Jeg har kun funnet en kar som bruker 4 takter til heli..egner disse motorene ikke seg til heli? Videre kunne jeg tenke meg en vudering på om jeg burde velge OS eller TT til en Raptor 50 V2..
Unconfigured Ad
Collapse
4 takter til heli?
Collapse
X
-
I helikopter går 4-taktere varme, har mindre effekt, krever hyppigere vedlikehold og vibrerer mer enn en to-takter. Ingen ting av dette er ønskelig i et helikopter, så derfor velger de aller fleste en to- takts motor.
TT50 er en bra motor, det eneste å utsette på den må være litt ustabil produksjonskvalitet. Noen går veldig bra, andre ikke fullt så bra.... Men, dette har jeg aldri sett i praksis, bare hørt prat på nettet og der er det som kjent mange som burde drevet med helt andre hobbier..... De jeg har sett/prøvd går veldig fint! OS 50 er heller ikke feilfri og har noen rare "nykker" i mellomregistret, ikke ulikt den gamle 46-maskinen. Jeg ville valgt TT om du skulle spare noen kroner,- du riskikerer også å få en motor som er sprekere enn OS`n.
OS`n har gode lager og kan tåle varm-kjøring bedre enn TT`n.
Valget er ditt....
/Tom Erik -
Om penger eller tilgjengelighet ikke er et tema:
JR IMZ rv50!
Koster ca. 3800,- (480US$) og den er mulig å få tak i.
Du får de også i 60/90 size:
Disse koster mye mer og er i tillegg UMULIG å få tak i. Om ikke du er fra Japan og VELDIG god i F3C
Ellers synes jeg Webra er spennende med 5-ports teknologi, men også litt sært. De lager gode 50-maskiner, men de større 60 og 90 er vanskelig å få til å gå mykt. Men, de er i tillegg spreke. Webra trives best med store piper og lavt nitro-innhold.
Alle de 3 nevnte er gode motorer, så valget er vanskelig. OS`n er kanskje den enkleste til å få til. Uansett motor, ville jeg valgt å bruke en standard muffler,- ikke pipe. Du får uansett godt med power, samtidig som justeringer blir veldig forenklet.
/Tom ErikComment
-
Går i anskaffelse av Raptor 50 V2
Jeg har også hatt litt valgets kval i den forbindelse, men velger en TT 50. Bakgrunn for det er pris og at det etter sigende skal være en bedre kvalitet- og kvalitetskontroll av TT sine motorer nå.
4-takter i heli ville jeg aldri ha vurdert. 2-takteren drar luft gjennom veivhuset og opp i sylinder og videre ut. Firetakteren sender ut og inn kun i sylinder. Dette gir 2-takteren et kjempefortrinn når det gjelder kjøling. Dessuten er det nevnt varme. En varm firetakter utvikler en del ugunstige kjemiske stoffer som fremstår under forbrending. Jo varme 4-takteren er jo større er den negative effekten av dette. Lagrene i 4-takteren blir smurt kun av olje som "lekker" ned mellom sylinder og stempel. Med denne oljen får man også disse kjemiske stoffene ved forbrenning av fuel. Denne blandingen av olje og "grukk" er meget effektive for å lage rustdannelse på kulelagrene for veiv og kamaksel, som igjen fører til bærelager med slark som igjen gir vibrasjoner. Jeg finner kun ett fortrinn med 4-takter i helikoter og det må være lyden... Allt annet er kun og regne som problemer. I hvert fall hvis man skal konsentrere seg om og utvikle seg som helipilot og ikke som lagerskifter på en 4-takter.Comment
-
Originally posted by jarlebmja da blir det raptor 50 v2 meg også med TT motor og JR9 radio.det eneste som gjenstår da er å finne et egnet sted i nærheten av Asker der noen kan bistå de første turene....Takk for alle tips :P
Mvh. ArildComment
-
Nå ble jeg mer usikker, men jeg har sett at det er gode priser her:
Hva mener du?Comment
-
Originally posted by jarlebmNå ble jeg mer usikker, men jeg har sett at det er gode priser her:
Hva mener du?
Jeg bestillte av RC-Svein som annonserer på RC-Markedet. Bestillte i dag så det tar vel en ukes tid før den er på posten......
Mvh. ArildComment
-
Valgets kval......Det spiller vel egentlig ikke så stor rolle. Noen av betalingsmåyene kan jo virke litt tvilsomme, men så er det jo også entusiaster som holder på med dette. Fortjenesten blir vel knapt nok til eget hobbybudsjett
Han RC-Svein virket som en hyggelig fyr.......
Comment
-
Ikke å anbefale...
Originally posted by jarlebmJeg har kun funnet en kar som bruker 4 takter til heli..egner disse motorene ikke seg til heli? Videre kunne jeg tenke meg en vudering på om jeg burde velge OS eller TT til en Raptor 50 V2..
4 takteren i motorfeste samt at den bygger for mye kjøletunnel.
En bekjent som er nabo kjøpte et helikopter engang for mange år siden.
Han er verktøymaker og mekka og dreide allt slik at det passet perfekt.
Jeg var piloten. Det første som skjedde var at 4 takteren lettere gikk varm
og en hadde følelse av å kjøre en utslitt motor eller en 46 motor på et 60 helikopter. Vario lager noen mnodeller som er beregnet på OS160 4 takter
som sikkert fungerer bedre med tanke på dreving etc. Uansett er nok dette mest basert på scalakosens del/område.Mvh.
Rolv LeirroComment
-
Jeg har faktisk en noen år gammel Sanwa KALT Space Baron 4T. original 4 takts heli med sc 522 fs. motoren blir ikke varmere i den enn i raptor 50en min. Perfekt balanse er det og. har en Kalt Space baron S også med SC 36 motor, og den er like strøken å fly/hovre medCompass Odin 90 CF, Futaba 10CG
www.airheads.noComment
-
Jøss.. Jeg har flere firtaktsmotorer, bl.a. en SC52FS og den vibrerer jo mer enn... hm... enkelte andre ting jeg har sett i bruk...
Uavhengig av hvilken propell/spinner som er hektet på...
Det er sikkert forskjeller her også, men de firetakterne jeg har ville iallefall gitt meg et fascinerende høyt forbruk av slitedeler og locktite...
Men.. Funker det, så for all del... Men jeg har alikevel følelsen av at de fleste slipper lettest unna problemer med 2-takt...Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment