Unconfigured Ad

Collapse

Sceadu Evo 50 vs Raptor 50 titan

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SGK
    • Jul 2006
    • 31

Sceadu Evo 50 vs Raptor 50 titan

Fant en sammenligning av disse to.

Til de som har peiling, for meg så ser det ut som om Sceadu'en er et mer gjennomtenkt helikopter. Enig?
    Jeg har en nybygget Sceadu så det er mulig jeg tolker til fordel for denne maskinen selvsagt.
    Har bygget og fløyet en raptor 60 en del. Ble aldrig helt fortrolig med det og synes maskinen var noe "slingrete".. Nå var dette en maskin helt uten options, men med topp elektronikk.
    Andre som har denne følelsen når de flyr raptor?

Lurer også på om noen med Sceadu kan si om hvor det er best å montere gyroen?(GY401)
    24
    Hirobo Sceadu Evo 50
    25.00%
    6
    TT Raptor 50 Titan
    75.00%
    18
    Svein Gunnar
    ---------------------
    Sceadu evo 50
    ---------------------
    Falcon 3D SE
    ---------------------
    Falcon 3D
    ---------------------
    Minifuntana 3D
    ---------------------
    JR 9xII
    ---------------------
  • ehaga
    • Feb 2005
    • 1173

Jeg har ikke kjennskap til Sceadu Evo 50, men jeg har eid en Raptor 50 og eier i dag en Evo 90. Hirobo er litt traust, men det fungerer helt utmerket. I heli-miljøet står Hirobo for kvalitet.

Det første du vil legge merke til er presisjonen i delene. Hirobo har en helt annen kvalitet i produksjonen enn TT. Ingen tvil om at Raptor 50 er et bra heli og andre har jo døpt den til en arbeidshest. Men etter at jeg satte sammen min Evo 90, har jeg faktisk ikke gjort noe med den. Jeg tipper at Evo 50'en er det samme. En raptor har varierende lydbilde, noe som jeg antar avspeiler kvaliteten og produksjonen av delene. Min Evo 90 har lavere støybilde enn en Raptor 50.

Men du vil nok sikkert se at delene på en Raptor er rimeligere, og kanskje også lettere tilgjengelig (Man kan jo neste kjøpe TT deler på Narvesen). Her i landet er det kun Norwegian Modellers som selger Hirobo.

Men, ryktene går på at Hirobo kommer med 5 nye heli i løpet av veldig kort tid. Dominik, som vant 3D Master 2007, fløy en Evo 90 med det nye hode. Jeg har mest fokus på 90-kjerrer og siste info'en er at den nye skal komme i begynnelsen av mai.

Som du sikkert har forstått, så holder jeg en liten knapp på Hirobo pga kvaliteten og soliditeten. Men dersom du er nybegynner så er prisen på deler og deletilgangen også viktige faktorer. Ta inn i betraktningen hva den fly-kompiser flyr med. Jeg er helt sikker på at du ikke blir misfornøyd med en Evo 50, men dersom valget ditt lander på en Hirobo ville jeg nok ventet og sett hva som kommer.
    - Erik -

------------------------------------------
    Logo 600SX + 6003D
    Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• Aceman
      • Apr 2007
      • 168

Jeg har null kjennskap til Raptor men har en Evo 50 selv. Er mildt sagt kjempefornøyd med det, solid, enkelt og svært gjennomtenkt! Gyro kan monteres både foran og bak hovedmasten. Jeg har montert min bak og det fungerer helt utmerket. Eneste er at (ihvertfall på min) blir ledningene litt korte så jeg har ikke fått plassert mottakeren helt slik jeg ville.
      T-REX 600E
      Thunder Tiger MiniTitan
      HK-450
      En kul Crawler
      Hitec Aurora 9

Comment

• SGK
        • Jul 2006
        • 31

Originally posted by Aceman
        Jeg har null kjennskap til Raptor men har en Evo 50 selv. Er mildt sagt kjempefornøyd med det, solid, enkelt og svært gjennomtenkt! Gyro kan monteres både foran og bak hovedmasten. Jeg har montert min bak og det fungerer helt utmerket. Eneste er at (ihvertfall på min) blir ledningene litt korte så jeg har ikke fått plassert mottakeren helt slik jeg ville.
        Jeg monterte en gy401 bak masten også. Regner med at det blir greit. Prøver å finne noen som selger glassfiber canopyer til sceadu men det er neimen ikke lett. Noen forslag på hvor man kan få tak i sånt?
        Svein Gunnar
        ---------------------
        Sceadu evo 50
        ---------------------
        Falcon 3D SE
        ---------------------
        Falcon 3D
        ---------------------
        Minifuntana 3D
        ---------------------
        JR 9xII
        ---------------------

Comment

• Hirobofly
          • Feb 2006
          • 70

Hei.
          Sceadu flyr helt konge, ingen tvil om det. Er noen år nå siden jeg fløy Raptor50 og Raptor90, og min erfaring når jeg prøvde Freya'n første gang så var den super-nøyaktig å fly samtidig som den gjør alt man ber den om. Ikke noe tvil om at Hirobo har laaaang erfaring ifra F3C (presisjonsflygning) og dette gjenspeiles i alle modellene deres idag. Sceadu50 synes jeg flyr som en Freya (mini-Freya!).

