Unconfigured Ad

Collapse

Pitch v.s. autorotasjon

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LarsO
    • Dec 2007
    • 1273

Pitch v.s. autorotasjon

En ting jeg ikke helt har fått plassert enda er den optimale vinkelen ved autorotasjon.
    Mange produsenter oppgir gjerne til å sette throttle hold med -4 til
    -6 grader og oppgir "great angel to practise autos".
    Så setter vi negativ pitch i idle 1 og 2 til feks. alt fra -6 til -10 og kanskje opptil -13.
    Når motoren kutter og du må foreta en auto, er det da meningen at piloten skal huske på å flippe th.bryteren for å få den optimale oppgitte negative pitchen som er så "great to practise autos" i tillegg til at i løpet av ett halvt sek. så har pulsen steget fra jevne til 180?
    De få gangene jeg har fått motorkutt i lufta har jeg plenty nok med å konse om å få helikopteret mitt helskinnet ned.

Å øve med th.hold er greit, du vet at når du flipper bryteren har du ikke motorkraft, men da trener vi/jeg med -6 i negativ og har -9/-10 i idle.
    Kan noen forklare meg det jeg ikke ser her?
  • Heliman
    • Mar 2006
    • 1254

Originally posted by Lars Odland
    En ting jeg ikke helt har fått plassert enda er den optimale vinkelen ved autorotasjon.
    Den finnes ikke
    Det avhenger av hvilket helikopter du har, hvilke blader, hvor fort du flyr fremover, hvor mye vind det er etc etc
    Generelt sett så er 6 grader ikke så gær'nt det, og når du har trent noen auto rotasjoner så ser du det på helikopteret uten å slå på hold...
    Mvh
    Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• LarsO
      • Dec 2007
      • 1273

Originally posted by Heliman
      Den finnes ikke
      Det avhenger av hvilket helikopter du har, hvilke blader, hvor fort du flyr fremover, hvor mye vind det er etc etc
      Generelt sett så er 6 grader ikke så gær'nt det, og når du har trent noen auto rotasjoner så ser du det på helikopteret uten å slå på hold...
      Så da kan jeg like godt sette -9 på hold som jeg flyr med til vanlig i idle å prøve meg litt frem med stikka hvor mye negativt jeg skal og bør pitche?

Comment

• Arild Johansen
        • Jan 2004
        • 426

Du beskriver det jo greit selv…

Når motoren kutter har man nok med å redde stumpene. For å fjerne mest mulige variabler så flyr men med like kurver på respektive kurver; normal, idle1, idle2 og throttel-hold. Dette er selvfølgelig med bakgrunn i et 3D oppsett. Har man like kurver så får man ingen hopp når man svitsjer mellom kurvene grunnet et likt oppsett på collective-pitch. Det er ikke noe som heter for mye eller for lite pitch i en auto, bare feil eller riktig bruk av den tilgjengelige pitchen man har. Tenker man autorotasjon for å redde helikopteret så er det ikke forutbestemt om man må ha en rask og bratt nedstigning eller en lang og strukket. Har man eksempelvis vendt seg til å fly på +/- 12 grader så er det oppsettet man bruker for å autorotere. I starten trener du heller på normalkurven med å sette denne litt opp på throttelen i nedre del av kurven og med litt høy tomgang. Simuler autorotasjon med motoren liggende bak. Når dette går greit er neste steget å flippe knappen å la det stå til…
        Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
        Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
        AHMHK

Comment

• LarsO
          • Dec 2007
          • 1273

Takker for den.
          Alle flight modene mine er like, er kun th.hold som jeg har satt til -6.
          Da setter jeg negativen i th.hold likt som resten av merakkelse og prøver.
          Last edited by LarsO; 07-08-08, 00:19.

Comment

• Jostein
            • Jan 2008
            • 1161

Gammel tråd, I know

Angående det med å ha motoren liggende på høy idle når man øver auto: på f.eks. en T-rex 600 så har man gjerne justert throttle respons til å spoole opp sakte.
            Finnes det noen måte å omgå dette på i th.hold? Eller er det slik at throttleresponsen er 100% når motoren allerede har litt turtall?

Prøvde meg på auto i fjord, og da brukte motoren år og dag på å spoole opp igjen når jeg angret 1 meter fra bakken.
            Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

Comment

• LarsO
              • Dec 2007
              • 1273

Det er elektro du snakker om, ikke sant?

