Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan ikke stramme skruer i rotorhodet og halen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kan ikke stramme skruer i rotorhodet og halen.

    Etter å ha demontert omtrent alle delene i rotorhodet og hale på mitt CopterX 450 SE V2 og byttet med align deler så er det noen skruer jeg ikke kan stramme til uten uten at det blir treghet i deler som skal gå helt løst.
    Det jeg sliter med er skruene som holder seesawen til rotorhodet og skruene som holder linkene fra pitchslideren til bladholderne på halen.
    Strammer jeg til disse så går seesawen og pitchslideren veldig tregt.

    Det jeg oppdaget ettersopm jeg har byttet deler og løsnet skruer som har vært satt til med treadlock fra fabrikk er at skruene sitter mye bedre fast en når jeg bruker loctite 243.
    Når jeg nå vet at skruene til pitchslideren i halen ikke kunne være dratt til så må jo det gå å holde skruene kun i loctite.
    Jeg kan selvsagt dremle delene slik at lagrene i seesawen kommer lengere inn i sporene de skal sitte i og på den måten ikke låse seg når jeg skrur til lagrene, noe jeg egentlig ikke har så lyst til.
    Det jeg nå tenker på er å gå til anskaffelse av Loctite 262 som er den sterkeste jengelåsen til Loctite slik at jeg kun trenger å skru inn skruene uten at de låser lagrene og foringer som skal gå fritt.

    Jeg hadde en tråd tidligere om problemet men opplever enda at spesielt seesawen ikke går så løst som jeg ønsker så derfor prøver jeg igjen i håp om at noen har noen erfaringer med om Loctite 262 løser problemet.
    Last edited by perpyro; 21-09-08, 15:01.
    Trex 450 blandingsrase 4S
    Logo 500
    Blade mCPX

  • #2
    Har du prøvd å legge på en skive ekstra på innsiden?

    Comment


    • #3
      Prøvde det på seesawen men for ikke plass til noe skive der desværre og spesielt ettersom det ville ha løst problemet perfekt.
      Toleransen jeg leiter etter er 0,1-0,2mm så egentlig er det meget nært men skivene er 0,2mm tykke og jeg får ikke plass til det, ikke en gang på den ene siden.

      Men det rare var skruene som holder linkene til bladholderne bak.
      Drar jeg de til med messinghylsa på så blir pitchen kjempetreg mens løsner jeg de en omdreining eller to så blir alt lett og ledig, noe som antyder at de aldri var helt skrudd inn fra produsenten og kun festet i jengelås.
      Trex 450 blandingsrase 4S
      Logo 500
      Blade mCPX

      Comment


      • #4
        PÅ seesaw'en kan du, hvis jeg forstår deg rett, file litt av akslingene med ball-linker på, slik at hele seesaw'en blir litt smalere, det vil løse problemet.

        På halen kan du file ned armene der messinghylsa går igjennom slik at de blir litt tynnere, og ikke binder før messingen.

        Siden du har disse problemene "overalt" og nesten ingen andre har de noen vei, blir jeg fristet til å tro at du teiter for hardt, men du kan jo selvsagt ha vært uheldig med delene også.
        Hilsen Rune Marcussen

        MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
        JR DSX9

        Fitjar Modellflyklubb
        ---------------------------------------------------------------------------
        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

        Comment


        • #5
          Mulig du har rett angående det med stramminga men ettersom jeg har opplev dette nå på pitch assemblyet på halen, de originale mikerarmene (byttet med align som kan strammes helt) og seesawen så ønsker jeg å tro at det er produsenten (copterX) som er slurvete med toleransene og kompenserer med sterk loctite, og hvor jeg kan fortsette med det samme inntil jeg finner deler som passer perfekt?
          Synes det i hvertfall er rart at jeg med en 2mm skrue skulle greie å komprimere ei messinghylse ut av form bare ved å stramme skruen?
          Det eneste rare nå er at både seesaw og hodeblokk er align deler som fortsatt ikke passer helt sammen.
          Trex 450 blandingsrase 4S
          Logo 500
          Blade mCPX

          Comment


          • #6
            De passet aldri helt 100% på min 450 heller, men det var ikke noe problem med det der, siden alt gikk lett, det var bare litt slark.

            Jeg tror nok ikke du har komprimert messingen, men heller trykket den inn i det den står mot hvis det er plast, hvis det også er metall, så er det nok for dårlige toleranser fra fabrikk, og filing blir løsningen.
            Hilsen Rune Marcussen

            MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
            JR DSX9

            Fitjar Modellflyklubb
            ---------------------------------------------------------------------------
            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

            Comment


            • #7
              Det er nok et nok aluminium i både hale og rotorhode.
              Trex 450 blandingsrase 4S
              Logo 500
              Blade mCPX

              Comment


              • #8
                Det er denne som er treg regner jeg med?



