driver å bygger en tempest fai og lurer på hvilke rotorblader og haleblader jeg burde bruke,vil ha et stødig heli??har satt i den en multigov og har tenk å sette i 9252 servoer men lurer litt på hva jeg skal ha på throttel? trenger jeg en rask servo!og har tenkt 770gyroen fra jr på hallen med 8700servoen,hvordan høres dette ut??
Unconfigured Ad
Collapse
F3C flyging,hvilke rotorblader??
Collapse
X
-
F3C flyging,hvilke rotorblader??
TREX 700N FBL beast X,reactor x,
TREX 700N FBL beast X ,reactor x
TREX 600N FBL 3G align.
jr11x:--))
http://sokndal-modellfly.com/Tags: None -
Det hørtes VELDIG bra ut.
Du trenger ikkeno spesielt bra servo på throttel siden man som oftest (omtrent alltid) vil fly på iddle og den beveger seg ikke så mye, bedre med en haleservo enn cyclig servo siden de er mer følsomme.
Radix / V blader, paddler og haleblader er topp. Mange flyr med dette i eks. 3D masters, så du har noe å vokse på lengeGo Lower! Lower.... To Low! -
Det hørtes VELDIG bra ut.
Du trenger ikkeno spesielt bra servo på throttel siden man som oftest (omtrent alltid) vil fly på iddle og den beveger seg ikke så mye, bedre med en haleservo enn cyclig servo siden de er mer følsomme.
Radix / V blader, paddler og haleblader er topp. Mange flyr med dette i eks. 3D masters, så du har noe å vokse på lengeTREX 700N FBL beast X,reactor x,
TREX 600N FBL 3G align.
http://sokndal-modellfly.com/Comment
-
Det er også flere 50 size'er som klarer helt opptill 105mm haleblader. Er jo selvsagt flere variabler som spiller inn, - hvor lang halebom, hovedblader osv.
Hvis vi tar utgangspunkt i standard bladlengder, blir vel oversikten som følger:
30 size: 500 - 560mm/84mm - 95mm
50 size: 600mm - 620mm/84mm - 105mm
90 size: 690mm - 710mm/105mm
La til endel flere tall.
Dette blir OT, og svarer egentlig ikke på "kjella" sitt spørsmål. - Måtte bare...Mathias
Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8Comment
-
FAI-blader er ofte endel tyngre og det er også noen som flyr med semisymmetriske blader. Er ikke Tempesten noe bredere i hode enn Stratus? Om så, bør du velge noe kortere blader slik at total "vingespenn" blir det motor og gearing er justert mot.Comment
-
Med en GV-1 eller limiter så er det kontinuerlige korrigeringer på throttleservoen for å tilpasset turtallet etter øvelsene du flyr. Jeg ville valgt en rask og presis servo til gassen, gjerne med plast-drev så ikke alle vibrasjonene fra motoren går inn i seroen. Jeg har stort sett brukt S9253/4 med godt resultat.
FAI-blader er ofte endel tyngre og det er også noen som flyr med semisymmetriske blader. Er ikke Tempesten noe bredere i hode enn Stratus? Om så, bør du velge noe kortere blader slik at total "vingespenn" blir det motor og gearing er justert mot.TREX 700N FBL beast X,reactor x,
TREX 600N FBL 3G align.
-
På min Tempest FAI med 7.75 giring og YS 91 ST flyr jeg med Radix 710. Mine veier ca 185 gram. (det finnes også FAI utgave av Radix som veier ca 205g)På halen bruker jeg Radix 105 og er fornøyd med det.
Det er som Tom Erik skriver ganske vanlig at mange velger tyngre blader enn jeg bruker til F3C, men med den siste revisjonen av konkurranseprogrammet og spesiellt C programmet gjør at de aller fleste velger symetriske blader i dag. Det er også en del som flyr med kortere blader enn jeg gjør. Spesielt japanere velger ofte kortere blader (og de har en hel haug av piloter som er gode nok til å vinne VM)
Men for å få en F3C shopper til å funger optimalt må man bruke ganske mye tid på å eksperimentere med forskjellig oppsett og finne det som virker for en selv. Det er noe av det som gjør F3C spennende at man må finne en balanse hvor helien er rolig og presis i hover og samtidig manøvrerbar nok i akroøvelsene.
Selv har jeg testet en del forskjelllige dempere, vekt i padler, delta og også forskjellige rotorblader. Og dersom du bytter blader starter hele optimaliseringsprosessen en gang til. Så jeg vil anbefale deg å finne noen blader du liker flyegeskapene på først og deretter optimalisere padlere, dempere osv etter det.Rapicon
Pro-RC; Rondo
Elefun
SAB Compositi
Outrage; TorqComment
-
På min Tempest FAI med 7.75 giring og YS 91 ST flyr jeg med Radix 710. Mine veier ca 185 gram. (det finnes også FAI utgave av Radix som veier ca 205g)På halen bruker jeg Radix 105 og er fornøyd med det.
Det er som Tom Erik skriver ganske vanlig at mange velger tyngre blader enn jeg bruker til F3C, men med den siste revisjonen av konkurranseprogrammet og spesiellt C programmet gjør at de aller fleste velger symetriske blader i dag. Det er også en del som flyr med kortere blader enn jeg gjør. Spesielt japanere velger ofte kortere blader (og de har en hel haug av piloter som er gode nok til å vinne VM)
Men for å få en F3C shopper til å funger optimalt må man bruke ganske mye tid på å eksperimentere med forskjellig oppsett og finne det som virker for en selv. Det er noe av det som gjør F3C spennende at man må finne en balanse hvor helien er rolig og presis i hover og samtidig manøvrerbar nok i akroøvelsene.
Selv har jeg testet en del forskjelllige dempere, vekt i padler, delta og også forskjellige rotorblader. Og dersom du bytter blader starter hele optimaliseringsprosessen en gang til. Så jeg vil anbefale deg å finne noen blader du liker flyegeskapene på først og deretter optimalisere padlere, dempere osv etter det.TREX 700N FBL beast X,reactor x,
TREX 600N FBL 3G align.
-
En beskrivelse av hva delta er og hvordan det virker er en ganske stor oppgave.
Istedenfor at jeg skal sitte her og skrive side opp og side ned anbefaler jeg deg å gå inn på Runryder og lese følgende tråd:
Hvis linken ikke virker er finner du den under Aerobatic FAI F3C Contest og tråden heter F3C basic Settings startet av GM1. Her vil du finne mye nyttig info om oppsett av rotorhoder.Rapicon
Pro-RC; Rondo
Elefun
SAB Compositi
Outrage; TorqComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment