Unconfigured Ad

Collapse

Spraying av blader?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LarsO
    • Dec 2007
    • 1273

    #1

    Spraying av blader?

    Spraying av bladtupper for å lage markeringer, er dette ok?
  • Mademan
    • Apr 2007
    • 1086

    #2
    Folk setter jo på klistremerker så hvorfor ikke?

    er jo bare å balangsere etterpå..Synes faktisk dette var en god ide jeg
    Go Lower! Lower.... To Low!

    Comment

    • LarsO
      • Dec 2007
      • 1273

      #3
      Jepp, sef. viktig å balansere etterpå.

      Comment

      • retlaw
        • Jan 2007
        • 896

        #4
        Har prøvd dette og ville ikke ha anbefalt det. Bruk heller refleks teip(biltema) som er tynt og veier lite.
        Fines også fluorescende klistremerker som er bedre synsbare, men disse er tykke veier mer og blir fort slitte.
        Beste måtte å se bladene på er å fly med masse sollys(skyfritt himmel), og nattflyvning med det rette utsyret.
        Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

        walter@retlaw.no

        Comment

        • RogerFly
          • Jul 2007
          • 101

          #5
          Jeg har prøvd både å lakkere en markeringsstripe ytterst, og hele propellen, i knall gul farge.
          Har kuttet ut markeringsstripa da hellakkering synes like godt. Hvertfall gul, har ikke prøvd andre farger. Enklere også da man slipper maskering.
          NB: Ser etterpå at det gjelder helikopter. Mitt svar gjelder fly, så det er sagt!
          Last edited by RogerFly; 04-02-08, 23:33. Reason: Så etterpå at det gjelder helikopter
          FlyRoger
          Spacewalker II

          Comment

          • LarsO
            • Dec 2007
            • 1273

            #6
            Originally posted by retlaw
            Har prøvd dette og ville ikke ha anbefalt det. Bruk heller refleks teip(biltema) som er tynt og veier lite.
            Fines også fluorescende klistremerker som er bedre synsbare, men disse er tykke veier mer og blir fort slitte.
            Beste måtte å se bladene på er å fly med masse sollys(skyfritt himmel), og nattflyvning med det rette utsyret.

            Kan du fortelle om dine erfaringer og hvorfor du ikke ville anbefalt dette?

            Comment

            • retlaw
              • Jan 2007
              • 896

              #7
              Originally posted by Lars Odland
              Kan du fortelle om dine erfaringer og hvorfor du ikke ville anbefalt dette?
              Regner med at du har lyst til å markere bladtuppene for å se helikopteret bedre på avstand. Har prøvd dette og fikk så lite utbytte av det, at det rett og slett ikke er verdt det. Så kan ikke anbefale av den grunn.
              Helikopteret syntes like bra/dårlig. Det er størrelsen som avgjør hvor godt den synes..

              Svarte blader må sprayes hvite før fargen i tilegg til grunner. Det blir et tykt lag med ekstra vekt, bladene må balanseres på nytt og aerodynamikken vil ødelegges litt.
              Bruk heller refleks-teip(finnes også i farger), er svært tynt og lett, er lett og ta av/på, koster en brøkdel i forhold til alt sprayutstyr du må bruke, synes mye bedre i sollys og er glatt som ikke påvirker luftstrømmen over bladene så ille mye. Men ikke forvent mirakler..
              Du får noen kule refleksjoner med sterkt sollys.

              Skal du først farge bladene dine så anbefaler jeg deg å kjøpe deg noen hvite blader og farg hele bladene med fluorescende(oransje, gult og lysgrønt). Puss og poler dem ordentlig i etterkant slik at de blir så glatte som mulig. Gjorde dette grovt med noen treblader i min lille 450 kopter. Ble lettere å se orienteringen til helikopteret. Siden jeg gjorde det raskt og grovt og endte opp med et par ganske matte blader, merket jeg et ekstra strømtrekk og fikk mindre flytid.

              Nattflyving med det rette utstyret er den beste måten å se helikopteret og orienteringen. Synnes mye bedre enn ved dagslys og 3D blir enkelt. Det negative er at nattflyving utstyr koster, betyr mye ekstra vekt og du må kunne området hvor du flyr ganske godt. Flyr alltid på samme sted og klarte likevel og fly rett inn i noen busker og krasj sa det da..
              Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

              walter@retlaw.no

              Comment

              • Arild Johansen
                • Jan 2004
                • 426

                #8
                Det mest hensiktsmessige med flyging er å ikke legge seg til ”avhengigheter” annet enn et godt oppsatt helikopter. Hvis man skal forbedre orienteringsevnen og visualisere helikopteret bedre er canopy’en stedet å gjøre det. Jeg innbilte meg en gang i tiden at jeg måtte fly med hvite blader for å ”se” rotordisken bedre. Jeg var helt overbevist om at flyging med sorte carbonblader ville gjøre alt mye vannskeligere. Når jeg til slutt prøvde et sett sorte blader så synes jeg det var helt uproblematisk. I visse tilfeller faktisk bedre da man ved gitte lysforhold (som eksempelvis solskinn) så gjennom rotordisken og slapp og se en hvit disk som egentlig sperret innblikket på helikoptermekanikken.

                Det gjelder å ikke tro at slike ting er hjelpemiddel. Man lærer seg fort hvor en ”sanser” helikopteret og bruker dette for å legge i informasjonsbanken. Begynner man å lakkere blader på en spesiell måte fortsetter man å gjøre det for nettopp av den grunn at man tror en trenger det. Det blir i bunn og grunn bare masse styr for ingen egentlig nytteverdi
                Arild Johansen

                Modell-Helikoptersport
                Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                AHMHK

                Comment

                Working...