Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor ofte har du service/overhalling på ditt helikopter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvor ofte har du service/overhalling på ditt helikopter

    OBS.. Denne undersøkelsen gjelder kun for ELEKTRISKE Helikopter. Nitro/Bensin har sin egen undersøkelse her

    Nå som mitt helikopter har passert over 60 flyturer, tenker jeg at det er på tide å ha en mini-service på maskinen. Blir da selvsagt nysgjerrig på hvor ofte dere andre pleier å ha et slik mini-service og hva som blir gjort under dem.

    Tenkte at jeg skulle:
    * Gå over alle koplinger/kontakter og smøre på kobber-pasta eller noe lignende.
    * Gå over alle ledingene, spesielt på alle de områdene hvor dem kan gnise mot kroppen.
    * Se etter at alt utstyret sitter ordentlig på plass og at det ikke har oppstått noen nye skader.
    * Smøre halebelte. Jeg bruker "Loctitte Dielectric Greace". Hatt over 100 turer med trex450 uten noe tegn til slitasje
    * Olje alle aksler, hjullager og swach-platen
    * Sjekke at alle skruer/mutter sitter stramt. Gå over ball-linkene
    44
    Aldri.
    6.82%
    3
    Så fort jeg kommer hjem igjen
    18.18%
    8
    Jeg krasjer så ofte så jeg går over/skifter ut delene da
    29.55%
    13
    Etter ca.10 turer
    20.45%
    9
    Etter ca.30 turer
    11.36%
    5
    Etter ca.50 turer
    6.82%
    3
    Etter ca.80 turer
    6.82%
    3
    Etter ca.110 turer
    0.00%
    0
    Etter ca.150 turer
    0.00%
    0
    Etter ca.190 turer eller mer
    0.00%
    0
    Last edited by retlaw; 24-11-07, 22:37.
    Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

    walter@retlaw.no

  • #2
    Bruker som regel å ha en liten "mini-service" på min T-Rex 450SE V2 etter hver tur. tørker da over eventuell skitt, smører halereima med silikon-spray ca. etter hver andre til tredje tur. Etter hver, kanskje 10'e tur går jeg over skruer, ball-linker og div. småting.
    Mathias
    Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

    Comment


    • #3
      Originally posted by Mathias View Post
      Bruker som regel å ha en liten "mini-service" på min T-Rex 450SE V2 etter hver tur. tørker da over eventuell skitt, smører halereima med silikon-spray ca. etter hver andre til tredje tur. Etter hver, kanskje 10'e tur går jeg over skruer, ball-linker og div. småting.
      Jeg har en koffert med 19 lipo-pakker til mitt trex 450 som jeg kan bruke opp på en dag. Går sjelden over maskin når jeg kommer hjem med mindre jeg har noe som skulle ha vært fikset.. Var litt overivrig selv da jeg først fikk min 450. Nå gidder jeg ikke å overdrive og grise til maskinen med unødvendig olje. Fant ut at hjulelagerne ble forterre slitt hvis jeg oljet dem etter hvert flydag. Om dette skyldes uorginale lager(ABEC-3) eller at dem ikke likte standard hobby-olje fant jeg aldri ut av. Nå bruker jeg lille 450 til å leke/øve meg på det jeg ikke kan, så den går oftere i bakken enn storebroren. Skifter da hjulelagerene etter behov på lillebroren..
      Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

      walter@retlaw.no

      Comment


      • #4
        Jeg har ikken ettersynsplan, men har en rutine jeg går gjennom. Jeg går visuelt over alt av linker og rotordeler hver gang jeg flyr, og kjenner også etter slakk og feil. Bytter ikke deler før de er utslitt eller skadede. Går over alle skruer med jevne mellomrom. Jeg har ikke overhalt noen helikopter med unntak av etter en kræsj. Jeg smører ingen ting.

        Når det gjelder ledninger bør man sjekke alle ledninger som kan vibrere når man flyr, og sjekke for skader under strips.
        Last edited by tahustvedt; 24-11-07, 23:29.

        Comment


        • #5
          Ser over linker og el-kontakter før eg flyr helikopterene mine. Ellers so e t-rexen ofta i bakken so da blir det jo dele bytte og overgang av skruer ol.
          Mvh:
          Johnny.Ystanes. Ullensvang Herad
          www.folgefonnrc.ning.com

          MA X-Cell Fury Extreme 90
          Raptor 90 3D
          Raptor 50 Titan SE
          T-Rex500GF
          T-Rex450SE V1
          JR Pcm9XII m/2.4Ghz modul

          Comment


          • #6
            Originally posted by retlaw View Post
            Jeg har en koffert med 19 lipo-pakker til mitt trex 450 som jeg kan bruke opp på en dag. Går sjelden over maskin når jeg kommer hjem med mindre jeg har noe som skulle ha vært fikset.. Var litt overivrig selv da jeg først fikk min 450. Nå gidder jeg ikke å overdrive og grise til maskinen med unødvendig olje. Fant ut at hjulelagerne ble forterre slitt hvis jeg oljet dem etter hvert flydag. Om dette skyldes uorginale lager(ABEC-3) eller at dem ikke likte standard hobby-olje fant jeg aldri ut av. Nå bruker jeg lille 450 til å leke/øve meg på det jeg ikke kan, så den går oftere i bakken enn storebroren. Skifter da hjulelagerene etter behov på lillebroren..
            Overdriver ikke smøringen. Tørker av det overflødige. Har også funnet ut at det er lurt å rense lageret som sitter under mainshaft blokka, da det ofte samler seg opp mye drit her.

            Har du sett videoen om vedlikehold til "Finless"?

            http://video.helifreak.com/?subpath=...aintenance.wmv
            Mathias
            Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

            Comment


            • #7
              Hva med kulelagrene og swachplata. Hvor ofte pleier du/dere i skifte disse?

              Har nå skiftet absolutt alle lagrene, "Flybar Seesaw Holders" (Fikk ikke ut lagrene på denne), swach og tailslide på min 450.. Har nå gjenvunnet over 1 min med ekstra flytid
              Regner med at 600 kan vente litt da 60 turer ikke er all verden og kun hatt et krasj.

              PS.. Et lite tips for deg som skal skifte lagrene på miksarmene. Ikke bare slå dem ut, da det er et spor inni armen som holder lagrene på plass. Ved å banke løs begge lagrene vil du ødelegge dette sporet og vil da trenge ny miksearm. Klem miksearmen i et skruestikke og putt inn en lite flattrekker i hullet. Med flattrekkeren hekter du kun en av lagrene og banker den ut..
              Last edited by retlaw; 06-12-07, 21:16.
              Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

              walter@retlaw.no

              Comment


              • #8
                Originally posted by retlaw View Post
                Hva med kulelagrene og swachplata. Hvor ofte pleier du i skifte disse?

                Har nå skiftet absolutt alle lagrene, "Flybar Seesaw Holders" (Fikk ikke ut lagrene på denne), swach og tailslide på min 450.. Har nå gjenvunnet over 1 min med ekstra flytid
                Regner med at 600 kan vente litt da 60 turer ikke er all verden og kun hatt et krasj.

                PS.. Et lite tips for deg som skal skifte lagrene på miksarmene. Ikke bare slå dem ut, da det er et spor inni armen som holder lagrene på plass. Ved å banke løs begge lagrene vil du ødelegge dette sporet og vil da trenge ny miksearm. Klem miksearmen i et skruestikke og putt inn en lite flattrekker i hullet. Med flattrekkeren hekter du kun en av lagrene og banker den ut..
                Hvis du spør meg nå, så har jeg ikke skiftet ut noe enda. Har ca. 80 turer og ingen krasj.

                Men ja, det blir mer og mer aktuelt etter hvert. Har ikke skiftet ut swashplata enda, da det ikke har dannet seg mye slark...
                Mathias
                Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

                Comment


                • #9
                  Jeg ser generelt over skruer i ramme og ballinker hver gang jeg flyr, smører kun tailslide men halereimen røk ved ca 100 turer, hørte at den burde byttes på 60. Fikk 2 piruetter og landet ok nok, så det spørs om jeg lærte noe av det...vi får se.
                  T-Rex 450 SE
                  T-Rex 500
                  T-Rex 600N/NP/E
                  Srimok
                  Mini Edge540
                  DX7

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by retlaw View Post
                    Hva med kulelagrene og swachplata. Hvor ofte pleier du/dere i skifte disse?
                    Hmm.. Er det virkelige så få som gjør dette?? Ingen

                    Har skiftet ut 4 swach og alle lagrene to ganger før denne på min trex450. Denne har hatt ca. 400 turer og ca. 40 krasj. Mainskaft og bladholder lagrene har blitt skiftet ut oftere da disse får mye juling ved krasj og ligger lettere til for kontroll.

                    Men dette er en 450 size maskin og det hadde vært fint å fått med tall ifra større maskiner i denne tråden.

                    Renger med at på en større maskin så er levetiden på lagrene lenger pga redusert headspeed, men samtidig så er det større krefter involvert..
                    Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

                    walter@retlaw.no

                    Comment


                    • #11
                      Hvis du har 400 turer på Trex'en, så sier det seg selv at man må skifte ut lagre og fjerne evt. slark.

                      Finnes det flightlogg på DX7? Slik at man har en teller på hvor mange turer man har?
                      Mathias
                      Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

                      Comment


                      • #12
                        Så klart det sier seg selv.. Men er ute etter hvor ofte ALLE (30-40stk) lagrene byttes ut.

                        Nei, DX7 har ingen flightlogg. Tegner et lite strekk på lipo-pakke med en permanent-tusj/CD-markør. Siden jeg kun bruker disse pakkene til 450 så kan jeg telle antall flighter etter hvor mange ladesikluser pakkene har.
                        Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

                        walter@retlaw.no

                        Comment

                        Working...
                        X