Unconfigured Ad

Collapse

Vibrasjon i Raptor 50 T

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fletcher
    • Jan 2008
    • 228

Vibrasjon i Raptor 50 T

"Prøvekjørte" i dag Raptoren for første gang siden kræsjet mitt.. Har verken hatt tid eller vær til å teste før no..
    Anyway.. Brukte litt tid på å justere motoren men trur den skal være bra no..
    Då eg spoola opp begynnte heile helikopteret å vibrere kraftig (Ristet!!).. Kan tenke meg at rotorhastigheten låg på rundt 4-500 omdreininger.. Max..
    Lurer på om dette kan ha med enten spindel eller mainshaft å gjer, i og med at eg brukte dei samme delane frå før krasjet..

Nokon som har innspel?
    mvh
    Åsmund Eikeland

- Thunder Tiger Raptor 50 Titan O.S 50SX-Hyper
    - Align T-Rex 500 ESP
    - AT-40 O.S 46LA MAX
    - GAUI 500x Quad flyer

-Futaba 9c

Fitjar Modellflyklubb
  • walker76
    • Nov 2005
    • 472

Kan vera so enkelt at rotorbladene ikkje sentrerte riktig(folda seg ut skikkelegt) pga lite turtall. Har vært borti at det rister skikkelegt under oppstart fleire gonger men da gjer seg når turtallet kjem opp eitt stykke.
    Mvh:
    Johnny.Ystanes. Ullensvang Herad
    www.folgefonnrc.ning.com

MA X-Cell Fury Extreme 90
    Raptor 90 3D
    Raptor 50 Titan SE
    T-Rex500GF
    T-Rex450SE V1
    JR Pcm9XII m/2.4Ghz modul

Comment

• Mademan
      • Apr 2007
      • 1086

hørtes ut som kast i main shaftet spør du meg. Da vil det riste kontsant og kraftig.
      Go Lower! Lower.... To Low!

Comment

• walker76
        • Nov 2005
        • 472

Visst vibrasjonene ikkje gjer seg med høgre turtall er det som Mademan seier mest sannsynleg mainshaft. Sjekk begge deler.
        Mvh:
        Johnny.Ystanes. Ullensvang Herad
        www.folgefonnrc.ning.com

MA X-Cell Fury Extreme 90
        Raptor 90 3D
        Raptor 50 Titan SE
        T-Rex500GF
        T-Rex450SE V1
        JR Pcm9XII m/2.4Ghz modul

Comment

• fletcher
          • Jan 2008
          • 228

OK! Får sjekke i morgon.. Viss veret tillet det..
          mvh
          Åsmund Eikeland

- Align T-Rex 500 ESP
          - AT-40 O.S 46LA MAX
          - GAUI 500x Quad flyer

-Futaba 9c

Fitjar Modellflyklubb

Comment

• Hirobofly
            • Feb 2006
            • 70

Hei.
            På så lavt turtall som 4-500 rpm så er det nok som walker76 foreslår at bladene er stramma for hardt eller ikke har "satt seg" i rett posisjon. Denne vobblingen gir seg raskt når man spooler opp rotoren. (samme kan skje ved landing og rotoren spinner ned) Uansett viktig å bevege seg raskt igjennom dette turtall.
            Hvis vibrasjon ved hover-turtall, så er nok hovedakselen bøyd. (eller annen aksel bøyd)

Som et generelt tips, så er det nok lurt å bytte spindle i alle fall etter hver krasj. Du skal være ganske heldig hvis den ikke er bøyd. Koster også lite, og er rask å bytte.
            Hovedaksel kan være ok, og det er mulig å sjekke denne ved å rulle den på en plan flate (eks speilflise) med godt lys bak.

Lykke til.
            RJ

Comment

• fletcher
              • Jan 2008
              • 228

Høyrest sannsyneleg ut når eg tenke meg om.. Hadde helikopteret på terassen då eg spoola opp.. Kanskje det var litt hardt slik at det ikkje fekk skikkelig "fotfeste" også.. Kanskje dette var med på å lage endo kraftigare vibrasjonar..
              Har jo eit lite delelager med både spindelar og main shafts, så det er vel egentleg berre dumt å ikkje bytte..
              Kan det være ein ide å halde helikopteret fast med ei fjøl mellom meiane, med lodd i endane for å sjekke neste gang, eller vil dette kunne skade det dersom det er noko anna som er galt?
              mvh
              Åsmund Eikeland

- Align T-Rex 500 ESP
              - AT-40 O.S 46LA MAX
              - GAUI 500x Quad flyer

-Futaba 9c

Fitjar Modellflyklubb

Comment

• Hirobofly
                • Feb 2006
                • 70

Hei.
                Har du hatt en liten krasj, så er det nok bare å bytte spindelen ja.

Jeg vil ikke anbefale å sette fast/tynge ned helikopteret på verandaen eller lignende. Kan fort bli kraftig resonans (som du opplevde da du prøvde sist gang) og dette kan faktisk ødelegge helikopteret.
                Hvis du likevel vil prøve dette, prøv det på gress eller annet mykt underlag.

Det aller beste er å fly/hovre helikopteret normalt. Sett ev på treningsunderstellet, etc hvis du føler deg usikker og vil ha extra "sikring".

Lykke til.
                RJ

Comment

• Tintin
                  • Jan 2005
                  • 4631

Skru bladene så hardt fast at de blir stående rett ut om du heller heliet over på siden, men ikke hardere enn at de "faller" om du beveger det litt raskt opp.

Før du spoler opp så sørg for at bladene står på så rett linje som mulig ift hverandre og hode/bladholdere. Spol opp sakte til normalt turtall.

Den ristingen du beskriver er veldig vanlig både om bladene sitter for løst og for hardt, samt om de ikke er helt på linje i starten, som det er sagt...

Voldsom risting er gjerne forbundet med dette, vibrasjoner er et tegn på noe i ubalanse.

Comment

Working...