Unconfigured Ad

Collapse

Turtallsmåler til helikopter!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lars N
    Moderator
    • Apr 2002
    • 2891

Turtallsmåler til helikopter!

Hei

Er det noen som har en turtallmåler til helikopter i Follo området som kunne møttes en dag. Har en følelse at Governoren min ikke er helt med. Eventuelt hvor man får kjøpt dette?
    Lars Norberg
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• ehaga
      • Feb 2005
      • 1173

Den som blir gitt link på tidligere synes jeg er litt dum.

Du er avhengig at heliet står på bakken.

Her er en du kan måle med i luften. http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...tegoriID=10000

Du må ha en kompis til å måle for deg.
      - Erik -

------------------------------------------
      Logo 600SX + 6003D
      Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• Tintin
        • Jan 2005
        • 4631

Faktisk så funker den første også i lufta, har en slik og man faktisk se hovre turtall på grei avstand uten hjelper siden den festes på bommen. Funker nok bare på store helier.
        Dog har jeg hatt litt problemer med å få visning og fant aldri helt ut om det var fordi den ikke vil måle turtall over 2000 eller om det var noe med refleksene fra bladene.
        Skytachen er bedre men funker også best på store helier da den i annonsen i allefall har en begrensning på 2800 rpm
        Last edited by Tintin; 29-11-07, 23:42.

Comment

• Lars N
          Moderator
          • Apr 2002
          • 2891

Supert, da er det bare å spare. Er det noen som har vært borte i at GV-1 fra futaba gir feil turtall selv ved riktige innstillinger?
          Lars Norberg

Comment

• ehaga
            • Feb 2005
            • 1173

Du har sjekket gearingen - selvfølgelig. Har du sjekket at sensoren fungerer.

Jeg hadde akkurat et problem med min Gv-1. Den "herjet" vilt med throttle-servoen 0-100-0-100, innenfor et sekund, og slik fortsatte den. Som en konsekvens av dette måtte jeg bytte :

1. Enveis-lager (ca 200,-)
            2. Fly-Wheel (alu-blokk som vifta er skrudd fast i) (500,-)
            3. Akslingen på min OS 91SZ-H PS (masse)

+ selve GV-1 elektronikken. (ca 1500,-)

Jeg håper på at jeg for en ny GV-1 i reklamasjon for den gamle. Motor og de andre delene tar nok ikke Futaba på sin "kappe".
            - Erik -

------------------------------------------
            Logo 600SX + 6003D
            Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• Lars N
              Moderator
              • Apr 2002
              • 2891

Har sjekket governoren ut og inn, sensoren er på 97% og griring osv er riktig. Men virker som den ikke går på 2100 når den er satt til det, at den feks ligger på 1900 eller noe.
              Lars Norberg

Comment

• Hirobofly
                • Feb 2006
                • 70

Heisann
                Tomgang-fullgass-stopp er også korrekt programmert inn i GV1? (dette for at GV'en skal vite hva den har å jobbe med. Skal stå Set i displayet rett etter at Stopp er programmert. Kan også sjekkes med Tst Idle-Full-Stop funksjonen da)
                Ellers har jeg kun vært borti at noen ikke har fått det ønska turtall fordi motoren er for rik eller gearingen gjør at motoren ikke klarer å drive rotoren i ønska hastighet. Hvilket heli er det snakk om foresten?

Det eneste jeg husker er at jeg har sett flere som plages med er at denne Max RPM-funksjonen på GV1 ikke gir det de forventer, pga at de har satt opp for mye pitch slik at motor bogger på fullgass. (da Max RPM måles av GV1)

Jeg bruker foresten en lignende enhet som tyor foreslo til å måle turtall på eks T-Rex og andre som ikke har governor; Bare å sette turtelleren på bakken, støtta opp av en stein eller annet, og så enten hovre pent over eller rett og slett bare la heli stå på bakken rett ved siden av og så teste idle-up'ene og lese av turtallet.

RJ

Comment

• tyor
                  • Mar 2005
                  • 9757

Nå trenger den jeg linket til ikke stå på bakken da det er med feste for å sette den på bommen.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

Comment

• Lars N
                    Moderator
                    • Apr 2002
                    • 2891

Var å fikk lånt en turtallsmåler for helikopter bruk nå i kveld så håper å få sjekket hva turtallet egentlig er. Et eller annet sted er det en feil!

Doningen er en Raptor 50v2 med OS50 Hyper, og fungerer meget bra, er bare det at det er litt lite futt i den.
                    Lars Norberg

Comment

Working...