Unconfigured Ad

Collapse

Spørsmål om Gyro (GY401)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • menorian
    • Aug 2008
    • 8

Spørsmål om Gyro (GY401)

Hei,

Jeg har en Raptor 50 Titan som jeg netopp har bygd opp, og har installert en Futuba GY401 med en Spektrum DX6i, så er det er par ting jeg lurer på.
    Av og til så blinker lys dioden på gyroen, og av og til så har den konstant lys, hvorfor? er noe galt?
    jeg husker det sto noe i bruksanvisningen om at den skulle lyse konstant etter at man hadde satt den i AVCS mode, og jeg mener å ha gjort det for når jeg skrudde den av og på så lyste det konstant, men nå har den begynt å blinke igjen.

En annen ting jeg lurer på er, skal halerotor bladene ha no vinkel når stikka er sentrert?
    og jeg ser at når gyroen er på så følger ikke rotor bladene på halerotoren stikka nøyktig slik den gjør på alt annet, den bare beveger seg fra 0 til full vinkel men bruker noe tid uansett hvor mye jeg rører på stikka, er dette korrekt?
  • perpyro
    • Aug 2008
    • 488

Gyroen skal lyse solid rødt når den er initsialisert i HH mode.
    Den vil da blinke når du gir rudder innput.
    Om det er kopnstant blinking du har så betyr det at gyroen ikke er initsialisert.

Når du gir rudder innputt i HH mode vil gyroen gi fult utslag så lenge helikopteret ikke beveger seg.
    Om du forsiktig dreier det i den retningen du gar gitt rudder så vil du se at haslepitchen flater ut når du kommer til det punktet gyroen forventer å være på, og fortsetter du å bevege halen i samme retning vil gyroen gi utslag den andre veien.
    Når du setter opp halen skal servoen og mekanikken i halen være 0 grader pitch ved senter stikke, gyroen vil kompensere for vridningen rotoren påfører helikopteret så det er kun å sette opp halen flatt.
    Trex 450 blandingsrase 4S
    Logo 500
    Blade mCPX

Comment

• menorian
      • Aug 2008
      • 8

hm okay, da er ialefall bladene riktig.

Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få den initsialisert rett da.
      Har satt den på HH 72% på normal og 50% i stunt.

Comment

• perpyro
        • Aug 2008
        • 488

Nå bruker jeg DX6i så hvordan de forskjellige gyro settingene i DX7 virker vet jeg ikke men om jeg forstår deg rett så har du satt bryteren (SW for DX6i) til F.mode som endrer gyroinstillinger.
        Dette er ikke så bra egentlig for du vil få deg en brå overaskelse i det du går fra Normal til Idle up1 ettersom 50% gain tilsvarer 0 gyro følsomhet.
        50->0 er rate mode og 50->100 er HH mode.
        Velg heller SW Gyro om den muligheten finnes.
        Nå kan du bestemme selv ved gyro bryteren når du skal endre gyro instillinger.
        Det greieste til å begynne er å ha samme instilling i normal og stunt og ha rate mode på gyro bryteren for oppsett av halen.

Håper jeg ikke er så altfor mye på bærtur når det komemr til instillingene i DX7 radioen.
        Trex 450 blandingsrase 4S
        Logo 500
        Blade mCPX

Comment

• LarsO
          • Dec 2007
          • 1273

50 er vel på grensen mellom HH og normal. Om det er i stunt (idle1 evnt 2) den blinker så må du øke gain. Normalt sett flyr vel folk med bare litt lavere gain i 1&2 en normal?

Comment

• Aceman
            • Apr 2007
            • 168

Ikke enig i at halerotoren bør stå i senter ved senter stikke. Hvis du da slår over i rate-mode på gyroen vil den spinne ganske raskt... Sett opp halen slik at den står stille med halen i rate-mode (ca. 5 graders pitch) og justèr limit på gyroen i HH-mode sånn at servoen ikke binder.
            T-REX 600E
            Thunder Tiger MiniTitan
            HK-450
            En kul Crawler
            Hitec Aurora 9

Comment

• roadrune
              • Jul 2007
              • 2292

Originally posted by Aceman
              Ikke enig i at halerotoren bør stå i senter ved senter stikke. Hvis du da slår over i rate-mode på gyroen vil den spinne ganske raskt... Sett opp halen slik at den står stille med halen i rate-mode (ca. 5 graders pitch) og justèr limit på gyroen i HH-mode sånn at servoen ikke binder.
              5° er ikke nødvendigvis riktig, det kommer an på heli str. og headspeed, samt haleblad.
              På 600'en min er 8° riktig.
              Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
              JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
              ---------------------------------------------------------------------------
              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• Heliman
                • Mar 2006
                • 1254

Setter du opp 410gyroen sånn at du har maks utslag til begge sider, samt at servohornet er 90 grader med stikka i senter i ratemode så er du i mål.
                401 er ikke følsom på om den står i ro i ratemode i motsetning til f.eks csm720.
                Det er i allefall min erfaring med 401
                Mvh
                Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• Atle
                  • Jul 2007
                  • 285

Originally posted by menorian
                  Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få den initsialisert rett da.
                  Har satt den på HH 72% på normal og 50% i stunt.
                  Du må passe på at når du kobler til batteriet/slår på strøm, må heliet stå HELT i ro til gyro har inistalisert seg.
                  Atle Østereng
                  Oslo og Omegn Modellhelikopter Klubb
                  Msn: a_ostereng@hotmail.com

T-rex 450 SE V2
                  Spektrum DX7
                  GY401 m/S9257
                  3 x HS-65MG

Comment

• Tintin
                    • Jan 2005
                    • 4631

50->0 er rate mode og 50->100 er HH mode.
                    Skal være korrekt selvom det i praksis ofte viser seg at skillet ikke går akkurat på 50, det er fort 0->48 eller 0->52 som er rate, og over dette HH.

Dette ser man lett ved å stille inn mot grenseverdiene og observere når lampa lyser eller er av.

Den blinker regelmessig om strømmen kobles på når den er i rate mode og som sagt fast lys i HH om heli står dønn stille + av i Rate om strøm koblet til i HH som den skal. Blinker uregelmessig når gyroen jobber, dvs ved bruk av stikke eller at du rugger på heliet.

Comment

Working...