall får du det til å fungere. Jeg er også 99.9% sikker på at det ikke er gyroen som er problemet men mer at den synliggjør symptomene.
                            Espen Melby

                            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                            Comment

                            Working...
                            X