Announcement

Collapse
No announcement yet.

Å lære av feil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Å lære av feil

    Hva er den skumleste opplevelsen du har hatt? Da tenker jeg først og fremst på uhell og nestenuhell som endte med/kunne ha endt med personskade.

    Og viktigst av alt: hvordan kunne det ha vært unngått?

    Min er: et servodrev på Bladen sviktet slik at helikopteret kom MOT meg med voldsom fart. Jeg klarte å svinge unna, og etter litt baksing gikk hele fuglen opp-ned i bakken. Det var vel egentlig mere skremmende enn farlig, for jeg var aldri i nærheten av å bli truffet. Det bare føltes sånn der og da.

    Hva kunne jeg gjort for å unngå det? Tja, sjekke servodrevene godt før hver take-off? Throttle hold idet jeg skjønte at helikopteret ikke svarte riktig på stikkene?
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

  • #2
    Etter en gjenoppbygging bytta jeg i samme slengen haleservo på heliet mitt.
    I min iver etter å få testet rotorhodet for vibrasjoner med blar på så fyrte jeg det opp på stuegulvet.
    Det jeg ikke hadde sjekket var at gyroen ga utslag den rette veien ettersom det var en helt annen servo som sto på nå.
    Når jeg gjør dette sitter jeg i stua iført shorts og t-skjorte med helikteret stående på gulvet med halen fra meg.
    Når jeg da spinner det forsiktig opp merker jeg at halen vil en eller annen vei så jeg gir noen korte rorutslag for å sentrere gyroen før jeg øker turtallet ytteligere.
    Det som nå skjer er at halen får tak i lufta etterhvert som turtallet stiger og plutselig snurrer det rundt 360 grader på gulvet før jeg rekker å dra throttlestikka tilbake og halerotoren hugger meg i begge knærne.
    Ender opp med 2 kutt i det ene og 4 i det andre kneet, noe som mest sansynlig vil gi pene arr for fremtiden.
    Det som hadde skjedd var at den gamle spektrum og den nye futaba servoen hadde motsatt virkemåte så både rorutslag og gyrokompensering blei reversert.
    For å si det sånn, jeg fyrer aldri opp helikopteret i stua igjen med blar på og jeg sjekker heller aldri for vibrasjoner med blar på, de får pent bli avbalansert på benken istedenfor.
    Trex 450 blandingsrase 4S
    Logo 500
    Blade mCPX

    Comment

    Working...
    X