Unconfigured Ad

Collapse

YS 91 st spørsmål

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kjella
    • Feb 2007
    • 1030

YS 91 st spørsmål

har en ny ys 91 st i en nybygget tempest fai,jeg ser at når jeg skulle sette innstillinger for needle ,jeg har skrudd inn low needle helt for så å ta den ut 1,25 turn slik det står,når jeg gir gass med servoen så beveger low needlene seg skal det være sånn,og det samme skjedde når jeg skulle stenge nålen helt,da beveger trotteltønna seg på andre siden,det skal kanskje være sånn,???
    Last edited by kjella; 20-04-08, 09:53.
    TREX 700N FBL beast X,reactor x,
    TREX 700N FBL beast X ,reactor x
    TREX 600N FBL 3G align.
    jr11x:--))

http://sokndal-modellfly.com/
  • ehaga
    • Feb 2005
    • 1173

Dette høres rart ut. Har du glemt å tre på den lille greie som stopper nålen fra å bevege seg fritt ??
    - Erik -

------------------------------------------
    Logo 600SX + 6003D
    Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• kjella
      • Feb 2007
      • 1030

Originally posted by ehaga
      Dette høres rart ut. Har du glemt å tre på den lille greie som stopper nålen fra å bevege seg fritt ??
      det er low needelen den er ikke som de andre 2 nålene det er liksom en skruen som en stiller på med en skrutrekker,hvis du skjønner
      TREX 600N FBL 3G align.

Comment

• ehaga
        • Feb 2005
        • 1173

Ja, kanskje det er det. Jeg kan sjekke min SR senere i kveld. Kommer tilbake til deg.
        - Erik -

Logo 600SX + 6003D
        Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• ehaga
          • Feb 2005
          • 1173

Nå skjønner jeg hva du mener. Det er idle-needle som beveger på seg. Denne justerer du tomgangen med. I allefall så roterer min også når throttle-servoen beveger på seg.

Det som var nytt for meg er at mellomregisteret har et veldig bredt spekter. Topp-nåla tar bare de øverste 10% av throttle-kurven.

Jeg er kjempefornøyd med min SR. Synes den virker enklere enn OS, i allefall mye mer forutsigbar. Jeg kjører min på 30 % nitro og har aldri vært borti en tilsvarende motor. En av mine flykompiser kjøpte en SR etter at jeg hadde hovret en tank. Han har vært en tro OS-fan i veldig mange år. Nå gleder han seg til å teste YS'en.
          - Erik -

Logo 600SX + 6003D
          Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• kjella
            • Feb 2007
            • 1030

Nå skjønner jeg hva du mener. Det er idle-needle som beveger på seg. Denne justerer du tomgangen med. I allefall så roterer min også når throttle-servoen beveger på seg.

Det som var nytt for meg er at mellomregisteret har et veldig bredt spekter. Topp-nåla tar bare de øverste 10% av throttle-kurven.

Jeg er kjempefornøyd med min SR. Synes den virker enklere enn OS, i allefall mye mer forutsigbar. Jeg kjører min på 30 % nitro og har aldri vært borti en tilsvarende motor. En av mine flykompiser kjøpte en SR etter at jeg hadde hovret en tank. Han har vært en tro OS-fan i veldig mange år. Nå gleder han seg til å teste YS'en.
            takk for svaret men en ting til jeg fikk start på motoren i dag men jeg må ha utroligmye throtteltrimm for at den skal starte,slik at bladene begynner å snurre men da jeg skrur med trimmentil der jeg trodde den skulle være så stopper den,får den ikke til å svive på tomgang har stilt alle nåler slik det står i manualen tomgangen i,25 runde ut fra fult stengt og hover 1,75 openog full 1,25 open,rekner med de mener runder her,har du noen forslag for å få den til å starte greit og svive fint på tomgang,har satt merker på throtteltønna ca 1,5 -2mm ut fra fult lukket forgasser burde den ikke starte der tro
            TREX 600N FBL 3G align.

Comment

• ehaga
              • Feb 2005
              • 1173

Det første jeg gjør er å justere throttle-armen slik at når jeg drar ned trimmen så ender jeg i helt stengt posisjon.

Verdiene for innstilling av nålene er indikasjoner. I ditt tilfelle så er nok motoren for rik og du må derfor justere ned tomgangsskruen. Jeg måtte i allefall gjøre dette for at den skulle gå rent på tomgang. Det er flere faktorer som påvirker nålene, men samtidig synes jeg YS sin forgasser er mer forutsigbar. Tomgangsskruen justerer bare tomgang, og du kan derfor justere denne nedover (evt. oppover) til den går fint.

I manualen har de en grei prosedyre for justering av nålene. De omhandler bl.a. dette med tomgangsnålen tilsvarende det som jeg har beskrevet her. Når du har justert tomgangen skal du ta den opp i hover en "stund" og sette den ned igjen for å se om du må justere noe mer.
              - Erik -

Logo 600SX + 6003D
              Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• kjella
                • Feb 2007
                • 1030

Det første jeg gjør er å justere throttle-armen slik at når jeg drar ned trimmen så ender jeg i helt stengt posisjon.

Verdiene for innstilling av nålene er indikasjoner. I ditt tilfelle så er nok motoren for rik og du må derfor justere ned tomgangsskruen. Jeg måtte i allefall gjøre dette for at den skulle gå rent på tomgang. Det er flere faktorer som påvirker nålene, men samtidig synes jeg YS sin forgasser er mer forutsigbar. Tomgangsskruen justerer bare tomgang, og du kan derfor justere denne nedover (evt. oppover) til den går fint.

