Unconfigured Ad

Collapse

Din største nybegynner feil?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jan Kenneth
    • Feb 2008
    • 163

    #31
    "interessant" sky med kjemikalier

    Originally posted by Tintin

    Sett med slike øyne var kanskje egentloig min største tabbe at jeg stolte på en som kalte seg Rc-Expert som mente 1000mah lipo på 8 eller 10C passet fint til en TRex 450.

    Expert rådet førte til en 2 minutters flytur i stua som endte med at batteriet blåste seg opp, sprakk og sendte en "interessant" sky med kjemikalier ut i stua. Det andre superbonus-liionbatteriet på hele 1900 mah fra Align holdt en anings lengre og døde heldigvis bare etter noen korte stuehopp uten mere om og men...

    som jeg ble fortalt i en annen post her er det vist viktig å holde den intressante skyen inne i de elektriske komponentene.
    Raptor 50
    TT Redline
    Spektrum AR7100R

    T-Rex 500 CF
    Futaba 611/ BLS251

    Comment

    • MiniBuster
      • Jan 2007
      • 34

      #32
      Originally posted by jan Kenneth
      som jeg ble fortalt i en annen post her er det vist viktig å holde den intressante skyen inne i de elektriske komponentene.
      Det er en godt kjent hemmelighet at mange elektriske apparater går på røyk. For når røyken kommer ut så slutter de å fungere....
      Når kameraten din trøster deg med "Detta fikser du lett"...så mener han hullet i stripa...

      Comment

      • jan Kenneth
        • Feb 2008
        • 163

        #33
        Originally posted by MiniBuster
        Det er en godt kjent hemmelighet at mange elektriske apparater går på røyk. For når røyken kommer ut så slutter de å fungere....
        Finnes det noe lim som kan stoppe mindre lekasjer? har prøvd å lime med vanlig lim før.. funka vist ikke
        Raptor 50
        TT Redline
        Spektrum AR7100R

        T-Rex 500 CF
        Futaba 611/ BLS251

        Comment

        • ErlendM
          • Jun 2006
          • 631

          #34
          Ok da, her er min historie.
          Skjedde for 20-25 år siden, da jeg var skikkelig nybegynner. Hadde bygd min første 40-size trainer og var klar til å fly. Tenkte som så mange andre at dette må da gå greit. Hadde da flydd litt seilfly, så det kunne da umulig være så vanskelig. Joda. Fant et grustak som tilfeldigvis også var en bilcross-bane, og en passelig rettstrekning som jeg kunne bruke til stripe.

          Opp gikk det, i en himla fart. Selve flyginga var udramatisk nok den, flyet gikk flott og alt var på stell. Etter noen minutter kom tanken på at jeg også skulle lande dette beistet. Hm... det gikk da usedvanlig fort egentlig? Kanskje jeg skal prøve meg med noen landingsinnlegg først, bare for å få inn følelsen. Prøvde innlegg etter innlegg, litt lavere hver gang. Kjente pulsen økte etter som avstanden til bakken minket. Til slutt grep panikken den unge piloten. Et av innleggene gikk i vel lav høyde, fant ut at her må en avbryte, hjernen var da så overbelastet og preget av varmgang at logikk-kretsen kortsluttet slik at opp ble ned og ned ble opp... så jeg skjøv høyre stikke helt fram og moste flyet i bakken... sto bare og måpte etterpå over hva jeg hadde gjort.

          Flyet var reparerbart det, så den saken var grei. Analysen over feil jeg hadde gjort endte opp i to viktige punkt:

          1: Gassen er trinnløs - det går an å fly på noe mellom full gass og ingen gass.
          2: Kontakt en klubb og få instruksjon.
          Erlend Moen
          Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

          Comment

          • jotto
            • Jul 2007
            • 3060

            #35
            Strategisk bommert

            Jeg gav kona en link til Elefun en stund før jeg gikk til innkjøp. Det var en stor tabbe, for nå vet hun hva moroa egentlig koster :O
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

            Anything worth doing is worth overdoing!

