Unconfigured Ad

Collapse

Helikopter fuel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • retlaw
    • Jan 2007
    • 896

Helikopter fuel

Lest på drivere forum og skjønner at Wildcat fuel skal være det beste valget til helikoptre. Ser at Helizone har tre forskjellige typer av helifuel (Helimix 15%, 3DLV 30%, Youngblood Performance 30), og lurer på om noen har fått testet disse mot hverandre??

Er nybegynner når det gjelder nitro motorer, men har flydd såpass mye med trex at 3D ikke er noe nytt. Youngblood Performance 30 frister mest da ifølge helizone sin fuel komentar så er denne ikke vanskelig på værforhold og innstilinger av motor, men hva veit jeg.. Motoren er YS91SR.
    Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no
  • LarsO
    • Dec 2007
    • 1273

Se her
    http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=18388

Comment

• ehaga
      • Feb 2005
      • 1173

Hei,

Har akkurat byttet til samme motor. Jeg ble anbefalt 3DLV (30%) og er super fornøyd. På grunn av støykrav har jeg lagt inn en shims og så kjører jeg Enya #4 for å få veldig myk gange.

Jeg har hørt fra flere at YS liker 3DLV bedre enn CY fuelen på grunn av viskositeten i fuelen.
      - Erik -

------------------------------------------
      Logo 600SX + 6003D
      Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• retlaw
        • Jan 2007
        • 896

Originally posted by Lars Odland
        Har lest den tråden. Den svarer ikke på spørsmålet mitt eller heller finner jeg ingen konkrete anbefalinger til min sitasjon der. Står bare generelt om alle typer fuel.

walter@retlaw.no

Comment

• Dr.Phil
          • Jul 2004
          • 322

Testet 3DLV og CY fuel'en på Hyper og 91sz-h (med pumpe)
          Gikk ifra 15% Jero på begge modellene.

Merket stor forbedring da jeg testet 30% 3DLV på hyperen. Kanskje ikke så veldig overraskende.
          Men jeg opplevde ikke den samme effektøkningen på OS91'n. Det var noe men ikke som forventet. Testet så CY på samme motor, og da våknet den til liv! Moro

Flyr nå CY på begge heliene, og OS91'en (min) liker denne bedre enn 3DLV det er helt sikkert. Utrolig mye power og den går knallbra.
          Philip
          www.airheads.no
          Hobby24.no

Comment

• retlaw
            • Jan 2007
            • 896

[QUOTE=ehaga;172026]
            På grunn av støykrav har jeg lagt inn en shims og så kjører jeg Enya #4 for å få veldig myk gange.
            QUOTE]

Shims, er det ikke et annet ord for skive pakking? Hvordan reduserer dette støy??

Hvor renslig blir motoren sees i etterkant??

walter@retlaw.no

Comment

• ehaga
              • Feb 2005
              • 1173

[QUOTE=retlaw;172128]
              Originally posted by ehaga
              På grunn av støykrav har jeg lagt inn en shims og så kjører jeg Enya #4 for å få veldig myk gange.
              QUOTE]

Shims, er det ikke et annet ord for skive pakking? Hvordan reduserer dette støy??

Hvor renslig blir motoren sees i etterkant??
              Shims er en kobberpakning. Vanligvis vil motoren gå litt hardere når man går over til 30 %, og shimsen veier litt opp for dette. Sålangt har dette hatt så stor suksess at en annen av mine fly-kompiser har gått for samme løsning etter å ha hørt min motor.

Når det gjelder renslighet. Vet ikke om du mener på innsiden eller utsiden. Har ikke hatt anledning til å åpne den enda. Men utvendig er den "gullende ren". Jeg har brukt epoxy-lim mellom potta og motoren.
              - Erik -

Logo 600SX + 6003D
              Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• Arild Johansen
                • Jan 2004
                • 426

Originally posted by retlaw
                Lest på drivere forum og skjønner at Wildcat fuel skal være det beste valget til helikoptre. Ser at Helizone har tre forskjellige typer av helifuel (Helimix 15%, 3DLV 30%, Youngblood Performance 30), og lurer på om noen har fått testet disse mot hverandre??

Er nybegynner når det gjelder nitro motorer, men har flydd såpass mye med trex at 3D ikke er noe nytt. Youngblood Performance 30 frister mest da ifølge helizone sin fuel komentar så er denne ikke vanskelig på værforhold og innstilinger av motor, men hva veit jeg.. Motoren er YS91SR.
                Jeg har verken din motor (YS SR) eller har flydd på Wildcat CY 30. Der i mot har jeg flydd OS91 SZ PS og OS 50 Hyper på Wildcat 3DLV, og i tillegg sett en rekke motorer med de to Wildcat 30% fuelene. Med bakgrunn i dette må de skrevene ord betraktes mer som synspunkter mer enn bastante påstander.

De flest i den krets jeg flyr i benytter Youngblood Wildcat’en og den fungerer meget bra. Selv benytter jeg som sagt 3DLV, men det er hovedsakelig pga. pris. 3DLV fuelen gir noe høyere driftstemperatur, men mine motorer ser ikke til at de tar noen former for skade av dette og de yter bra med power. Som Philip skriver så er han mest fornøyd med CY fuelen og det har han nok absolutt rett i. Siden jeg svir av ”noen” kartonger i året og får mine motorer til på 3DLV så har jeg valgt den med bakgrunn i pris. Hadde jeg vært komfortabel med å bruke mer penger på fuel hadde jeg flydd CY 30%

Det er nå en gang rart, men det virker som alt Curtis Youngblood har fingre og hjerne involvert i fremstår som meget gode produkter. Det kommer kanskje av den erfaring og merittlist han har som pilot, utvikler og produsent.

Når det gjelder renslighet så har jeg fullstendig gitt opp. Etter en flydag er hele helikopteret sauset inn av dette forferdelige klinet. Det er 3 muligheter for å begrense eller unngå dette:

1. Bruke fuel som inneholder mindre olje. Resultat av dette er å bytte kulelager og motor ofte. I tillegg fly med en motor som yter mindre effekt.

2. Kun hovre og fly forward flight slik at all eksosrøken går rett ned eller rett bakover.

3. Ikke fly i det hele tatt.

Fasiten blir: Jo mer ufyselig klin jo mer moro. Jeg løser klineproblemet med Torky og Jif
                Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
                Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                AHMHK

Comment

• ehaga
                  • Feb 2005
                  • 1173

I følge Jone hos Helizone så brukes det litt forskjellig olje i 3DLV og CY fuelen. I følge andre som har testet YS 91SR og disse to fuel-typene så fungerer 3DLV bedre enn CY. Dette skal vist ikke gjelde OS motorene.

Jeg er enig med det som Arild skriver at heliet generelt er "innsausa" i fuel. Og hvorvidt det er tilfeldig at min gamle OS motor også var grisete mens YS er "gullene ren" vet jeg ikke. Mulig jeg har blitt mer nøye når jeg monterte YS.

Poenget er vel egentlig at jeg ikke synes at det blir noe mer gris med 30 % (og 23 % olje) enn når jeg brukte 15 % CoolPower. Men det er uansett ikke større problem enn at jeg har en liten spray-flaske med ferdig blandet bil shampoo. En liten dusj med dette og en klut, så ser det rimelig greit ut.
                  - Erik -

Logo 600SX + 6003D
                  Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

Working...