I manualen har de en grei prosedyre for justering av nålene. De omhandler bl.a. dette med tomgangsnålen tilsvarende det som jeg har beskrevet her. Når du har justert tomgangen skal du ta den opp i hover en "stund" og sette den ned igjen for å se om du må justere noe mer.
                har nå prøvd å stille inn tomgangsnålen har den bare ca 0,75 ut fra bunnen,men den sviver forsatt ikke på tomgang,må kanskje stille hovernålen også ganske godt inn??
                TREX 600N FBL 3G align.

Comment

• ehaga
                  • Feb 2005
                  • 1173

Originally posted by kjella
                  har nå prøvd å stille inn tomgangsnålen har den bare ca 0,75 ut fra bunnen,men den sviver forsatt ikke på tomgang,må kanskje stille hovernålen også ganske godt inn??
                  Min erfaring tilsier at du ikke skal behøve å ta hovednåla, men for all del prøv. Du har ikke noe lekasje i fuelsystemet som gjør at du ikke for bygget opp nok trykk.
                  - Erik -

Logo 600SX + 6003D
                  Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• larshkj
                    • Nov 2005
                    • 535

Sett tomgangsnåla enda lavere. Tomgangsnåla på denne motoren er veldig følsom, og du trenger ikke å ha den så langt ut. Manualen sier 0,75 - 0,5 turns under "Operating Settings".
                    Hover- og fullgassnåla har ingen/liten innvirkning når motoren står på tomgang.

Hvorfor har du stilt på den i det hele tatt? På alle de YS 91 helikoptermotorene jeg har hatt, har denne stått ganske korrekt fra fabrikken.
                    Lars Henrik Kjølberg

http://www.flickr.com/photos/larshkj/

Klubber:
                    Jets of Norway
                    Nittedal modellflyklubb

Comment

• kjella
                      • Feb 2007
                      • 1030

Originally posted by larshkj
                      Sett tomgangsnåla enda lavere. Tomgangsnåla på denne motoren er veldig følsom, og du trenger ikke å ha den så langt ut. Manualen sier 0,75 - 0,5 turns under "Operating Settings".

Hvorfor har du stilt på den i det hele tatt? På alle de YS 91 helikoptermotorene jeg har hatt, har denne stått ganske korrekt fra fabrikken.
                      det står jo i manualen at en skal skru den helt igjen for så å åpne den 0,75-0,5turn da gjorde jeg det,!!for prøve å skru den 0,5 turn fra helt stengt
                      TREX 600N FBL 3G align.

Comment

• larshkj
                        • Nov 2005
                        • 535

det står jo i manualen at en skal skru den helt igjen for så å åpne den 0,75-0,5turn da gjorde jeg det,!!for prøve å skru den 0,5 turn fra helt stengt
                        Jeg ser nå at det står det. Jeg har vel aldri lest manualen så bokstavlig som du. Les også pkt. 2 under " Needle valve adjusment". Der står det: "Start the engine and check idle. Adjust as needed"
                        Du må magre blandingen til motoren ikke stopper på tomgang. Skru bare noen få grader for hver gang. Som sagt så er YS91 veldig følsom på tomgangsnåla, så pass på at den ikke tipper over og blir for mager.
                        Lars Henrik Kjølberg

http://www.flickr.com/photos/larshkj/

Klubber:
                        Jets of Norway
                        Nittedal modellflyklubb

Comment

• kjella
                          • Feb 2007
                          • 1030

Jeg ser nå at det står det. Jeg har vel aldri lest manualen så bokstavlig som du. Les også pkt. 2 under " Needle valve adjusment". Der står det: "Start the engine and check idle. Adjust as needed"
                          Du må magre blandingen til motoren ikke stopper på tomgang. Skru bare noen få grader for hver gang. Som sagt så er YS91 veldig følsom på tomgangsnåla, så pass på at den ikke tipper over og blir for mager.
                          ja får prøve en gang til ,begynner med 1,25turn og stiller meg nedover til den sviver ,foresten vet du/dere om en plass som selger den ventilen som skal være på slangen under motoren,var dum at jeg åpnet den og vips der skvatt delene ut ,det jeg fant var en membran en liten sylinder og en fjær fikk satt den sammen,og testblåste den,da funka den ihvertfall,men skal det være noe mer i ventilen tro,det var bare en tanke som slo meg,jeg har jo godt trykk i tanken ser jeg og fuelen kommer jo frem,så det er sikkert ikke noe problem,men tenkte jeg skulle kjøpe en ny i tilfelle,elefun fikk ikke inn nye før om 3 uker,
                          TREX 600N FBL 3G align.

Comment

• ehaga
                            • Feb 2005
                            • 1173

Jeg vet at Helizone har disse ventilene (http://www.helizone.no). Du kan også prøve hobby og fritid i Tromsø (http://www.hobbyogfritid.com).

Jeg har kjøpt slik at jeg har flere liggende. Vil ikke ødlegge en flyhelg på grunn av en ødelagt ventil.
                            - Erik -

Logo 600SX + 6003D
                            Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• kjella
                              • Feb 2007
                              • 1030

Endelig har jeg fått hovra heliet litt på plenen,det virker til å gå ganske rikt for det ryker godt,når jeg setter det ned sviver det tålig bra på tomgang,det sviver ikke helt rent den hoster så smått av og til,men det vil vell gå seg til etter hvert som alt sliter seg til,det var godt å se det i luften,hadde en vond tanke om at jeg hadde gjordt noe feil under montering av motor /clutch osv,det eneste jeg hørte og la merke til var at når jeg tok gassen til low hørtes det en klingelyd liksom,og så hostet det veldig når jeg ga gass igjen,men det er vell fordi det går rikt og ikke er skikkelig innstilt,den lyden kan kanskje bare være litt vibrasjoner som gjør at ett eller annet lager den lyden??
                              TREX 600N FBL 3G align.

Comment

Working...