Unconfigured Ad

Collapse

Autopilot fra Arttech (heli/fly) ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lammis
    • Dec 2007
    • 7

Autopilot fra Arttech (heli/fly) ?

Jeg kom over en artikkel i ett fly-blad som omhandler en autopilot for alle helikopter og fly. Jeg lurte på om det var flere som har hørt om denne dingsen.

Sitat fra artikkel (fritt oversatt fra svensk):

Det handler om avansert teknikk som gir deg som bruker store fordeler og hjelper deg på en enklere måte å ha kontroll over ditt helikopter og fly. Autopiloten ser til at du alltid holder modellen i rett "stilling", så nå kan man om man vil i prinsippet fly "hands off". Denne lille maskinen sies å kunne spare deg for mange unødige krasj, og kobles enkelt mellom mottager og servo. Spenning for autopiloten er mellom +4V - +6V og reaksjonstiden er på 1/60 dels sekund. Balanseforskjellen er innom 2 graders helling (lutning?). Autopiloten takler alle typer flyvær, men prestasjonen forringes i regn, skumring og snø. Arttechs autopilot distribueres av Cbiz.

Sitat slutt.

Er det for godt til å være sant, eller er det noen som har testet denne saken?
    John-A. Lammethun, Florø

:: HPI Savage X 4,6 ::
    :: Futaba 3PK FASST::
    :: Align T-Rex 500 CF::
    :: Futaba 7c FASST ::
  • arvid
    • Nov 2006
    • 1547

Har aldri prøvd noe sånt selv, men har lest om ett sett som impx.no har. Skal prøve en linkhttp://www.mamut.net/impx/shop/

Comment

• arvid
      • Nov 2006
      • 1547

Ligger under el-fly og så hobby zone

Comment

• olle
        • May 2002
        • 708

Enheten du refererer til går under navnet Auto Balance System (ABS) og er ingen autopilot. Mer en liten kunstig horisont. Den funker best i lett overskyet vær med jevnt lys. Hvor godt den skal funke avhenger både av montering og innjustering. Så den er ingen klar-tut-og-kjør innretning for nybegynnere uten peiling. Da kan den gjøre mer galt enn godt. Det finnes to typer. En for fly og en for heli. Den for fly funker best. Elektronikken er ikke særlig avansert. Ser også mer ut som en liten billig lekedings. Er litt usikker på hvem som egentlig kan ha nytte av en slik dings, da det som sagt krever litt innsikt å montere den og justere den inn riktig. Det er Sealink, HK som produserer dingsen. Artech bare selger. Dingsen for fly koster litt under NOK 200,- fra butikk i Kowlong, HK. Den for heli litt mer.

olle

Comment

• Ferry
          • Feb 2007
          • 456

Originally posted by olle
          Enheten du refererer til går under navnet Auto Balance System (ABS) og er ingen autopilot. Mer en liten kunstig horisont. Den funker best i lett overskyet vær med jevnt lys. Hvor godt den skal funke avhenger både av montering og innjustering.
          olle
          Så vidt jeg kan skjønne måler enheten infrarødt lys fra horisonten. Eller egentlig forskjellen i infrarødt mellom atmosfæren og bakken. Min første umiddelbare tanke er at dette kan umulig funke andre steder enn "på prærien". Hva skjer i en trang dal, eller inntil et fjell etc? Vil da enheten rette opp helikoperet på ei linje mellom toppen av fjellet og motsatt side? Det kan bli særdeles upraktisk i vårt kuperte land...

Det finnes et annet slikt system også: FMA co-pilot. http://www.fmadirect.com/detail.htm?...489&section=20 Det ser litt mer påkosta ut. Litt googling kan sikkert gi mer info. Som heli-amatør kan jeg gjerne svi av noen dollars på systemer som gjør det lettere å fly. Men jeg er ikke helt overbevist om at dette er riktig vei.

Det jeg syns er vanskeligst med å fly helikopter er å gi passe med "balanseror". Kollektiv, høyderor og sving håndterer jeg greit. Men når jeg svinger, så enten "velter" helikopteret utover, eller det drar sideveis og ned i "innersving". Særlig etter å ha snudd heliet imot meg etter en sving er det vanskelig. Dette skyldes muligens at jeg er vant til å fly vanlige modellfly, og har med en del reflekser derifra.

Det jeg kunne trenge er et system som hjelper meg med balansen sideveis. Jeg har tenkt på om ikke et vater kunne være løsningen. Ikke akkurat et snekkervater da, men et instrument som måler hellning sideveis. Et inklinometer. I prinsippet et lodd som henger under heliet, med en sensor som prøver å rette heliet slik at loddet alltid henger rett ned i forhold til rotoraksen. Dette vil holde heliet vannrett i hover. I en sving vil det hjelpe til at heliet heller passe mye til siden. I prinsippet kunne systemet vært mekanisk, med stag opp til swashplata. Det er nok mye med ideen min som ikke er gjennomtenkt. Hva skjer ved rolling? Inverted? Og vil ikke heliet fremdeles kunne skli sideveis i hover? Blåse avgårde etc? Kanskje GPS kunne hjelpe til? Posisjonering med GPS, der nøytrale stikker betyr å holde samme posisjon. Stikke forover betyr endre posisjon i retning forover osv.

