Unconfigured Ad

Collapse

enveis lager raptor 50

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • j-gov
    • Oct 2004
    • 198

enveis lager raptor 50

Hei, plages med at enveis lageret henger med, det lagert som sitter på starter akslingen, når motoren går snurrer akslingen å, så pass hart at jeg ikke klarer og holde det igjen. har tatt ut motoren 3 ganger i dag, når det er demontert virker det som det skal, men etter et start forsøk er det bare f... igjen. kommer også noen rare lyder når jeg kjører starter`n. vifte skrudde seg løs første gangen jeg skulle starte, har byttet motor, kan det ha skadet lagret?

Mitt neste heli blir elektro
  • LarsO
    • Dec 2007
    • 1273

Mine enveislager "henger" også på startakslingen og lager en hylelyd når jeg skal starte opp enda jeg har hatt dem ute flere ganger og smurt og stellt dem. Er ikke videre imponert over TT sine enveislagre nei, skal bli intr. å se om det er det samme på R90`en min.

Comment

• j-gov
      • Oct 2004
      • 198

Har bestandig surret litt med til meg også, men nå er det så ille at det nesten ikke går å holde igjen, noe er feil, det er sikkert. får vel bytte det antagelig.

Comment

• Tintin
        • Jan 2005
        • 4631

Har dere tatt av stoppskiva som satt på veivakslingen??

Comment

• j-gov
          • Oct 2004
          • 198

jepp 123456tegn korte svar er vist ikke tilatt her

Comment

• LarsO
            • Dec 2007
            • 1273

Ja, skrudd sammen iht. manual.

Comment

• jan Kenneth
              • Feb 2008
              • 163

Har samme problem selv.. Har lur en del på hva som kan gjøres for å bedre problemet. så hvis det er noen som har noen tips hadde det vært til stor hjelp.
              Har også sett at det skal være et shims under clutchèn, men mangler det på min.. noen som vet hvor mye det har å si?
              Raptor 50
              TT Redline
              Spektrum AR7100R

T-Rex 500 CF
              Futaba 611/ BLS251

Comment

• skaarer
                • Sep 2007
                • 69

Det er nok lageret som sitter i selve clutchen, bytt det ut, samtidig ta å bytt starter akslingen, den som går ned i clutchen. For vis den er slitt vil den ødelegge det nye lagere.
                Arne K Skaarer

Mikronor RC Team
                Jets Of Norway
                Phoenix-rc.org
                Vingtor RC Club

Comment

• LarsO
                  • Dec 2007
                  • 1273

Kanskje rett og slett prøve å få kjøpt enveislagrer av høyere kvalitet en plass, tror jeg skal prøve på dette.

Comment

• Hirobofly
                    • Feb 2006
                    • 70

Hei.
                    Det er også lurt å passe på at motoren er alignet, hvis ikke så vil nok startakselen knipe og spinne med hele tiden uten at den lett kan stoppes med fingrene.

Lett å sjekke: Kjenn på startakselen og snurr den med klokka og kjenn etter om den hakker eller er treg å snurre rundt. Det skal være litt motstand (det er jo litt motstand i lageret), men den skal være smooth og lett la seg snurre med fingrene. Hvis den hakker eller er treg, så er motor ikke alignet og dermed må motor/og eller motorbukkene løsnes i ramma. Sjekk så igjen med å spinne på akselen med fingrene. Kryss-stram til pent alle skruene og sjekk hele tiden at startakselen snurrer lett.
                    Note: Startakselen vil spinne med når motoren går, men den skal lett stoppes med å legge fingeren på toppen av den ved tomgang.
                    Dette gjelder både Raptor 50 og 90.

Har motor kjørt en stund og ikke vært alignet, da kan lager/startaksel være skada. Kjøp da ny clucth og startaksel, og pass på når dette monteres at alt er rett.

Lykke til!
                    RJ

Comment

• LarsO
                      • Dec 2007
                      • 1273

Det er orginalt ikke mulig å aligne motor/startaksling på en R50 titan, om du ikke begynner å følge "egen manual" og legger på shims osv. på skruene til motor/motorbukk.
                      Last edited by LarsO; 27-04-08, 16:30.

Comment

• Hirobofly
                        • Feb 2006
                        • 70

Originally posted by Lars Odland
                        Det er orginalt ikke mulig å aligne motor/startaksling på en R50 titan, om du ikke begynner å følge "egen manual" og legger på shims osv. på skruene til motor/motorbukk.
                        Vel, jeg kunne sikkert ha forsøkt å forklare tingene på 10 andre måter for at du skal skjønne hva det er snakk om, men det gidder jeg ikke.
                        Bytt lager du, hjelper sikkert.

Comment

• Heliman
                          • Mar 2006
                          • 1254

Vel, jeg kunne også tenkt meg å få det der forklart på en annen måte...
                          Ingen av mine raptorer gir noe rom for justering av verken motor, clutch eller pinion?
                          Om du ikke gidder forklare alle 10 måtene, så kunne det jo vært greit med et par hvertfall
                          Mvh
                          Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• Jan_Petter
                            • Jan 2006
                            • 900

Det er da mange Raptor "eksperter" her inne, og helt sikkert noen som gidder å ta seg bryet med å forklare
                            http://www.phoenix-rc.org/
                            http://www.glamdalrck.net
                            http://www.scalewarbird.org/
                            ---------------------------------------------------
                            Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

Comment

• LarsO
                              • Dec 2007
                              • 1273

Originally posted by datsun
                              Jo, det er mulig.

Du må stramme de 6 skruene til motorbukken i forskjellig rekkefølge samtidig som du snurrer på starterakslingen. Prøv deg frem helt til akslingen snurrer lett uten motstand. Vanlig gearolje fungerer fint som smøring
                              Dette er blitt gjort opptil flere ganger.

Comment

Working...