Unconfigured Ad

Collapse

F3C flyging,hvilke rotorblader??

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kjella
    • Feb 2007
    • 1030

    #1

    F3C flyging,hvilke rotorblader??

    driver å bygger en tempest fai og lurer på hvilke rotorblader og haleblader jeg burde bruke,vil ha et stødig heli??har satt i den en multigov og har tenk å sette i 9252 servoer men lurer litt på hva jeg skal ha på throttel? trenger jeg en rask servo!og har tenkt 770gyroen fra jr på hallen med 8700servoen,hvordan høres dette ut??
    TREX 700N FBL beast X,reactor x,
    TREX 700N FBL beast X ,reactor x
    TREX 600N FBL 3G align.
    jr11x:--))

    http://sokndal-modellfly.com/
  • Mademan
    • Apr 2007
    • 1086

    #2
    Det hørtes VELDIG bra ut.
    Du trenger ikkeno spesielt bra servo på throttel siden man som oftest (omtrent alltid) vil fly på iddle og den beveger seg ikke så mye, bedre med en haleservo enn cyclig servo siden de er mer følsomme.

    Radix / V blader, paddler og haleblader er topp. Mange flyr med dette i eks. 3D masters, så du har noe å vokse på lenge
    Go Lower! Lower.... To Low!

    Comment

    • kjella
      • Feb 2007
      • 1030

      #3
      Originally posted by Mademan
      Det hørtes VELDIG bra ut.
      Du trenger ikkeno spesielt bra servo på throttel siden man som oftest (omtrent alltid) vil fly på iddle og den beveger seg ikke så mye, bedre med en haleservo enn cyclig servo siden de er mer følsomme.

      Radix / V blader, paddler og haleblader er topp. Mange flyr med dette i eks. 3D masters, så du har noe å vokse på lenge
      takk for svar! hvilke lengde passer best på hoved og haleblader?har tenkt å bruke de orginale paddlerne som følger med ,har satt inn bly etter beskrivelsen i manualen så den burde bli stødig,(har en 810 jr haleservo kanskje den kan brukes til throttelservo?)
      TREX 700N FBL beast X,reactor x,
      TREX 700N FBL beast X ,reactor x
      TREX 600N FBL 3G align.
      jr11x:--))

      http://sokndal-modellfly.com/

      Comment

      • Mademan
        • Apr 2007
        • 1086

        #4
        50 Size heli = 600
        90 size = 690 / 710
        Haleblader = 105mm på 90 size
        90mm på 50 size
        Go Lower! Lower.... To Low!

        Comment

        • Mathias
          • Feb 2007
          • 1122

          #5
          Originally posted by Mademan
          50 Size heli = 600
          90 size = 690 / 710
          Haleblader = 105mm på 90 size
          90mm på 50 size
          På mange 50 size helier kan man gå helt opp til 620mm rotorblader.

          Det er også flere 50 size'er som klarer helt opptill 105mm haleblader. Er jo selvsagt flere variabler som spiller inn, - hvor lang halebom, hovedblader osv.

          Hvis vi tar utgangspunkt i standard bladlengder, blir vel oversikten som følger:

          30 size: 500 - 560mm/84mm - 95mm
          50 size: 600mm - 620mm/84mm - 105mm
          90 size: 690mm - 710mm/105mm

          La til endel flere tall.

          Dette blir OT, og svarer egentlig ikke på "kjella" sitt spørsmål. - Måtte bare...
          Mathias
          Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

          Comment

          • Tom Erik
            • Feb 2004
            • 1601

            #6
            Originally posted by Mademan
            Det hørtes VELDIG bra ut.
            Du trenger ikkeno spesielt bra servo på throttel siden man som oftest (omtrent alltid) vil fly på iddle og den beveger seg ikke så mye, bedre med en haleservo enn cyclig servo siden de er mer følsomme.
            Med en GV-1 eller limiter så er det kontinuerlige korrigeringer på throttleservoen for å tilpasset turtallet etter øvelsene du flyr. Jeg ville valgt en rask og presis servo til gassen, gjerne med plast-drev så ikke alle vibrasjonene fra motoren går inn i seroen. Jeg har stort sett brukt S9253/4 med godt resultat.

            FAI-blader er ofte endel tyngre og det er også noen som flyr med semisymmetriske blader. Er ikke Tempesten noe bredere i hode enn Stratus? Om så, bør du velge noe kortere blader slik at total "vingespenn" blir det motor og gearing er justert mot.
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

            Comment

            • kjella
              • Feb 2007
              • 1030

              #7
              Originally posted by Tom Erik
              Med en GV-1 eller limiter så er det kontinuerlige korrigeringer på throttleservoen for å tilpasset turtallet etter øvelsene du flyr. Jeg ville valgt en rask og presis servo til gassen, gjerne med plast-drev så ikke alle vibrasjonene fra motoren går inn i seroen. Jeg har stort sett brukt S9253/4 med godt resultat.

