Unconfigured Ad

Collapse

Skadet OS 50 Hyper

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • retlaw
    • Jan 2007
    • 896

    #1

    Skadet OS 50 Hyper

    Har klarte å komme bort i hovednåla som førte til at motoren gikk alt for lean og brå stoppet etter ca. 2 min i luften. Resultatet ble at motoren låste seg og etter nærmere inspeksjon er feilen funnet. huff da
    Må si at jeg forvente å kunne se at motoren gikk lean etter røyk skyen, men i mitt tilfele stemte det ganske dårlig..

    Som bildet viser så har stemplet fått gjennom gå. Små stål partikler fra stemplet var årsaken til motoren kilte seg og dem har sikkert skadet andre deler av motoren. Det jeg nå lurer på er hvilken deler som må skiftes?? Stempel og stempel sylinder?
    Attached Files
    Last edited by retlaw; 06-06-08, 22:01.
    Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

    walter@retlaw.no
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

    #2
    du må i hvertfall ha nytt stempel. og det er vel stempelring på denne så da trenger du ring også. sylinderen trenger du ikke bytte hvis det ikke er synkige skader/riper i den. Ellers sørg for å få renset ut alle partikler fra stempelet. ellers går lagrene tvert.

    Gjorde det samme jeg og men det var med en trimmet moped, hadde 95km/t da det smalt hihi
    Attached Files
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment

    • retlaw
      • Jan 2007
      • 896

      #3
      Fått nå nytt stempel og stempel ring, men sliter med å få ut sylinderen for å så skifte stempel.. Noen tips??
      Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

      walter@retlaw.no

      Comment

      • roadrune
        • Jul 2007
        • 2292

        #4
        På min TT så må jeg bruke litt makt, men jeg tror det er bare å dytte den ut på Hyperen også?
        Hilsen Rune Marcussen

        MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
        JR DSX9

        Fitjar Modellflyklubb
        ---------------------------------------------------------------------------
        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

        Comment

        • retlaw
          • Jan 2007
          • 896

          #5
          Jepp, det ble litt makt bruk men nå er den ute. Begyner å tro at sylinderen også har tatt skadde og kanskje blitt litt oval.
          Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

          walter@retlaw.no

          Comment

          • JanFredrik
            • Sep 2006
            • 491

            #6
            hvis du varmer blokken med varmepistol, eller putter hele motoren i stekovnen vil sylinderfóringen omtrent falle ut. Samme med evt. bak-lageret, da dette sikkert er fullt av metallpartikler. Legg merke til hvilken vei råden står, den bør stå samme vei når du setter motoren sammen igjen.
            Jan Fredrik Bjordal
            www.JetsOfBergen.no

            This is my Eurosport. There are many like it, but this one is mine.

            Comment

            • JanFredrik
              • Sep 2006
              • 491

              #7
              Jeg skriver litt for tregt ser jeg....
              Jan Fredrik Bjordal
              www.JetsOfBergen.no

              This is my Eurosport. There are many like it, but this one is mine.

              Comment

              • roadrune
                • Jul 2007
                • 2292

                #8
                Originally posted by JanFredrik
                Jeg skriver litt for tregt ser jeg....
                LFT-metoden?
                Hilsen Rune Marcussen

                MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                JR DSX9

                Fitjar Modellflyklubb
                ---------------------------------------------------------------------------
                Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                Comment

                • retlaw
                  • Jan 2007
                  • 896

                  #9
                  Har kjøpt nytt lager til motoren også, men før jeg baker motoren for å løsne det gamle lagret må jeg demontere vifta og klutsjen. Problemet er vedkomende som har montert clutchen til vifta må ha limt dem sammen med rød loctite eller noe lignede for jeg klarer ikke å demontere dem fra hverandre. Noen tips her..
                  Attached Files
                  Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

                  walter@retlaw.no

                  Comment

                  • roadrune
                    • Jul 2007
                    • 2292

                    #10
                    Varme gjør nok susen, hvis det er de to unbrako skruene du tenker på.

                    For å få selve hubben løs fra veiven, må du sikkert bruke en ters, det må ihvertfall jeg.
                    Hilsen Rune Marcussen

                    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                    JR DSX9

                    Fitjar Modellflyklubb
                    ---------------------------------------------------------------------------
                    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                    Comment

                    • retlaw
                      • Jan 2007
                      • 896

                      #11
                      Originally posted by roadrune
                      For å få selve hubben løs fra veiven, må du sikkert bruke en ters.

                      Hva er en ters??


                      Er hubben skrudd fast i veiven, eller ligger den kun trykt sammen med veiv-muteren?
                      Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

                      walter@retlaw.no

                      Comment

                      • roadrune
                        • Jul 2007
                        • 2292

                        #12
                        På rexen min, så er den presset ned, og er klemt på med to skruer på siden av hubben, de vil du se, hvis de er der.

                        Ters er også kalt avdrager, og ser slik ut:
                        Attached Files
                        Hilsen Rune Marcussen

                        MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                        JR DSX9

                        Fitjar Modellflyklubb
                        ---------------------------------------------------------------------------
                        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                        Comment

                        • Heliman
                          • Mar 2006
                          • 1254

                          #13
                          Originally posted by roadrune
                          For å få selve hubben løs fra veiven, må du sikkert bruke en ters, det må ihvertfall jeg.
                          Da ødelegger du noe, mest sannsynligvis viften...
                          På raptoren er viften skrudd på, så du må låse veiven og skru viften av.

                          står ganske greit beskrevet her : http://www.raptortechnique.com/repair_fan.htm

                          Fy deg Rune, lure snille mannen til å ødelegge viften sin
                          Mvh
                          Bjørn Tore Espevik

                          Team Visa...

                          Comment

                          • jakobsen
                            • Jul 2007
                            • 369

                            #14
                            Jeg kjøpte en brukt os og der satt det en vifte som ikke var skrudd på, så hvis vifta di ikke er orginal så trenger den ikke å være skrudd. Men jeg er nybegynner på fuel så jeg der ikke om det er orginal eller ikke! Lykke til!!

                            Raymond
                            Raymond Jakobsen
                            Protech zoom 400 samler støv/425 sk360/450,slaktet.
                            Mikado Logo 400se,v-bar
                            Mikado Logo 600se, v-bar, 12c, scorpions.



                            Only electric!!



                            http://s388.photobucket.com/albums/oo325/jakobsen/

                            Comment

                            • Heliman
                              • Mar 2006
                              • 1254

                              #15
                              På bildet så ser viften original ut, så jeg vil tro at den må skrues av...
                              Mvh
                              Bjørn Tore Espevik

                              Team Visa...

                              Comment

                              Working...