            Comment

            • Aceman
              • Apr 2007
              • 168

              #36
              Aiaiai, det var den groveste her inne så langt... Kjempebommert! Vil ikke kalle det en strategisk bommert en gang, men heller kosmisk...
              T-REX 600E
              Thunder Tiger MiniTitan
              HK-450
              En kul Crawler
              Hitec Aurora 9

              Comment

              • Tommym
                • Jun 2007
                • 66

                #37
                extra trøbbel

                Min største feil jeg gjorde da jeg var nybegynner,var å reversere ballanseror servoene på min extra 300s 140 size.i tillegg så flyr jeg med høye utslag,så det var ikke noe lett sak å få landet den,men noe jeg er stolt av,det er at jeg klarte å få flyet høyt opp,fikk plassert tungen rett i munnen og landet det.ble litt hard landing så understellet bøyde seg litt
                trex 700 , trex 500 , trex 250 , raptor 50 , hirobo sceadue 50 , xcell Fury Tempest FAI 90
                mye rart som er filmet igjennom tidene her http://www.youtube.com/user/tommym447/videos

                Comment

                • Sungrazer
                  • Jul 2007
                  • 20

                  #38
                  Min største begynnerfeil var at jeg ikke sjekket center of gravity på heli'n etter jeg hadde satt på batteriet. Tok av og gikk rett bakover og knuste alt som var å knuse. Dette var med et bililig (og elendig - jeg fløy det siden etter at jeg hadde lært å hovre) Dynam Phoenix CP helikopter.

                  Men det var nok, jeg ble hektet...
                  Børge Berg-Olsen
                  Medlem i Phoenix RC Club

                  Align T-Rex 450S CF w/SE V2 head
                  Align T-Rex 600N Pro - TT RedLine 53H - Hatori #523 - JR DS8915 - CSM SL720 w/JR DS8700G - CarbSmart - 600mm GCT Ultra
                  Spektrum DX7

                  Comment

                  • ailoen
                    • Sep 2005
                    • 104

                    #39
                    Når man leser innleggene her, så må man bare smile Jeg har gjort ca. 30-50 feil som har ført til krasj og enda flere som har ført til neste krasj. Hva er den største feilen? Jo, jeg tror den største feilen jeg kan ha gjort som nybegynner er å se på de store gutta og investere altfor stort/dyrt helikopter som første heli. I dag kan jeg se tilbake på det og si at det beste hadde vært om man hadde kjøpt billig(ere) helikopter som er noe billigere å krasje, lettere å fly og ikke minst justere.

                    På en annen side så er det jo veldig greit å lære justering av et større helikopter fra starten, ikke minst fuel helikopter. Men, tror det er flygingen som er viktigst i starten og modellen lære du å kjenne godt nok når du e utsatt for nån uhell
                    -----------

                    Raptor 50 SE
                    Raptor 30 V2
                    T-rex 600 CF
                    Honey Bee King 2

                    Hansen & Siri

                    Comment

                    • gisi
                      • Nov 2006
                      • 70

                      #40
                      I disse 2.4Ghz tider er det meget lett å glemme å dra opp antennen når man bruker 35Mhz-radio igjen...
                      Geir Inge

                      Fly:
                      Piper J3 Cub 25
                      WorldStar 40
                      Spirit 60
                      Piper Cherokee 40
                      Alpha 25

                      Comment

                      • ailoen
                        • Sep 2005
                        • 104

                        #41
                        Hehe, er det noe du selv har opplevd? Få høre..
                        -----------

                        Raptor 50 SE
                        Raptor 30 V2
                        T-rex 600 CF
                        Honey Bee King 2

                        Hansen & Siri

                        Comment

                        • gisi
                          • Nov 2006
                          • 70

                          #42
                          Nei, har heldigvis ikke opplevd det selv, men det skjedde nå i helgen på stripen. Fløy selv, så fikk ikke sett kræsjet desverre. Var ikke så mye skader, vingeboltene og festene var knukket, og det var stort sett alt.
                          Geir Inge

                          Fly:
                          Piper J3 Cub 25
                          WorldStar 40
                          Spirit 60
                          Piper Cherokee 40
                          Alpha 25

                          Comment

                          Working...