Jeg tror ikke verden har sett det mest avanserte systemet ennå....

Inntil videre får jeg trene på tradisjonell måte

Comment

• MaxMekker
            • Nov 2006
            • 320

Det finnes system som fungerer.
            Selv har jeg brukt/bruker FS8 og det funker utmerket.
            Brukt det kun på helikopter.
            Men det skal funke på fly også, det finnes en enklere versjon som heter CPD4

Den har jeg ikke prøvd enda.

Ett annet system heter Spartan 2000, men den kjenner jeg ikke til.
            =================
            Runar Holm
            www.maxmekker.com
            =================

Comment

• Heliman
              • Mar 2006
              • 1254

Vil den fs8'n stoppe helikpteret og sette det i hover, eller fortsetter det rett framover?
              Mvh
              Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• Hans Idar
                • May 2004
                • 174

HEi.
                Det finnes flere systemer for å stabilisere heli/fly.
                De enkleste systemene blir kalt flight stabilisation. Det vil si at de ikke er autopilot, men hjelper deg å stabilisere flyet/helikopteret.
                FMA FS8 er ett av dem. Har lest endel tester/tråder på www.runryder.com
                Ett slikt system leser av temperaturforskjellene mellom himmel og jorden. om du får en større andel av varme på høyre side (siden jorden ar varmere en himmelen) vil helien forsøke å rette seg opp.
                Det har selvsagt sine svakheter om det termiske bildet er dårlig eller uklart. Da med tanke på snøvær, da alt rundt deg vil ha samme temperatur.
                At det er litt kupert rundt deg har ingen betydning. AP2000i lar seg enkelt kalibrere, og kan kalibreres flere ganger mens man flyr om forholdene endrer seg termisk.
                Ett til system som bygger på samme prinsipp, men sies å være bedre er AP2000i http://www.spartan-rc.com/products/ap2000i/ap2000i.htm
                Jeg selv bruker denne når jeg tar bilde fra helikopter.
                Når jeg skal hovre i stor høyde, så hjelper den helien med å hovre. Slik at jeg kan slippe stikka, mens jeg framer bildet.
                Jeg synes det fungerer bra.

Ett litt annet system er RObbe sitt Helicommand. Denne består av gyroer, og er vel noe slikt som FERRY etterlyser. Den fungerer omtrent som en dødavansert vater. I tillegg har den et "øye" som gjør at den låser sin possisjon på bakken. dette "øyet" er omtrent som øyet på en optisk mus. Den sies å fungere opp til 10 meters høyde. Men til kjekk hjelp om du må lette eller lande på trange plasser. Spesielt egnet til AP fotografer. (AP=aerial photography).

Top of the line vil være CARVEC sitt system. http://www.carvecsystem.co.uk/
                Dette systemet koster penger.
                Systemet er fult autonomt. Det vil si at systemet i sin helhet flyr helikopteret. Piloten bare forteller hvor det skal fly. Helt hvordan det fungerer er jeg ikke sikker på, men jeg vet at det er fullstappet av goodies som GPS osv.
                Om jeg ikke tar feil, så skal helien selv klare å fly til en gitt GPS koordinat, og returnere.

Over CARVEC igjen, og bortimot øverst på stigen finner du Neural Robotics. http://www.neural-robotics.com/
                Disse selger komplette system med helikoptere og fult autonome system (autopilot).
                En Vario trainer med ett slikt system ombord koster rundt 16000 USD.

Siden jeg begynte å ta bilder fra rc heli, har jeg blitt bitt av basillen, og går stadig i tanker om hva man skal invistere i neste, for å få det bedre til.
                Jeg har forsøkt å lage en tråd om AP (http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=18073) for å se om interessen er tilstede i Norge.
                Tiden vil vel vise.
                Last edited by Hans Idar; 06-01-08, 02:32.
                Hans Idar Haldorsen
                Alta

Sceadu Evo 50
                T-Rex 450 SE
                E-starter
                U Can Do 3D Elektro
                Great Planes Revolver 50

Comment

• Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

Jeg trodde hele hensikten med det vi gjør er å ha gleden av å lære for så å kunne fly utstyret!
                  Hvorfor ikke lære seg å fly helikopterets med en gang isteden for å ha en mengde hjelpemidler som flyr for deg, tross alt er redskapen designet for å kunne flys uten hjelpemidler (utrolig ikke sant) -
                  - selg helikopteret å kjøp en simulator eller last ned RC filmer fra nette, der blir det samme som å se på at helien din er stabilisert og lander v.h.a. elektronikken, du slipper å tenke, at du sparer en mengde kroner

Comment

• olle
                    • May 2002
                    • 708

Helt rett observert Ferry. De har nok ikke tenkt mye på trange vestlandsfjorder (daler) når de har tenkt ut denne dingsen.
                    Den orienterer seg etter skille mellom himmel og jord, med horisontlinjen som retningsgivende.
                    Så med høye taggete fjell rundt omkring vil det bli mye tivoli
                    Snø ser det ut til at de ikke har kjennt til heller. Som de fleste som bor i Norge vet, så viskes horisontlinjen nærmest ut under spesielle vinterforhold. Og langt nord i Norge er solen under horisonten også mye av vinteren.
                    Så igjen et produkt fra Kina som sikkert vil skape mer problemer enn å løse de her oppe i nord.
                    Ps. Den kan sikkert funke på lyse fine sommerdager på flatlandet i Norge også. Men som kjennt er lite av dette landet vårt flatt

olle

Comment

• larscato
                      • Feb 2004
                      • 291

kunne ikke vert mer enig....
                      Align T-Rex 700
                      Align T-Rex 250
                      Hangar 9 Sundowner
                      Hangar 9 Spitfire mkII,Saito FA100
                      Dynam Extra 330
                      Vmar Easy 3d,TT pro 46
                      ARC Cessna Cardinal
                      Hacker Arrow 3d (ikke ferdigbygd)
                      CMPro Giles 202 140size,Roto 35vi
                      GreatPlanes P40 Warhawk (os25LA)

ǝʌısuǝdxǝ sı dn puɐ dn sı uʍop ''''pǝʇɹǝʌuı puɐ ʍo1 buıʎ1ɟ uǝɥʍ

Comment

• tyor
                        • Mar 2005
                        • 9757

Når det gjelder fma copilot så er det en i klubben som bruker den på en autogyro. og vi har stripa nederst i en dal med tagger på begge sider. fungerer utmerket den. men som andre har nevnt er den ikke så glad i snøvær eller gennerelt overskyet vær. jo finere vær jo bedre virker den. Vet også en som bruker det på heli og han demmonstrerte det for meg en gang. la heliet helt på siden og slapp stikka. så la det seg i vater med en gang. Må nevnes at den da er koblet til 2 kanaler og i dette tilfellet høyde og ballanseror. Så pich og hale må du likevel holde styringa på selv.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

Comment

• Ferry
                          • Feb 2007
                          • 456

Originally posted by tyor
                          Når det gjelder fma copilot så er det en i klubben som bruker den på en autogyro. og vi har stripa nederst i en dal med tagger på begge sider. fungerer utmerket den. men som andre har nevnt er den ikke så glad i snøvær eller gennerelt overskyet vær. jo finere vær jo bedre virker den. Vet også en som bruker det på heli og han demmonstrerte det for meg en gang. la heliet helt på siden og slapp stikka. så la det seg i vater med en gang. Må nevnes at den da er koblet til 2 kanaler og i dette tilfellet høyde og ballanseror. Så pich og hale må du likevel holde styringa på selv.
                          Interessant! Førstehåndserfaring er tusen ganger mer verdt enn tanker og synsing fra meg selv. Prisen er jo ikke helt håpløs. Har en råd til heli, så har en råd til copilot.

Comment

• Ferry
                            • Feb 2007
                            • 456

Originally posted by Quadrocopter
                            Jeg trodde hele hensikten med det vi gjør er å ha gleden av å lære for så å kunne fly utstyret!
                            Da kan jeg opplyse deg om at du tar no inni gamperæva feil!
                            Mine motiver for å drive med modellhobby er ganske så mange. Å kunne fly er en liten del av det hele. Andre har sine motiver, og det er flott.

Hvorfor ikke lære seg å fly helikopterets med en gang isteden for å ha en mengde hjelpemidler som flyr for deg, tross alt er redskapen designet for å kunne flys uten hjelpemidler (utrolig ikke sant)
                            Jeg syns hjelpemidler er veldig fint å ha. Gyro f.eks. Det var en gang i tida det ikke var så vanlig. CCP-miksing er fint, men strengt tatt kunne en kontrollert hver servo for seg. Det ville vært vanskeligere, og krevd mer trening, men det ville vært mulig. Jeg kan komme på et hav av muligheter for å gjøre ting vanskelig, men jeg stopper her

- selg helikopteret å kjøp en simulator eller last ned RC filmer fra nette, der blir det samme som å se på at helien din er stabilisert og lander v.h.a. elektronikken, du slipper å tenke, at du sparer en mengde kroner

Jeg HAR simulator! Og interface til PC, som jeg har funnet stor glede i å bygge selv. Jeg finner sågar glede i å tegne printkortet, og å lage det selv.
                            Og filmer finner jeg på nettet. Youtube er kilde til timer med glede.

Comment

• jab
                              • May 2007
                              • 407

FMA CO-Pilot funker fin, fint den. Brukte den senest i dag til å henge på 40-50 km/t vind med leke flyet mitt (Wing Dragon Sporster). En lite lett fly som definitivt ikke liker mye vind. Men med co-piloten på, så var det bare moro. Lå og hang på vinden rett foran meg selv, tok i flyet med neven osv.

Comment

Working...