Spraying av bladtupper for å lage markeringer, er dette ok?
Unconfigured Ad
Collapse
Spraying av blader?
Collapse
X
-
Har prøvd dette og ville ikke ha anbefalt det. Bruk heller refleks teip(biltema) som er tynt og veier lite.
Fines også fluorescende klistremerker som er bedre synsbare, men disse er tykke veier mer og blir fort slitte.
Beste måtte å se bladene på er å fly med masse sollys(skyfritt himmel), og nattflyvning med det rette utsyret.Comment
-
Jeg har prøvd både å lakkere en markeringsstripe ytterst, og hele propellen, i knall gul farge.
Har kuttet ut markeringsstripa da hellakkering synes like godt. Hvertfall gul, har ikke prøvd andre farger. Enklere også da man slipper maskering.
NB: Ser etterpå at det gjelder helikopter. Mitt svar gjelder fly, så det er sagt!FlyRoger
Spacewalker IIComment
-
Har prøvd dette og ville ikke ha anbefalt det. Bruk heller refleks teip(biltema) som er tynt og veier lite.
Fines også fluorescende klistremerker som er bedre synsbare, men disse er tykke veier mer og blir fort slitte.
Beste måtte å se bladene på er å fly med masse sollys(skyfritt himmel), og nattflyvning med det rette utsyret.
Kan du fortelle om dine erfaringer og hvorfor du ikke ville anbefalt dette?Comment
-
Helikopteret syntes like bra/dårlig. Det er størrelsen som avgjør hvor godt den synes..
Svarte blader må sprayes hvite før fargen i tilegg til grunner. Det blir et tykt lag med ekstra vekt, bladene må balanseres på nytt og aerodynamikken vil ødelegges litt.
Bruk heller refleks-teip(finnes også i farger), er svært tynt og lett, er lett og ta av/på, koster en brøkdel i forhold til alt sprayutstyr du må bruke, synes mye bedre i sollys og er glatt som ikke påvirker luftstrømmen over bladene så ille mye. Men ikke forvent mirakler..
Du får noen kule refleksjoner med sterkt sollys.
Skal du først farge bladene dine så anbefaler jeg deg å kjøpe deg noen hvite blader og farg hele bladene med fluorescende(oransje, gult og lysgrønt). Puss og poler dem ordentlig i etterkant slik at de blir så glatte som mulig. Gjorde dette grovt med noen treblader i min lille 450 kopter. Ble lettere å se orienteringen til helikopteret. Siden jeg gjorde det raskt og grovt og endte opp med et par ganske matte blader, merket jeg et ekstra strømtrekk og fikk mindre flytid.
Nattflyving med det rette utstyret er den beste måten å se helikopteret og orienteringen. Synnes mye bedre enn ved dagslys og 3D blir enkelt. Det negative er at nattflyving utstyr koster, betyr mye ekstra vekt og du må kunne området hvor du flyr ganske godt. Flyr alltid på samme sted og klarte likevel og fly rett inn i noen busker og krasj sa det da..Comment
-
Det mest hensiktsmessige med flyging er å ikke legge seg til ”avhengigheter” annet enn et godt oppsatt helikopter. Hvis man skal forbedre orienteringsevnen og visualisere helikopteret bedre er canopy’en stedet å gjøre det. Jeg innbilte meg en gang i tiden at jeg måtte fly med hvite blader for å ”se” rotordisken bedre. Jeg var helt overbevist om at flyging med sorte carbonblader ville gjøre alt mye vannskeligere. Når jeg til slutt prøvde et sett sorte blader så synes jeg det var helt uproblematisk. I visse tilfeller faktisk bedre da man ved gitte lysforhold (som eksempelvis solskinn) så gjennom rotordisken og slapp og se en hvit disk som egentlig sperret innblikket på helikoptermekanikken.
Det gjelder å ikke tro at slike ting er hjelpemiddel. Man lærer seg fort hvor en ”sanser” helikopteret og bruker dette for å legge i informasjonsbanken. Begynner man å lakkere blader på en spesiell måte fortsetter man å gjøre det for nettopp av den grunn at man tror en trenger det. Det blir i bunn og grunn bare masse styr for ingen egentlig nytteverdiComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment