Hei jeg har hatt en Trex 600N med os 50 hyper i noen måneder nå. Jeg flyr med Jero helimix 15/15. Vil jeg merke stor forskjell på effekten om jeg går over til helimix 20/15. Leser en del på helifreak forumet, og der ser det ut som mange flyr med 30% nitro. Vil det å fly med høy nitro% redusere levetiden på motoren? Kaller meg fortsatt nybegynner så da er det kansje like greit å holde seg til 15/15, he he. Hvilken % annbefaler dere som har flydd en stund.
Unconfigured Ad
Collapse
Trex 600N hvilken nitro %
Collapse
X
-
Når du føler at motoren "bogger" i motor-krevende øvelser (hurricane, tic-tocs etc.), bør du sjekke følgende:
- Er motoren godt justert?
- Er potta "godkjent" ift. ytelse? (f.eks. Hatori #522 og Curtis MP-pottene er gode slik jeg kjenner dem, det finnes flere..)
- Bruker du governor/limiter? Hvis ikke, montér en slik, da du ved å kjøre kun på throttlekurver sjelden vil ha full motoreffekt
Deretter ville jeg stilt spørsmålet hvorvidt jeg synes det er for lite effekt, og evt. gått over til høyere nitroverdi (= dyrere, både pga. selve "råvareprisen", og det faktum at høyere effekt = høyere forbruk).
...når det er sagt, vil jeg ikke gå tilbake til 15%-fuel igjen (bruker 30% Wildcat). Men forutsetningene må være til stede, spesielt med potte som passer, for ellers kaster du bare bort pæng.-//\_____________
// Steinar Forshaug
/ 2 x T-Rex 700 . T-Tex 500ESP . Futaba 12FG
www.mikronor.no
Phoenix RC Club . AKMHK . OHKComment
-
Hei jeg har hatt en Trex 600N med os 50 hyper i noen måneder nå. Jeg flyr med Jero helimix 15/15. Vil jeg merke stor forskjell på effekten om jeg går over til helimix 20/15. Leser en del på helifreak forumet, og der ser det ut som mange flyr med 30% nitro. Vil det å fly med høy nitro% redusere levetiden på motoren? Kaller meg fortsatt nybegynner så da er det kansje like greit å holde seg til 15/15, he he. Hvilken % annbefaler dere som har flydd en stund.
Når det gjelder krefter på et helikopter så er jo det alltid kjærkomment for oss piloter. Jo mer kraft jo mer ”sikre” føler vi oss når vi flyr, men det er et stort ”men”. Som du skriver så anser du deg som relativt fersk. Nå vet ikke jeg om du har funnet en form for pilotfokus (3D, F3C eller sport/akro). Jeg vil vel gjette på 3D siden du har et helikopter som innbyr til den form for flyging.
Det store ”men” når det gjelder å øse mest mulig kraft ut på rotorhodet eller ikke, vil jeg si at man som nybegynner definitivt ikke har behov for det. Det man bør holde fokus på er å lære seg de ulike øvelser med mindre krefter enn det som er definert som det absolutte for et helikopter. Det er fort gjort å gjøre øvelsene med kompensering av krefter i forhold til koordinasjon og håndtering etter de ”til en hver tid gjeldene fysiske lover” vi råder under når vi flyr. En øvelse som tic-toc kan utføres på alle moderne helikopter selv med marginal kraft. Har man masse krefter tilgjengelig er det fort gjort å starte treningen med stikkebevegelser, som om man skulle grave opp et fortau på kortest mulig tid. Trener man øvelsen med et helikopter med mindre krefter tilgjengelig må man fly øvelsen med god koordinasjon og mer i samspill med aerodynamiske lover (og la oss ikke glemme tyngdekraften som ofte ønsker å vise sine krefterDet er naturlig at en godt utført tic-toc vil se noe annerledes ut på et helikopter med lite kraft i forhold til et med mye krefter, men jeg er ikke i tvil om at den som lærer det med mindre kraft får det grunnleggende bedre inn i hodet og hendene. Det er en mulighet at en som flyr et low-powret helikopter bruker noe lengre tid på enkelte øvelser fordi det krever mer av piloten enn å gjøre det med high-powret helikopter, men det er noe man får fordeler av senere.
Det som står skrevet ovenfor trenger ikke være eksakt riktig for alle. Heldigvis er vi helikopterpiloter ulike som mennesker og har forskjellige måter å lære oss nye ting på. Derfor vil det selvfølgelig være forskjeller på hvordan man også går frem. Jeg kan kun skrive om de erfaringer jeg har gjort og litt av hva jeg har sett fra andre piloter.
Svaret er vel allerede gitt, men jeg hadde holdt meg til 15% og brukt pengene på mer flytid. Husk at vinneren i 3DX Norway 2007 fløy på 15% nitroComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment