Unconfigured Ad

Collapse

Fuggern skremte vannet av meg!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jotto
    • Jul 2007
    • 3060

Fuggern skremte vannet av meg!

Idag hadde jeg en litt skremmende opplevelse. Var ute og fløy Bladen, og så begynte jeg å høre en rar hvinende lyd. Jeg tenkte det bare var vinden som tok litt ekstra i rotorbladene, men etterhvert gikk det over i en "et eller annet i rotorhodet er i ferd med å løsne"-lyd. *VVZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZzzzzzzz *...

Jeg fikk småpanikk og fløy mot landingsplassen. Før jeg rakk så langt ble lyden verre og verre, og tilslutt gikk det over i en *badsjinnnnng* "nå var det noe som løsna og skytes ut fra helikopteret i 500 km/t"-lyd. Jeg dukka av ren refleks så helikopteret holdt på å gå i bakken, men klarte å lande det relativt pent og forsiktig.

Jeg gikk for å sjekke hva som hadde løsna, og det var en smule mere ufarlig enn fryktet: klistremerket på den roterende motoren hadde løsnet En bit av det satt igjen på en servoarm Jeg antar at den hvinende lyden kom fra den løse flappen som slo mot et eller annet.

En erfaring rikere, 350 i puls, men det ble da en lykkelig slutt!
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!
  • lacappuchino
    • Oct 2007
    • 1342

Vær glad den hvinene lyden ikke er kevlartrådene i beltet ditt som har surra seg inn i halerotoren. Fatter ikke at jeg klarte lande når det skjedde 10m over bakken midt i en ff sving.

Det er nå like helt, men jeg er tom for belter, og det tar vel enda noen dager før nye maverick belter kommer i posten...

Andre som har hatt lignende problemer? Lest en del om Idle-pulley på helifreak, så om ingen har andre lure løsninger så kommer jeg til å fjerne det.
    Honeybee CP 2

Comment

• Atle
      • Jul 2007
      • 285

Originally posted by lacappuchino
      Vær glad den hvinene lyden ikke er kevlartrådene i beltet ditt som har surra seg inn i halerotoren. Fatter ikke at jeg klarte lande når det skjedde 10m over bakken midt i en ff sving.

Det er nå like helt, men jeg er tom for belter, og det tar vel enda noen dager før nye maverick belter kommer i posten...

Andre som har hatt lignende problemer? Lest en del om Idle-pulley på helifreak, så om ingen har andre lure løsninger så kommer jeg til å fjerne det.
      Har hatt samme problem som deg, og etter det jeg har hørt, er det et vanlig problem på trex'en. Jeg har satt på Maveric reim og det reim-hjulet du skriver om. Ikke hatt noe problem med det etterpå. Fant reim-hjulet her.

Atle Østereng
      Oslo og Omegn Modellhelikopter Klubb
      Msn: a_ostereng@hotmail.com

T-rex 450 SE V2
      Spektrum DX7
      GY401 m/S9257
      3 x HS-65MG

Comment

• lacappuchino
        • Oct 2007
        • 1342

Ikke hatt problem etter at jeg bytta til Maverick og tok av idle pulley'n.
        Honeybee CP 2

Comment

• Atle
          • Jul 2007
          • 285

Originally posted by lacappuchino
          Ikke hatt problem etter at jeg bytta til Maverick og tok av idle pulley'n.
          Har lest at mange tar av det løpehjulet, men det har faktisk en mening med å sitte der. Er nok en litt dårlig løsning, eller konstruksjon de har valgt, men poenget med det hjulet er å sørge for at reima holder seg nede mot drevet til halerotoren. Akkurat som løpehjulet på en registerreim på bilen. Men i og med at reima blir vridd 90 grader inni bommen klarer det veldig ofte ikke holde seg på plass på drevet. Derfor er det hjulet som grandrc har, med føringskanter på, bedre og sørger for at reima ikke får sjans til å klatre på drevet.
          Atle Østereng

T-rex 450 SE V2
          Spektrum DX7
          GY401 m/S9257
          3 x HS-65MG

Comment

• lacappuchino
            • Oct 2007
            • 1342

Det blir en liten stund til lommeboka får samvittighet til å bestille mere overseas, så det får være som det er en stund til, selv om jeg er ganske enig i det du mener.

Norske nettbutikker har for dårlig utvalg av uorginale deler. Eller så er de himla godt gjemt for nybegynnere som meg!
            Honeybee CP 2

Comment

• perpyro
              • Aug 2008
              • 488

Originally posted by Atle
              Har lest at mange tar av det løpehjulet, men det har faktisk en mening med å sitte der. Er nok en litt dårlig løsning, eller konstruksjon de har valgt, men poenget med det hjulet er å sørge for at reima holder seg nede mot drevet til halerotoren. Akkurat som løpehjulet på en registerreim på bilen. Men i og med at reima blir vridd 90 grader inni bommen klarer det veldig ofte ikke holde seg på plass på drevet. Derfor er det hjulet som grandrc har, med føringskanter på, bedre og sørger for at reima ikke får sjans til å klatre på drevet.
              Det er egentlig ingen grunn til det løpehjulet, det er heller en gammel etterlatenskap fra tidligere modeller samtidig med at align har kuttet det ut på nyeste Trex 500 i følge helifreak.
              Det eneste det hjule gjør så lenge det ikke har skjørtekanter er å dra reima mot kantene av reimhjulet bak samt skape unødvendig motstand i drivlinja.
              Jeg tok av min og er fornøyd med resultatet samtidig med at haleboksen blir lettere å demontere/montere uten denne.
              Trex 450 blandingsrase 4S
              Logo 500
              Blade mCPX

Comment

• roadrune
                • Jul 2007
                • 2292

Originally posted by Atle
                I motsetning til registerreima på bilen, så betyr det ingenting om denne reima hopper over en tann eller to
                Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
                ---------------------------------------------------------------------------
                Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• perpyro
                  • Aug 2008
                  • 488

Tar du en titt på haleboksen til Beam E4 så har den ikke dette løpehjulet i det hele tatt så det burde ikke være noe grunn for at Rexen må ha det på samme type haleboks.
                  Trex 450 blandingsrase 4S
                  Logo 500
                  Blade mCPX

Comment

• retlaw
                    • Jan 2007
                    • 896

Trex 600 har heller ikke noe hjul bak. Med 450 så har jeg hatt mange hundre turer uten å ha opplevd det med belte mitt. Men jeg smører belte på 450 med fett som forlenger levetiden betraktelig og dette hindrer at belte blir såpass slitt at trådene kan ses med øyet.
                    Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no

Comment

• Atle
                      • Jul 2007
                      • 285

Det er sikkert helt riktig det dere sier, men sett ut i fra et generelt tannreim-drift system med så lang avstand mellom drevene, er det misjonene til det løpehjulet.
                      Atle Østereng

T-rex 450 SE V2
                      Spektrum DX7
                      GY401 m/S9257
                      3 x HS-65MG

Comment

Working...