Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hastigheten på rotorbladene

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hastigheten på rotorbladene

    Av rein nysgjerighet regnet jeg ut hastigheten til bladtuppene på min trex 450 & 600.

    Trex 450
    Ved 3000 i headspeed er farten ytterst i bladene hele 394.2 km/t

    Trex 600
    Ved 2000 i headspeed ble farten 508km/t

    Trex 500 (13t pinjong & 6S)
    Ved 2700 i headspeed er farten utrolige 676km/t

    Formel er:
    Omkrets x rpm/time

    Eksempel trex 600
    Omkrets: Pi (3.14) x Diameter (135cm) = 423,9cm
    Rpm/timer: rpm/min (2000) x 60min = 120.000 rpm/time
    423,9cm x 120.000rpm/time = 50.868.000cm = 508km/t

    PS.. Ja, veit at det egentlig ikke heter rpm/t (rpm = revolutions per minute)


    Noe å tenke på!
    En pistolkule har en hastighet på litt under 800km/t
    Millitære geværer har en hastighet på ca. 2880km/t
    Raskeste kjente kulen kommer fra et jaktriffel (Swift 220) og er på 4536km/t
    Men ingen av disse kulene veier like mye som bladene som igjen for et ekstra dytt av helikopter vekten..
    Last edited by retlaw; 15-12-07, 21:19.
    Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

    walter@retlaw.no

  • #2
    formelen for omkrets er 2 x pi x radius. Derfor blir det nok feil som du har regnet.

    EDIT:
    Resultatet ble faktisk rett likevel.
    Last edited by tahustvedt; 15-12-07, 21:21.

    Comment


    • #3
      2 x Radius = Diameter
      Så det stemmer nok det...

      Comment


      • #4
        Joda. Jeg var litt kjapp på avtrekkeren. Tenkte meg ikke om før jeg skrev.

        Comment


        • #5
          Originally posted by tahustvedt View Post
          formelen for omkrets er 2 x pi x radius. Derfor blir det nok feil som du har regnet.

          EDIT:
          Resultatet ble faktisk rett likevel.
          Nå skremte du meg litt.. hehe

          Jepp ble riktig.. Finnes flere formel mann kan bruke, men da vi som regel for oppgitt diameter og ikke radius valgte jeg denne..
          Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

          walter@retlaw.no

          Comment


          • #6
            Klarer du og regne ut hvor mange kilo drakraft bladene har ut fra rotorhodet også? Skal se at bladholderne gjør en god jobb.

            Chr
            Mvh.
            Christian

            Jets Of Norway

            Comment


            • #7
              Originally posted by The banned View Post
              Klarer du og regne ut hvor mange kilo drakraft bladene har ut fra rotorhodet også? Skal se at bladholderne gjør en god jobb.

              Chr
              LgmIntl.com is for sale | HugeDomains
              Fant denne fila men vet ikke om det tallet som er oppgitt der er en fast verdi uansett hva du regner ut i fra...
              Det ble i hvert fall et ganske høyt tall

              Mulig noen andre har noe mer konkret?

              edit: http://www2.abc.net.au/science/k2/st...topic7093.shtm

              Er det ikke bare å gange g-kreftene med vekta på bladene?
              Last edited by esmel; 15-12-07, 21:58.
              Espen Melby

              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

              Comment


              • #8
                Jepp. Du regner ut G-kreftene fra den radiusen hvor tyngdepunktet på bladet havner når det er montert, og ganger g-kraftene med vekten på bladet.

                Comment


                • #9
                  massen mener du vel. Hvilken kraft kom du til. Og du får sikkert svaret i Newton

                  Comment


                  • #10
                    Du får svaret i den enheten du bruker i formelen.

                    Comment


                    • #11
                      Formelen esmel fant stemmer. Om du ikke føler for å finne fram blyant og papir for å regne det ut for hånd kan mann alltids bruke denne

                      http://pacer.calpoly.edu/tri/pacer/gforce.html

                      Fant ut at på min trex 600 med "600A Carbon fiber" rotorblader ved en turtall på 2000 rpm veier hvert av bladene 208kg. Så derfor er det viktig og balansere bladene da 1 gram blir nesten til 2 kg ved nevt turtall.

                      Utregningen:
                      G-force = 0.00001118 X Fra Head-stopper/mainshaft senter, til CG på bladene (37cm) X 2000*2 (4000000) = 1654.65

                      G-force (1654.65) x Vekt på rotorbladen (126g) = 208485.9g = 208kg

                      Med trex 450 og 325 Carbon blader ved 3000 rpm fikk jeg 54,6kg
                      Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

                      walter@retlaw.no

                      Comment


                      • #12
                        Jeg regna ut vekten på bladene i rotoren på 4-bladeren min for en uke siden og de veier bare ca 12 kg under flyging hvis jeg husker riktig. 53 g 470 mm blader på 850 rpm.

                        Jeg regna litt forskjellig for en stund siden og fant ut at ca 40% økning i turtall dobler G-kreftene.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by retlaw View Post
                          Formelen esmel fant stemmer. Om du ikke føler for å finne fram blyant og papir for å regne det ut for hånd kan mann alltids bruke denne

                          http://pacer.calpoly.edu/tri/pacer/gforce.html

                          Fant ut at på min trex 600 med "600A Carbon fiber" rotorblader ved en turtall på 2000 rpm veier hvert av bladene 208kg. Så derfor er det viktig og balansere bladene da 1 gram blir nesten til 2 kg ved nevt turtall.

                          Utregningen:
                          G-force = 0.00001118 X Fra Head-stopper/mainshaft senter, til CG på bladene (37cm) X 2000*2 (4000000) = 1654.65

                          G-force (1654.65) x Vekt på rotorbladen (126g) = 208485.9g = 208kg

                          Med trex 450 og 325 Carbon blader ved 3000 rpm fikk jeg 54,6kg
                          Lenge leve locktite og kvalitetskontroller... for ikke å glemme ettersyn av helikopteret. Hørte jeg noen si thrustlager..?

                          Det ble testet en Logo 500 på 10s og 2600rpm her tidligere i høst... (med L600 hode vel å merke)
                          Husker ikke om det var 550 eller 600 blader som ble brukt. Om en tar utgangspunkt i 600 blader på 126g og samme radius som overnevnte eksempel bikker du 350kg på hodet... HJELP!! (pr. blad.... mao. holder den jævl.. spindelen bortimot 700kg)
                          Espen Melby

                          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                          Comment


                          • #14
                            Ganske skummelt egentlig, rart det holder. Tenk på disse tallene neste gang dere skal tracke bladene!!! Huttetu!
                            Mvh.
                            Christian

                            Jets Of Norway

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by tahustvedt View Post
                              Jeg regna ut vekten på bladene i rotoren på 4-bladeren min for en uke siden og de veier bare ca 12 kg under flyging hvis jeg husker riktig. 53 g 470 mm blader på 850 rpm.

                              Jeg regna litt forskjellig for en stund siden og fant ut at ca 40% økning i turtall dobler G-kreftene.
                              Mener at vår gode venn Newton hadde en lov som sa: Dobbler du massen/vekta så firedobbles den kinetiske(bevegelsen) enerigen, g-krftene. Husker ikke helt om det samme gjaldt om mann dobblet farten..

                              De fleste av oss har fått med seg den videon av han som ble truffet i beinet. Fant den ikke igjen jeg, men det skader sikkert ikke om den blir postet på nytt under: Nybegynnere, SE HER!!
                              Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

                              walter@retlaw.no

                              Comment

                              Working...
                              X