Unconfigured Ad

Collapse

Raptor 50. Hodet bremser opp

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • retlaw
    • Jan 2007
    • 896

Raptor 50. Hodet bremser opp

Har slitt med at hodet på raptoren ikke roterer ordentlig. I det jeg dreier den for hånd så stopper den da det virker som den henger seg fast. Det føles som om tennene på belte krasjer i hverandre inni bommen og bremser hodet. Problemet har vært der en god stund men jeg har ikke brydd med så mye om det da jeg ikke har klart å finne ut av det tidligere og det kun skjer når hodet roterer sakte. Men jeg hadde et merkelig krasj her om dagen da helikopter skilte seg i luften og jeg mistet helt kontroll. Jeg har feilsøkt utallige mange ganger etter feilen uten å ha klart å finne den. I dag har jeg demontert hele helikopteret og sjekket alle delene nøye. Alt virket ok og jeg har nå satt det sammen igjen og til min store frustrasjon så er feilen forsatt der. Etter å ha eliminert del for del så har jeg nå kommet så langt og funnet at feilen må ligge et sted i startakselen, pinjong og klutsjklokken. Jeg sjekket kløtsj klokken, startakselen og lagrene til start akselen nøye, men nå som alt er satt sammen igjen er feilen der igjen. Noen son har noe peiling på hva det kan være??

Problemet oppstår når hoveddrevet og pinjong roterer sammen. For å eliminere har jeg skiftet hoveddrev, lagrene og hovedmast. Belte er ikke tredd gjennom drevet og motoren med kløtsj/vifte har jeg fjernet. Enveislagrende er blitt smurt, men siden problemet skjer i rotasjon begge veier så har jeg også eliminert dem som mulige årsaker. Når jeg fjerner hovedmasten og hoveddrevet og roterer på kløtsj klokken med fingrene så kjenner jeg at den ikke roterer fint og bremser opp sporadisk. I kombinasjon med hoveddrevet så killer den seg fast og slipper plutselig opp igjen
    Last edited by retlaw; 16-08-08, 00:12.
    Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no
  • Tintin
    • Jan 2005
    • 4631

Jeg slet med at rotoren på Raptoren alltid snurret på tomgang, måtte holdes igjen. Som du beskriver så var det enkelte punkter der det virket som clutchen "knep" og dermed ble rotor dratt med selvom clutchen ikke hadde tatt helt tak. Om jeg snurret startakslingen for hånd så fant jeg et punkt der clutchen tok. Jeg hadde byttet startaksel for denne hadde jeg klart å bøye (ikke spør).

Uansett plundret mye uten å finne ut av det inntil jeg skrudde løs motor og så roterte startakslingen for hånd. Det gjorde tydeligvis at ting kom mer på linje for problemet forsvant og nå kan jeg helt fint holde rotoren på tomgang.

Så prøv å skru motoren nesten løs, så mye at den kan flytte seg når du snurrer, men ikke så mye at den kan gå tilbake mens du skrur fast motoren igjen.

Verdt en test, lite arbeid og koster ittno

Comment

• retlaw
      • Jan 2007
      • 896

Kløtsjen kan det ikke være da den heller ikke er koplet på og problemet er forsatt der. Men du er inne på noe med at det kan være bøyd start aksel da det også har slått meg i tankene, men jeg hadde eliminert det jeg så for meg svært vanskelig å bøye den. Siden du har klart det må jeg revurderer den muligheten, men avventer flere teorier da jeg ikke orker å demontere hele maskin og splite rammen igjen..

walter@retlaw.no

Comment

• LarsO
        • Dec 2007
        • 1273

Slet med samme problemet som tintin på min R50 jeg også og skiftet klokke og klutch flere ganger i god tro at det var det som gjorde at den tok så fort.
        Dette problemet løste seg aldri helt til jeg satt på en uorginal (OEM) klutch.
        Nå står står den der å putler å går så fint på tomgang uten å begynne å spole og jeg kan klipse på radioen uten å holde på rotoren.

Det var vel ikke helt dette du spurte om ser jeg, skal tippe på startakslingen din er skjev. Noe må vel være skjevt siden det kiler seg og slipper igjen.
        Får håpe Arild ser innom tråden i løpet av natten, han vet alltid råd.
        Last edited by LarsO; 16-08-08, 00:34.

Comment

• geirgr
          • Jan 2007
          • 417

Originally posted by retlaw
          Siden du har klart det må jeg revurderer den muligheten, men avventer flere teorier da jeg ikke orker å demontere hele maskin og splite rammen igjen..
          Du trenger ikke å splitte ramma for å bytte start aksling, clutch klokke.
          Geir G
          -----------------------------
          T-Rex 600N Pro VBar
          Raptor 50 Titan
          T-Rex 450SE
          Spektrum DX7
          -----------------------------

Comment

• Arild Johansen
            • Jan 2004
            • 426

Vel Arild har ikke sett tråden da det hender at jeg er litt flyktig i min lesning.