                Jeg hadde problem med denne, den tykke delen av skruen som fester den til hodet var rett og slett for kort, så om jeg skrudde den helt fast så gikk den tregt. Det var plundrete, men jeg greide å legge en skive på skruen slik at denne ikke lot seg skru så langt inn og dermed var problemet løst. Kunne skru godt til og bruke gjengelås.

                Comment


                • #9
                  Igjen, hvis det kan files, så gjør det, eller som Tintin sier hvis det er den delen, jeg trodde det var ramma utpå den igjen du mente?

                  Can't beat the filing
                  Hilsen Rune Marcussen

                  MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                  T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                  JR DSX9

                  Fitjar Modellflyklubb
                  ---------------------------------------------------------------------------
                  Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                  Comment


                  • #10
                    Det er den som Tintin avbildet i posten sin bortsett fra at min er i blå aluminium.
                    Har egentlig ikke noe lyst til å file men det ser jo ut som det er siste utvei da.
                    Istedenfor å plundre med skiva, noe som jeg ikke har fått til enda så tengte jeg å dremle sporet flensen på lageret ligger i en anelse dypere slik at ikke lageret går tregt, men som sagt det enkleste hadde vært å fått limt fast skruene.
                    Trex 450 blandingsrase 4S
                    Logo 500
                    Blade mCPX

                    Comment


                    • #11
                      Jeg hadde tilsvarende problem på radius armene på min T-Rex 500. De kom ferdigmontert fra fabrikken og var smooth som bare det. Når jeg gjorde som man skal.. skrudde opp og la på loctite.. skrudde igjen.. så gikk armene alt annet enn smooth.

                      Jeg løste problemet ved å kjøpe metall-versjonen av disse. Same problemet der, men ikke så merkbart som de i plastikk. Valgte å heller ha faste skruer enn 100% smooth radiusarm. Regner med det er "smooth nok".

                      Så det er nok slikt man må regne med i disse settene

                      Comment


                      • #12
                        Evt. så kan du jo prøve å lage deg en skive, du får kjøpt shims ned i latterlig små tykkelser hos en velassortert jernvarehandel, eller et billig følebladsett kan brukes.
                        Hilsen Rune Marcussen

                        MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                        JR DSX9

                        Fitjar Modellflyklubb
                        ---------------------------------------------------------------------------
                        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                        Comment


                        • #13
                          Forstå det den som kan men jeg har en ganske stor aversjon mot å måtte modde originale deler for å få ting til å passe men det ser ut som jeg har funnet en mulig løsning.
                          Sitter her med ei lita rød flaske merket "Loctite 270" som jeg skal teste med en 2mm skrue i et jenget hull i den gamle seesawen min for å teste hvor bra det sitter uten å dra til skruen.
                          For de som vil så kan man sammenligne 243 og 270 egenskapene her.
                          243 http://65.213.72.112/tds5/docs/243-EN.pdf
                          270 Error: Document not found
                          Trex 450 blandingsrase 4S
                          Logo 500
                          Blade mCPX

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by perpyro View Post
                            Forstå det den som kan men jeg har en ganske stor aversjon mot å måtte modde originale deler for å få ting til å passe men det ser ut som jeg har funnet en mulig løsning.
                            Sitter her med ei lita rød flaske merket "Loctite 270" som jeg skal teste med en 2mm skrue i et jenget hull i den gamle seesawen min for å teste hvor bra det sitter uten å dra til skruen.
                            For de som vil så kan man sammenligne 243 og 270 egenskapene her.
                            243 http://65.213.72.112/tds5/docs/243-EN.pdf
                            270 Error: Document not found
                            Da må du for guds skyld ikke kjøpe deg en Protos 500

                            Jeg tror jeg måtte file eller pusse på rundt halvparten av alle bevegelige deler på det....
                            Hilsen Rune Marcussen

                            MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                            JR DSX9

                            Fitjar Modellflyklubb
                            ---------------------------------------------------------------------------
                            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                            Comment


                            • #15
                              Det er jo også en ting jeg ragerer på.
                              At CopterX deler må jukses til er en ting, det dreier seg om en billig klone så det får være men når man kjøper Align deler for å slippe unna disse glippene så lipper man ikke det uansett.
                              Blir nok ikke og kjøpe noe annet en annerkjente heli heretter men som sagt det er for dårlig når originalen ikke er så mye bedre en billigkopien.

                              Uansett prøven min står til herdig og vil bli forsøkt brutt opp i morra så dersom dette sitter godt nok så blir nok det løsninga for meg og sitter det for hardt så vil jeg kun benytte det på seesawen mens pitch slideren bak blir filet til.
                              Men trist at en maskin der presisjon er viktig ikke blir produsert etter de toleransene som trenges.
                              Trex 450 blandingsrase 4S
                              Logo 500
                              Blade mCPX

                              Comment

                              Working...
                              X