Unconfigured Ad

Collapse

Trex500, dårlig ytelse etter krasje

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hanzo
    • Nov 2005
    • 845

Trex500, dårlig ytelse etter krasje

Grusa Trex500 min for noen uker siden i et av mine bedre krasj. Batter, canopy og helikopter ble sendt avgårde i hver sin retting. Ikke de helt store skadene dog, nytt hoveddrev, flybar, bladet etc. Noen timer seinere var en i lufta igjen.

Dog var den nå betydelig dauere en før, langt fra samme headspeed og ytelse som før. Gikk fra 95-90-95 til 100-95-100, men dette hjalp lite. Strømforbruker er også mindre en tideligere, klarer nå lett 7 minutt på mine 3K Maxamp pakker og legger da tilbake en 2100mAh.

For å sjekke om det var batteriene som begynner å bli slitt byttet jeg med en kompis. Han fløy sin Trex500 på mitt batteri, og fikk samme ytelse som han normalt har med sine egne batteri. Jeg bruke 2002mAh på 6:40mins, og han rett over dette på seks minutt. Altså 40 sekund mer flygetid med mindre strømforbruk på mitt helikopter, omtrent samme oppsett og ikke veldig forskjelig flygestil.

Prøvde også en pakke fra ham, og da hadde jeg brukt 1338 på 4:30mins, og han 1617 på samme tiden.

Jeg antok at muligns hadde ESC'en resatte seg eller noe sånn, da batteriet som sagt ble revet ut mens motoren gikk, men det var ingen forskjell å spore til trosse for dette. Skal teste med Eloggeren så snart regnet gir seg, men noe er helt klar galt her.

Tviler sterkt på at det er lager eller denslags, siden alt går meget glatt, og jeg også har en veldig bra flygetid. Som sagt, en rundt 7 minutt med sportsflygning og rundt 2000-2200mAh forbruk. Dersom det var defekte lager eller annet som sløste energi burde jeg fått betydeligere dårligere flygetid også?

Noen som har noen forslag om hva som er skjedd her? Er ESC'en gåen, motor, lager?
  • Heliman
    • Mar 2006
    • 1254

Det eneste jeg kan tenke meg er at det er løsnet en magnet eller to i motoren din...
    Uansett er det nokså snodige greier, for det pleier normalt føre til høyere strømtrekk mener jeg...
    Jeg tror ikke at elektronikken kan resette seg etter en kræsj, og så lenge lagere og alt som går rundt går lett og fint så har det neppe noe med det å gjøre heller...
    Du har ikke en annen motor du kan teste da? Lån kameraten sin motor en tur og sjekk, det tar bare 3-4 minutter å bytte om likevel
    Mvh
    Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• retlaw
      • Jan 2007
      • 896

Er enig med Bjørn Tore.. Det er nok motoren som har fått gjennomgå da det virker som noen av pollene/fasene er skadet. Løsningen er å hamstre nytt
      Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no

Comment

• Hanzo
        • Nov 2005
        • 845

Fikk lurt inn en liten flytur mellom regnbyggende. Rart nok ser alt ganske friskt ut på loggeren? Lurer på om det bare er overgangen fra 420mm SAB blader til 425 Rotortech bladers som narrer meg?
        Attached Files

Comment

• Tiger'n
          • Dec 2006
          • 112

Min 500 ble også betydelig slappere etter et krasj tidligere i vår, men har nok flydd 50 turer etter dette men merker godt at det er mindre futt. Har ikke sjekket så grundig siden den fortsatt fungerer greit nok, har et par kamerater med 500 og det er ingen tvil om at de har høyere turtall enn min, jeg har kun benyttet Align sine carbon blader hele tiden.
          Siden jeg har min 3. eller 4. Align motor i 600'n nå så har bestillt en Scorpion HK3026 KV1600 til 500'n.. blir spennede å se hvordan den fungerer.
          T-REX 500 ESP Mikado mini V-bar * T-REX 700N Mikado V-bar * T-REX 700N * T-REX 600 CF "Airwolf"
          JR DSX9

Comment

• Hanzo
            • Nov 2005
            • 845

Fikk et svar på helifreak, de sier det at magnetene i motoren lett forflyttes og gir redusert ytelse. Høres jo noe rart ut, men så er jeg ganske sikker på at ting gikk glattere før denne krasjen.

Comment

• Mr Shrimp
              • Jun 2008
              • 66

har ikke så god peiling, men jeg tror det har noe med motoren å gjøre (vet det er sagt før) hadde det vært drev eller noe annet som ikke var sånn det skulle, ville motoren mest sannsynlig ha jobbet tyngre, noe som ville ført til mer strømforbruk.
              tipper også at det krever litt mer av motoren viss du setter på lengre blad også, pga større flate som løfter (mer luft som blir presset ned)
              The man who smiles when things go wrong has thought of someone to blame it on. - Robert Bloch

Lama v3 (julegave til far)
              T-rex 450s

Spectrum DX7

Realflight G4.5 - snart

Comment

Working...