Deleprisene hos Norwegian Modellers har blitt betraktelig lavere de siste årene, slik at de er idag like som for ThunderTigre/Raptor. (sammenlignet med ordentlige hobby butikker i Norge, ikke private "websjapper" som driver egenimport som hobby)

Det eneste "negative" med Sceadu50 i forhold til Raptor50 er tyngden; Sceadu'n er fort 300g tyngre enn Rappy'n. (vi målte på stripa for noen år siden, så dette er ikke nøyatige målinger. Men, Sceadu er noe tyngre)

Gyroen har det fint på den lille plattingen bak masta ja, står meget trygt der ved uhell!

Tips: Den potta som følger med Sceadu'n er bare å kaste rett i søppla. Den er rævva rett og slett. Kjøp en MP5 eller (min favoritt)Hatori SAB-50HP så får du max ut av motoren og lite justeringer.

Lykke til med en konge-modell!

RJ

Comment

• SGK
            • Jul 2006
            • 31

Originally posted by Hirobofly

Tips: Den potta som følger med Sceadu'n er bare å kaste rett i søppla. Den er rævva rett og slett. Kjøp en MP5 eller (min favoritt)Hatori SAB-50HP så får du max ut av motoren og lite justeringer.

Lykke til med en konge-modell!

RJ
            Takk for hyggelig innlegg
            Potta ble erstattet umiddelbart ja
            Jeg har satt på en Hatori #521 50NS-3D, tror den skal gjøre jobben. Ser hvertfall bra ut

Synes heller ikke deleprisene til NM er så ille. Og når jeg bor likeved så sparer jeg porto i forhold til websjapper

Nå venter jeg bare på go'vær så jeg kan få tatt maiden på sceaduen. Gleder meg!
            Svein Gunnar
            ---------------------
            Sceadu evo 50
            ---------------------
            Falcon 3D SE
            ---------------------
            Falcon 3D
            ---------------------
            Minifuntana 3D
            ---------------------
            JR 9xII
            ---------------------

Comment

• Aceman
              • Apr 2007
              • 168

Mulig jeg får kjeft for å kuppe tråden her, men siden det var snakk om potter, er det noen som har peiling på hvilken potte som sitter på min Evo50? Ikke noe merke av noe slag på den og den satt på da jeg fikk kopteret... Kan forøvrig sterkt anbefale understellet som sitter på dette heliet (Mavrikk), mye bredere og lavere enn det originale!

T-REX 600E
              Thunder Tiger MiniTitan
              HK-450
              En kul Crawler
              Hitec Aurora 9

Comment

• Hirobofly
                • Feb 2006
                • 70

Hei.
                Ikke før å ødelegge kvelden din helt, men det der ser ikke ut som en Sceadu Evo.
                Rotorhodet på den på bildet fra den originale Sceadu.....
                Eks bladgrippene har pitch-link på framsiden på Evo, den på bildet har bak (trailing edge)
                Også på Evo så har den originalt et mye smalere og lavere understell en de styltene original Sceadu hadde.

Anyway, potta di kan være en KS eller Yusa potte. (har sett den før, men husker ikke hvor....)

RJ
                Vedlagte bilde viser en Evo (bilde ifra Hirobo's hjemmeside)
                Attached Files

Comment

• ehaga
                  • Feb 2005
                  • 1173

Originally posted by SGK
                  Jeg monterte en gy401 bak masten også. Regner med at det blir greit. Prøver å finne noen som selger glassfiber canopyer til sceadu men det er neimen ikke lett. Noen forslag på hvor man kan få tak i sånt?
                  Hei,

Jeg har kjøpt en del greier fra denne karen :

Hyggelig fyr - men pass deg for tuningsidene (blir for dyrt).
                  - Erik -

------------------------------------------
                  Logo 600SX + 6003D
                  Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• SGK
                    • Jul 2006
                    • 31

Originally posted by ehaga
                    Hei,

Jeg har kjøpt en del greier fra denne karen :

Hyggelig fyr - men pass deg for tuningsidene (blir for dyrt).
                    Takk så mye. Akkurat hva jeg trengte! Da er det bare å la visa kortet gløde
                    Svein Gunnar
                    ---------------------
                    Sceadu evo 50
                    ---------------------
                    Falcon 3D SE
                    ---------------------
                    Falcon 3D
                    ---------------------
                    Minifuntana 3D
                    ---------------------
                    JR 9xII
                    ---------------------