Comment

• Jostein
                • Jan 2008
                • 1161

Originally posted by Lars Odland
                Det er elektro du snakker om, ikke sant?
                Ja. På nitro så sørger jo clutchen for dette
                Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

Comment

• LarsO
                  • Dec 2007
                  • 1273

Tenkte kanskje du hadde lagt inn en feks. forsinkelse på th. servoen fra idle-up, men det var fuel.
                  Går å gnager på samme "problemet" som deg om dagen, noen av autoene skulle jeg også ha avbrutt, men det tar jo så aaaalt for lang tid før elektroen starter opp igjen.
                  Jeg har til nå resonert meg fram til at softstarten som ESC`en er programert til, er turtallsavhengig.
                  Om jeg flipper bryteren i hold for så å nesten umiddelbart flippe den tilbake i flightmode høres det at motoren starter hurtig opp igjen.
                  Det kan dog også hende jeg bunner th.stikka når jeg autoer, og da skal vel også softstarten slå inn.
                  Kanskje noen andre kan opplyse oss litt om dette.
                  Last edited by LarsO; 08-03-09, 21:33.

Comment

• perpyro
                    • Aug 2008
                    • 488

Har du ikke flere settinger på soft starten?
                    På en 450 trenger du ikke den kjempelange spoolup tiden som større heli trenger for ikke å rive drev og det som værre er.
                    Jeg benytetr en HobbyWing 40A ESC som selv på super soft drar i gang til full gass i løpet av 2-3 sekunder hvor du har nok turtall til å få løft på under halve tiden.
                    Trex 450 blandingsrase 4S
                    Logo 500
                    Blade mCPX

Comment

• roadrune
                      • Jul 2007
                      • 2292

Align sine ESC'er er tidsbestemt.

Hvis de er av mer enn en hvis tid, saa legger softstarten inn, jeg er ikke sikker, men mener det kunne vaere 5 sekunder paa 450'en???
                      Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                      JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
                      ---------------------------------------------------------------------------
                      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• LarsO
                        • Dec 2007
                        • 1273

Originally posted by roadrune
                        Align sine ESC'er er tidsbestemt.

Hvis de er av mer enn en hvis tid, saa legger softstarten inn, jeg er ikke sikker, men mener det kunne vaere 5 sekunder paa 450'en???
                        Det stemmer nok på 100amp også.

Comment

• LarsO
                          • Dec 2007
                          • 1273

Originally posted by jstn
                          Finnes det noen måte å omgå dette på i th.hold? Eller er det slik at throttleresponsen er 100% når motoren allerede har litt turtall?
                          Ja det finnes i menyen til th.hold. Der er det (hos JR i alle fall) noe som heter hold position.
                          Denne satt jeg til at motoren/rotor så vidt hadde turtall, da responderte th. umiddelbart selv etter 5 sek. når jeg var tilbake i flightmode.
                          Opp bar det og da skulle inverted auto prøves nå som jeg fikk umiddelbar respons i det jeg evnt avbrøt th.hold noe som er uungålig de første gangene.
                          Ett nytt problem oppstod når jeg avbrøt, enveislageret tok ikke selv om det er godt vedlikeholdt når motoren spolte opp så fort og maskinen var på vei mot moder jord med lite krefter i disken og en motor som gikk på fullt.
                          Fikk snudd modellen rundt heldigvis, så, rett før bakken tok lageret og jeg kom helberget fra det.
                          Det beste er vel en regulator som softstarten kan justeres/programmeres på til feks.1,5-2 sek. Denne forsinkelsen (servo delay) har jeg lagt inn på nitroen min og det fungerer ypperlig.
                          Det blir ny regulator med tiden, så dette er en ting jeg kommer til å se etter.

Comment

• Fersking
                            • May 2008
                            • 5

Jeg bruker også -6 når jeg trener auto.Jeg er ikke såååå flink til å finjustere collectivstikka enda så da vet jeg hvertfall att modellen ikke faller rett ned etter att jeg har flikka th hold brytern.Har også testa med -2 til -5 grader pitch med stikka i bånn på hold curven å synes ikke turtallet på disken endrer seg mye på vei ned.En fordel med mere negativ pitch er vel att du kan la heliet falle litt fortere vist du merker att du kommer for høyt inn.Mye vanskeligere å lande heliet pent etter auto vist en lander langt unna seg.

Comment

Working...