              FAI-blader er ofte endel tyngre og det er også noen som flyr med semisymmetriske blader. Er ikke Tempesten noe bredere i hode enn Stratus? Om så, bør du velge noe kortere blader slik at total "vingespenn" blir det motor og gearing er justert mot.
              hvordan finner jeg ut vingespennet i forhold til gearing osv
              TREX 700N FBL beast X,reactor x,
              TREX 700N FBL beast X ,reactor x
              TREX 600N FBL 3G align.
              jr11x:--))

              http://sokndal-modellfly.com/

              Comment

              • Eigil
                • Mar 2008
                • 32

                #8
                På min Tempest FAI med 7.75 giring og YS 91 ST flyr jeg med Radix 710. Mine veier ca 185 gram. (det finnes også FAI utgave av Radix som veier ca 205g)På halen bruker jeg Radix 105 og er fornøyd med det.

                Det er som Tom Erik skriver ganske vanlig at mange velger tyngre blader enn jeg bruker til F3C, men med den siste revisjonen av konkurranseprogrammet og spesiellt C programmet gjør at de aller fleste velger symetriske blader i dag. Det er også en del som flyr med kortere blader enn jeg gjør. Spesielt japanere velger ofte kortere blader (og de har en hel haug av piloter som er gode nok til å vinne VM)

                Men for å få en F3C shopper til å funger optimalt må man bruke ganske mye tid på å eksperimentere med forskjellig oppsett og finne det som virker for en selv. Det er noe av det som gjør F3C spennende at man må finne en balanse hvor helien er rolig og presis i hover og samtidig manøvrerbar nok i akroøvelsene.

                Selv har jeg testet en del forskjelllige dempere, vekt i padler, delta og også forskjellige rotorblader. Og dersom du bytter blader starter hele optimaliseringsprosessen en gang til. Så jeg vil anbefale deg å finne noen blader du liker flyegeskapene på først og deretter optimalisere padlere, dempere osv etter det.
                Rapicon
                Pro-RC; Rondo
                Elefun
                SAB Compositi
                Outrage; Torq

                Comment

                • kjella
                  • Feb 2007
                  • 1030

                  #9
                  Originally posted by Eigil
                  På min Tempest FAI med 7.75 giring og YS 91 ST flyr jeg med Radix 710. Mine veier ca 185 gram. (det finnes også FAI utgave av Radix som veier ca 205g)På halen bruker jeg Radix 105 og er fornøyd med det.

                  Det er som Tom Erik skriver ganske vanlig at mange velger tyngre blader enn jeg bruker til F3C, men med den siste revisjonen av konkurranseprogrammet og spesiellt C programmet gjør at de aller fleste velger symetriske blader i dag. Det er også en del som flyr med kortere blader enn jeg gjør. Spesielt japanere velger ofte kortere blader (og de har en hel haug av piloter som er gode nok til å vinne VM)

                  Men for å få en F3C shopper til å funger optimalt må man bruke ganske mye tid på å eksperimentere med forskjellig oppsett og finne det som virker for en selv. Det er noe av det som gjør F3C spennende at man må finne en balanse hvor helien er rolig og presis i hover og samtidig manøvrerbar nok i akroøvelsene.

                  Selv har jeg testet en del forskjelllige dempere, vekt i padler, delta og også forskjellige rotorblader. Og dersom du bytter blader starter hele optimaliseringsprosessen en gang til. Så jeg vil anbefale deg å finne noen blader du liker flyegeskapene på først og deretter optimalisere padlere, dempere osv etter det.
                  godt svar ,takk,jeg tenker ikke å starte med konkuranseflyging med det første,men ønsker et stødig å godt heli som en kan fly lopp, roll osv med,har lagt inn vekter i paddlerene som nå veier 54g hvis jeg ikke tar feil,har satt delta til -3,3 eller hva det var,hva vil det si det med delta egentlig?
                  TREX 700N FBL beast X,reactor x,
                  TREX 700N FBL beast X ,reactor x
                  TREX 600N FBL 3G align.
                  jr11x:--))

                  http://sokndal-modellfly.com/

                  Comment

                  • Eigil
                    • Mar 2008
                    • 32

                    #10
                    En beskrivelse av hva delta er og hvordan det virker er en ganske stor oppgave.
                    Istedenfor at jeg skal sitte her og skrive side opp og side ned anbefaler jeg deg å gå inn på Runryder og lese følgende tråd:


                    Hvis linken ikke virker er finner du den under Aerobatic FAI F3C Contest og tråden heter F3C basic Settings startet av GM1. Her vil du finne mye nyttig info om oppsett av rotorhoder.
                    Rapicon
                    Pro-RC; Rondo
                    Elefun
                    SAB Compositi
                    Outrage; Torq

                    Comment

                    Working...