Unconfigured Ad

Collapse

T-Rex 600 N Pro

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bembill
    • Nov 2007
    • 8

T-Rex 600 N Pro

Har bestilt meg et T-Rex 600 N Pro. Dette blir mitt første nitro helikopter. Fra før har jeg T-Rex 450 SE V2. Men jeg er en nybegynner på helikopter.
    Når det gjelder governor er dette et must på nitro eller er det kjekt å ha? Med dette helikopteret kommer det med en Align 2 in 1 Bec, Futaba 9255 til cyclic og 9254 til halen. Men når jeg ser på utgangspenningen på bec er denne 5,8 V og på spesifikasjonene på 9254 servoen annbefaler ikke futaba 6.0V. Gjelder dette også 9255. Vil jeg ødlegge servoene ved å bruke de uten å gjøre noe. Hva kan gjøres? Litt rart de selger sånne pakker vist det ikke passer sammen.
  • ehaga
    • Feb 2005
    • 1173

Jeg synes at en governor er et "must". Selvfølgelig klarer du deg uten, men det krever at du "fikler" mye med kurvene. Du kommer til å ha nok å tenke på, om du ikke skal også tenke på dette.

Når det gjelder volt mot servoene du nevnte. 9255 er ikke en 6v servo. Jeg vet at det er flere som kjører 5.6v mot disse og sier at det går bra. Helt sikkert de som også kjører 5.8v også.

Når det gjelder 9254 servoen så ville jeg i allefall råde deg til å regulere ned spenningen på denne. Jeg bruker en fromeco løsning på min 90. Utgangsspenningen mot gyroen er 5.0v.

Lykke til - alltid gøy med nye leketøy
    - Erik -

------------------------------------------
    Logo 600SX + 6003D
    Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• Mademan
      • Apr 2007
      • 1086

Når jeg kjøpte mitt heli ble jeg fortalt at man ikke skal ha GOV før man flyr konstant på iddle. Spesielt ikke når du kjører inn motoren

Det er vist bare hvis man skal fly 3d osv man trenger konstant turtall. Ellers er det unødvendig.
      Go Lower! Lower.... To Low!

Comment

• geirgr
        • Jan 2007
        • 417

Originally posted by Mademan
        Når jeg kjøpte mitt heli ble jeg fortalt at man ikke skal ha GOV før man flyr konstant på iddle. Spesielt ikke når du kjører inn motoren Det er vist bare hvis man skal fly 3d osv man trenger konstant turtall. Ellers er det unødvendig.
        Er ikke helt enig i denne. Har du som meg en OS50 med hyper, er det nesten umulig å sette opp throttelkurver som gir deg noenlunde konstant turtall. Motoren er for sterk slik at små endringer i fuktighet, temperatur e.t.c. gir store endringer i rotorturtallet. Er man nybegynner og er vant med å fly litt rolig på 1600RPM, kan man fort bli forskrekket når man en dag er oppe i 2000RPM. Responsen er veldig forskjellig fra 1600 til 2000RPM.

Når man kjører inn motoren er det greit å kjøre uten GOV
        Geir G
        -----------------------------
        T-Rex 600N Pro VBar
        Raptor 50 Titan
        T-Rex 450SE
        Spektrum DX7
        -----------------------------

Comment

• bembill
          • Nov 2007
          • 8

Ja tror nok det blir en governor på meg og etter det jeg har lest er det lettere å montere inn en governor sammtidig som man bygger helikopteret også. I stedenfor å montere inn dette etterpå. Vurderer en GV-1 governor siden jeg har en Futaba 9c radio. Hva slags turtall er å annbefale på T-rex 600N. Da tenker jeg i Normal, idle 1, idle 2. Forstår det slik at på GV-1 slår en på governor når throttle stikka er på mellom 15% til 20%. Men noe jeg ikke helt forstår. Si at man har satt turtalet på normal til 1500 rpm. Går den da rett opp i dette turtallet etter at man kommer over 15% til 20% på stikka?

Comment

• kjella
            • Feb 2007
            • 1030

Originally posted by bembill
            Ja tror nok det blir en governor på meg og etter det jeg har lest er det lettere å montere inn en governor sammtidig som man bygger helikopteret også. I stedenfor å montere inn dette etterpå. Vurderer en GV-1 governor siden jeg har en Futaba 9c radio. Hva slags turtall er å annbefale på T-rex 600N. Da tenker jeg i Normal, idle 1, idle 2. Forstår det slik at på GV-1 slår en på governor når throttle stikka er på mellom 15% til 20%. Men noe jeg ikke helt forstår. Si at man har satt turtalet på normal til 1500 rpm. Går den da rett opp i dette turtallet etter at man kommer over 15% til 20% på stikka?
            hallo anngående gov i trexen din så har jeg montert en multigov sinnsykt fornøyd med den utrolig grei å sette opp + du monterer sensoren på utsiden av ramma,som gjør det enklere å stille inn å justere kan sterk annbefale deg den,følger også med en lcd skjerm som du gjør alle innstillingen fra ,kobler fra og så er du klar,kjøpte min på readyheli,lykke til med valget ditt,her er linken:https://www.readyheli.com/SearchResu...=24&Search.y=3,her en om hvordan en monterer sensoren:www.aerospire.com/trex600n_mount.html
            Last edited by kjella; 22-11-07, 19:59.
            TREX 700N FBL beast X,reactor x,
            TREX 700N FBL beast X ,reactor x
            TREX 600N FBL 3G align.
            jr11x:--))

http://sokndal-modellfly.com/

Comment

• ragmag
              • Jul 2007
              • 82

Du bør vurdere Multigov fra Aerospire. (Ble slått på målstreken.)
              Aerospire is the developer of MultiGov, an advanced multi-function governor for RC helicopters

Den er både governor og limiter og koster (ink frakt) halvparten av GV-1.

(Og sensoren til Throttle Jockey Pro og RevMax skal vist passe denne også.)

Ja, turtallet øker til det som er satt i normal mode etter en kort overgangs tid.

Men hvis du bruker limiter-mode i Normal med en "normal" kurve så gjør den ikke det.
              Last edited by ragmag; 22-11-07, 20:03. Reason: Ble slått på målstreken
              ---------------
              Falcon 3D
              T-rex 450 SE
              Raptor 50 Titan
              Align 700 N
              JR 9XII
              ---------------

Comment

• bembill
                • Nov 2007
                • 8

Trex 600 N pro / Os 50 hyper

Kan man kjøre både på 15%20%30% fuel? Hvor mye % olje bør fuelen innholde?
                Min nærmeste forhandler har Jero fuel, 15/15 og 20/15 er dette ok fuel?
                Så en annen ting jeg lurer på siden jeg er helt fersk på nitro heli. Hvordan er det å fly når det er snø og minus grader. Med tanke på "sprø plastikk" og kulde påvirkning av motaker batteri.
                Last edited by bembill; 27-11-07, 19:09.

Comment

• joar_92
                  • Aug 2007
                  • 183

Originally posted by bembill
                  Kan man kjøre både på 15%20%30% fuel? Hvor mye % olje bør fuelen innholde?
                  Min nærmeste forhandler har Jero fuel, 15/15 og 20/15 er dette ok fuel?
                  Så en annen ting jeg lurer på siden jeg er helt fersk på nitro heli. Hvordan er det å fly når det er snø og minus grader. Med tanke på "sprø plastikk" og kulde påvirkning av motaker batteri.
                  når det gjelder Jero fuel så sier det at en absolut ikke skal bruke den på nitro rc bil! så da regner jeg da nesten med at det ikke er noe særli gunstig å bruke den på heli heller!!
                  mvh Joar Ulgenes

Diverse som svever oppe i det Blå.

Comment

• ehaga
                    • Feb 2005
                    • 1173

Originally posted by joar_92
                    når det gjelder Jero fuel så sier det at en absolut ikke skal bruke den på nitro rc bil! så da regner jeg da nesten med at det ikke er noe særli gunstig å bruke den på heli heller!!
                    Dette er feil. Mange som bruker Jero uten noen problemer. Det er litt forskjellige egenskaper med de forskjellige fuel-typene, men som nybegynner vil du ikke merke noe til dette.

Det som er det viktigiste er nok å holde seg til en type fuel. Ikke bytt rundt. Mao, det kan være lurt å bruke den fuel'en som din lokale forhandler har tilgjengelig.
                    - Erik -

------------------------------------------
                    Logo 600SX + 6003D
                    Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• Tintin
                      • Jan 2005
                      • 4631

Og den uttalelsen om Jero og biler er det noen som hardnakket proklamerer så høyt de kan. Resten bare bruker fuelen uten de problemer den angivelig alltid skal skape.
                      Forøvrig sier stort sett den samme gruppen at Jero er utmerket til fly/heli...

Comment

• kaiove84
                        • Apr 2007
                        • 145

Jeg kjørte med jero fuel tidligere (bil og fly) og hadde allti "problemer" med instilling av motor.
                        Nå vet jeg ikke om det er fuel eller om det er det at jeg har blitt mer erfaren som gjør at jeg fikk mindre problemer da jeg byttet fuel, men overgangen til MRF var en lettelse!

Comment

• Tintin
                          • Jan 2005
                          • 4631

Ja det er det en del som sier og jeg holder en knapp på mer erfaren biten.
                          Jeg gikk fra Jero til MRF på heli og gikk tilbake igjen. Syns det var mindre sprut i MRFen og mere pill for å finne rett innstilling.

Comment

• bembill
                            • Nov 2007
                            • 8

Kulde

Så en annen ting jeg lurer på. Innen jeg er ferdig å bygge er det jo fortsatt vinter i Hallingdal og har jo ikke så lyst til å vente helt til våren med å fly. Hvordan er det å fly når det er snø og minus grader. Med tanke på "sprø plastikk" og kulde påvirkning av motaker/sende batterier. Reduserer man flytiden betraktelig?

Comment

• Psyko-lefse
                              • Feb 2004
                              • 1438

Hold mottakerbatteriet varmt mellom turene så går det fint. Sjekk også alltid spenningen (under belastning) før hver tur.
                              Morten Smøraas

Comment

Working...