R50 har dessverre en litt myk legering i clutchen, som gjør at den griper delvis selv ved lavt turtall. Det som skjer er at ved første spool-up med ny clutch og ny clutchklokke er at clutch-skoene utvider seg så mye at de får en permanent utvidelse i forhold til slik de er produsert.

Det som er rådende for alle helikopter-clutcher (ikke bare Raptor) er å benytte to lag med tradisjonell elektrotape rundt en ny clutch. Denne setter man videre i clutch-klokka hvor etter målet er at den skal ha en trang tilpasning. Er det ikke det bør man skjære ut clutch-lineren for så å legge et lag med tradisjonelt kopipapir mellom clutch-klokka og en ny og tilpasset clutch-liner. Er ikke det nok benytte man nok et lag med kopipapir. Det hele limes på plass med epoxylim og det er viktig at kopipapiret og lineren med clutch-klokka blir ”hel ved” uten at det flyter lim utover i klokka. Dette vil gi en bedre, men dessverre ikke optimal cluch for R50. Hvis man kjøper option clutchen til Quick UK er denne av hardere legering enn original Raptor clutch og vil mest sannsynlig fungere bedre. Jeg brukte Quick sin clutch uten og tilpasse clutch-lineren, med resultat av at den ene skoen ga tapt for material tretthet. Egentlig har jeg vel akseptert at Raptoren er slik og opererer den med en clutch som tar litt for tidlig.

For Walter sitt problem kan det høres ut som om det er en delvis årsak i at clutchen tar litt tidlig og at motoren muligens ikke er montert optimalt på motorbukken (ref. Tintin). Det er en liten slakk sideveis i de 4 festene for motor mot motorbukk. Det optimale når man når startakslingen går så fritt som mulig når man dreier startaksling med klokka. Kjenner man at den griper litt i en-veis lageret i clutchen er den ikke optimalt linet og krever justering. Lugging i halereima kommer som regel av for slakk reim og/eller at clutchen tar litt tidlig uten at den griper helt samt en ikke tilstrekkelig god oplining av motoren (side-veis).

Det ble dessverre en litt lang og trøblete forklaring, som naturligvis ville fungert bedre hvis den ikke skulle skrives, men håper forklaringen gav et svar.
            Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
            Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
            AHMHK

Comment

• LarsO
              • Dec 2007
              • 1273

Da er det ikke bare meg heller som har blitt irritert grenseløst over en clutch som tar alt for tidligt. Trøttende å ha et heli som en ikke kan slippe hodet på etter at maskinen har startet, og som konstant jager deg i låret når det skal bæres ut på gressmatta.
              Jeg kjøpte en tilfeldig en OEM-clutch fra Helikraft sammen med ett lagerbytte (for 4. gang på 1/2 år) som jeg monterte for 1-2 mnd og jaggu fikke jeg ikke en "normal" clutch.
              Det ble som en ny start prosedyre der jeg kunne slippe helikopteret etter det var startet for å knipse på radioen osv., det stod bare der å gikk på tomgang uten at rotor snurret rundt...befrielse i forhold til hva jeg er vant med.

Comment

• retlaw
                • Jan 2007
                • 896

Takker for svar.. Men det er nok ikke i kløtsjen feilen ligger da dette skjer når motoren viften og kløtsjen er ta av modellen. Sliter heller ikke med å at kløtsjen tar tak i rotorbaldene når motoren står å går i tomgang. For ny startaksel i posten idag så for se om den løser problemet.

walter@retlaw.no

Comment

• LarsO
                  • Dec 2007
                  • 1273

En tanke bare....det er ikke lagrene i hovedmasta di som har spunnet rundt og smeltet litt i plasten i lagerhuset i rammen som gjør at hovedakslingen går tregt rundt, ergo lagrene står skevt på masta?
                  Har skjedd med meg, dog lageret på klutch-klokken...venter på ny ramme.

Comment

• retlaw
                    • Jan 2007
                    • 896

Kan godt hende.. Skiftet lagre sist jeg åpner masten, men så ikke etter det der

walter@retlaw.no

Comment

• Monkey
                      • Dec 2007
                      • 112

Jeg hadde dette problemet en gang. Om du har orginal hale i plast så sjekk at det ikke er den metallpinnen som holder drivhjulet bak ikke har kommet litt ut og ligger å skubber bort i plasten, det gjorde den nemmelig til meg. Demonterte nesten hele heliet for å finne feilen... Kunne spart meg litt jobb om jeg hadde startet undersøkelsen bakfra

Monkey
                      Thunder Tiger 50 Titan
                      Align T-rex 450 SE V2
                      Spectrum DX7

Comment

Working...