Unconfigured Ad

Collapse

Treg motor å starte!!!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kjella
    • Feb 2007
    • 1030

Treg motor å starte!!!

har nå ikke vært ute å fløyet på en stund,heliet har stått ca 3uker uten at det er fløyet,heliet er en trex 600n som har 3 tanker bak seg,skulle starte i dag men nei,satt bom fast det va så vitt jeg klarte å dra rundt med hånden ,skrudde av baklokket og så at det var kommet et mørkt rødt lag på veiven,regner med det er fuel,satte på baklokket igjen skrudde ut pluggen, satte i starten å da dro den rundt som bare det,satte i pluggen igjen ,men nei den tok noen runder men ble tregere å tregere ,til slutt satt den igjen ,det ende med at jeg heiv starteren i skogen å gikk hjem,er det noen måter å oppevare motoren litt ekstra godt når den blir stående litt??heliet har jo bare hatt 3tanker så jeg forstår ingen ting av dette,det hendte ganske ofte når jeg skulle kjøre inn motoren,men da var det nok blandingen som var rik,men skal ikke være det nå,noen godt tips??foresten batt til starter va fult ja
    TREX 700N FBL beast X,reactor x,
    TREX 700N FBL beast X ,reactor x
    TREX 600N FBL 3G align.
    jr11x:--))

http://sokndal-modellfly.com/
  • Heliman
    • Mar 2006
    • 1254

hvilken motor er det?
    Mvh
    Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• Tintin
      • Jan 2005
      • 4631

Originally posted by kjella
      ... et mørkt rødt lag på veiven....
      Jeg har slikt på bilen, etter en stund går det hull, noen kaller det rust

Comment

• kjella
        • Feb 2007
        • 1030

Originally posted by Tintin
        Jeg har slikt på bilen, etter en stund går det hull, noen kaller det rust
        kommer det rust så fort da hvordan funker det på motoren og hvordan unngår en rust,må kanskje fly mer???
        TREX 600N FBL 3G align.

Comment

• Tintin
          • Jan 2005
          • 4631

Skal ikke garantere at det er rust med ting kan ruste fort om de har kontakt med nitrometan. Finns en bøtte tråder om det her.

Comment

• Heliman
            • Mar 2006
            • 1254

Wildcatfuel'n legger en rødlig farge igjen i motoren...
            Det er ikke hydrostatisk låsing du har fått da? Dvs at den er full av fuel sånn at den ikke lar seg tørne??
            Mvh
            Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• jop002
              • Dec 2006
              • 188

"Rust er en fellesbetegnelse for kjemiske forbindelser av jern (Fe) og oksygen (O). Alt etter sammensetning kan fargen være gulaktig, RØDLIG, brunlig og over mot svart."

fra wikipedia........
              Mvh Jan Ulrik Opheim

Comment

• roadrune
                • Jul 2007
                • 2292

Nå kan jeg ingenting om modellmotorer, men til gjengjeld kan jeg ganske mye om "skikkelige" motorer.

Det høres veldig ut som den er full av fuel, ja. Har den stått med fuel på tanken? Er det noen mulighet for den å snike seg inn i sylinderen?

Tviler på at rust er problemet, siden den blir treg etter en stund.....

Har vært borti flere totaktere som har "låst" seg, p.g.a gåen toppakning, men det var vannkjølte, de hadde akkurat samme symptom.
                Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
                ---------------------------------------------------------------------------
                Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• Atle
                  • Jul 2007
                  • 285

Da jeg drev med fuel-motorer på fly for mange år siden, var det sånn at det var viktig å ha på noe som het "after-run" på motoren, for at lager og slikt ikke skulle korrodere. Hadde i noen dråper og turna motoren. Hadde aldri noen som helst problemer med å starte igjen, selv etter at motoren hadde stått i mange år uten å har vært i drift.
                  Atle Østereng
                  Oslo og Omegn Modellhelikopter Klubb
                  Msn: a_ostereng@hotmail.com

T-rex 450 SE V2
                  Spektrum DX7
                  GY401 m/S9257
                  3 x HS-65MG

Comment

• JanFredrik
                    • Sep 2006
                    • 491

Originally posted by Atle
                    Da jeg drev med fuel-motorer på fly for mange år siden, var det sånn at det var viktig å ha på noe som het "after-run" på motoren, for at lager og slikt ikke skulle korrodere. Hadde i noen dråper og turna motoren. Hadde aldri noen som helst problemer med å starte igjen, selv etter at motoren hadde stått i mange år uten å har vært i drift.
                    Hvis du bruker de søte, runde dunkene med fuel de ha på smallsize( omega, cool power sav.) står det med store bokstaver: DO NOT USE ANY KIND OF AFTER RUN OILS! Eller noe sånt
                    Jan Fredrik Bjordal
                    www.JetsOfBergen.no

This is my Eurosport. There are many like it, but this one is mine.

Comment

• Aceman
                      • Apr 2007
                      • 168

Jeg ville nok ha tatt ut pluggen og kjørt motoren noen runder for evt. å blåse ut ubrukt fuel som låser motoren.

Veit ikke om dette er smart men jeg fikk ihvertfall tipset av en erfaren modellist da jeg hadde en bilmotor som hadde stått lenge med fuel i, kjentes ut som om den var full av sirup. Da sa han at jeg skulle fylle motoren med rødsprit og dra den rundt for å løse opp gammel seig fuel. Prøvde dette og det var veldig effektivt! Skylte ut motoren og fylte på ny fuel: startet med en gang og fungerte utmerket de to årene jeg brukte den etterpå... Denne motoren hadde dog stått i over et halvt år, din har vel ikke stått lenge nok til at suppa har blitt seig?

Edit: Sikker på at pluggen din funker forresten? Hvis den ikke gløder så vil du jo få hydrostatisk lås når motoren gradvis fyller seg opp med ubrent fuel...
                      Last edited by Aceman; 19-11-07, 08:41. Reason: idè!
                      T-REX 600E
                      Thunder Tiger MiniTitan
                      HK-450
                      En kul Crawler
                      Hitec Aurora 9

Comment

• kjella
                        • Feb 2007
                        • 1030

Originally posted by Aceman
                        Jeg ville nok ha tatt ut pluggen og kjørt motoren noen runder for evt. å blåse ut ubrukt fuel som låser motoren.

Veit ikke om dette er smart men jeg fikk ihvertfall tipset av en erfaren modellist da jeg hadde en bilmotor som hadde stått lenge med fuel i, kjentes ut som om den var full av sirup. Da sa han at jeg skulle fylle motoren med rødsprit og dra den rundt for å løse opp gammel seig fuel. Prøvde dette og det var veldig effektivt! Skylte ut motoren og fylte på ny fuel: startet med en gang og fungerte utmerket de to årene jeg brukte den etterpå... Denne motoren hadde dog stått i over et halvt år, din har vel ikke stått lenge nok til at suppa har blitt seig?

Edit: Sikker på at pluggen din funker forresten? Hvis den ikke gløder så vil du jo få hydrostatisk lås når motoren gradvis fyller seg opp med ubrent fuel...
                        min har stått ca 3 uker ,har sjekket pluggen ,den gløder den for teste litt i kveld også
                        TREX 600N FBL 3G align.

Comment

Working...