Announcement

Collapse
No announcement yet.

E325 - varme batterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • E325 - varme batterier

    Hei.

    Har fløyet mine 2 Mini Titan´er (E325) en god stund. En med standard TT motor og en med SE motor. Bortsett ifra de sedvanlige nybegynner feilene med følgende kræsj og reparasjoner har det meste fungert fint.

    I det siste har jeg merket att begge helikopterene har begynt å oppføre seg "bukkete" i hover, d.v.s att de for en oscillerende bevegelse frem og tilbake som en gyngestol som når rotorhastigheten er for lav. Har stort sett fløyet med standard nybegynner kurver (0, 45, 65, 85, 100). Har derfor justert opp motorhastigheten og havner vel på ca. 70 - 80% i hover. SE´en trengte ikke mye justering for å oppføre seg normalt mens standard versjonen trengte betydelig mer. Etter justeringen av throttle kurvene har batteriene begynt å bli virkelig varme etter endt flyging + att jeg må putte tilbake mye mer strøm.

    Har noen av dere lignende erfaring som den jeg har beskrevet?

    Alt mekanisk løper lett og rotordisken spinner glatt og fint mange runder når jeg rototerer den for hånd. Mine første tanke ar att motorene begynner å bli slitt men jeg har også mistanke til batteriene. Har 6.stk batterier, ett KongPower, to Hyperion og tre Flightpower, alle oppfører seg likt. Alle batteriene er ladet med balanserer og jeg har vært nøye med å la betteriene hvile 1t etter flight og etter lading.

    Motoren og ESC´en er kjøligere etter att jeg oppjusterte kurvene men strømtrekket er betydelig høyere.

    Har vurdert å kjøpe en ny motor for å teste men har og vurdert å prøve ett nytt batteri først. Hva synes dere jeg burde prøve først?

    Takk
    Thunder Tiger Mini Titan E325
    Thunder Tiger Mini Titan E325 SE
    Align T-Rex 500 CF
    Gaui Hurricane 200 PRO

  • #2
    Du har antageligvis latt batteriene dine ligge for lenge oppladet da...
    Mvh
    Bjørn Tore Espevik

    Team Visa...

    Comment


    • #3
      Hvis du måler strom trekket er det enklere og trekke en konklusjon.
      Kjetil
      oops: . . ! . .

      http://www.vingmfk.com

      Comment


      • #4
        Hvor varme blir de og hvor mye putter du tilbake? Om de ikke blir mer enn 40 grader eller så så er det foreløpig ingen fare, 60 anses å være grensen hos de fleste men husk er de 60 på overflaten så er de nok betydelig varmere inni og det er det som teller.
        Større strømtrekk betyr som oftest mer varme så det er normalt så langt.

        Den oscillerende bevegelsen man får ved lav rotorhastighet har for min del ofte hengt sammen med for hardt tilskrudde rotorblader. Jo hardere du skrur dem fast, jo raskere må rotoren spinne for å få "slengt dem" på linje og derfor vil oscillasjoner kunne oppstå ved høyere turtall med hardt tilskrudde blader.

        Så lurer jeg jo selvsagt på om du holder deg innenfor 80% grensen for utlading. Om du er av de som flyr til du mister kraft så er batterioppførselen helt normal. Ved gjentatte for store tappinger mister batteriet kapasitet og evne til å levere strøm. Så etterhvert har de større og større problem med å levere den samme strømmen og dermed blir de varmere...dette medfører for så vidt også at turtallet vil synke ved samme thr% og dermed kan du få oscillasjonene tilbake. Har du målt turtall?

        Comment


        • #5
          Originally posted by Heliman View Post
          Du har antageligvis latt batteriene dine ligge for lenge oppladet da...
          Istemmer, det reduserer også evenen til å levere strøm = de blir varmere ved bruk.

          Comment


          • #6
            Hva er egentlig defininsjonen av "lenge" her nå? Hvor lenge kan de ligge uten å bli brukt?
            Honeybee CP 2

            Comment


            • #7
              Takker så mye for alle svar

              Jeg må ærlig innrømme att jeg sliter litt med oppbevaringen av fulladede batterier. Tar noen timer å lade og det tar jo veldig mange timer å lade ut hvis det ikke blir noe av flygingen. Blir derfor ofte flere dager før jeg for brukt de eller ladet dem ut. Hvordan pleier dere å ordne dette?

              Jeg bruker en Hyperion computerlader. Putter som regel tilbake rundt 70% av total kapasitet, er nøye med å holde øye med dette. Bladene er strammet riktig, d.v.s de ramler ikke under sin egen vekt, jeg må gi heli´et en liten "dytt".

              Vet ikke hvor varme de pakkene er men definitivt nærmere 60 grader enn 40 grader
              For kjøpe meg en temp måler. Hva slags måleinstrument trenger jeg for å måle strømtrekk?

              Det jeg fant litt pussig var att alle batteriene begynte å bli varme samtidig + att oppførselen på heli´et forandret seg. Kan naturligvis være en kombinasjon av flere ting her. Jeg skal ihverfall kjøpe en ny batteripakke for å se om problemet forsvinner.

              Takk så mye og kom gjerne med kommentarer i forhold til ideel behandinlig av batterier/lading.
              Last edited by tomra; 02-10-08, 16:28.
              Thunder Tiger Mini Titan E325
              Thunder Tiger Mini Titan E325 SE
              Align T-Rex 500 CF
              Gaui Hurricane 200 PRO

              Comment


              • #8
                Jeg har to 450er, ene med stock XL motor og den andre med den råeste scorpion motoren. Denne har jeg nå sluttet å bruke da de få pakkene jeg fløy på den ble så varme at jeg nesten brant meg på fingrene etter kun kort tids flyging. Når denne gikk med vanlig motor ble pakkene ikke særlig varme. Kan det være at det på noe vis har blitt noe galt av motoren din rett og slett - kan jo stemme med det du sier om endret karakter på heliet?

                Eirik
                2 * T-rex 450
                1 * T-rex 500

                Comment


                • #9
                  Har du sjekket at timingen ikke er blitt endret?

                  Comment


                  • #10
                    Hm... har ett øyeblikks demens anfall her, timingen, du mener oppsettet av ESC´en?
                    Thunder Tiger Mini Titan E325
                    Thunder Tiger Mini Titan E325 SE
                    Align T-Rex 500 CF
                    Gaui Hurricane 200 PRO

                    Comment


                    • #11
                      Jeg og merker stor forandring på strømtrekk fra mid til high timings på esc'en, så det er jo en mulighet.
                      Honeybee CP 2

                      Comment


                      • #12
                        Du lurte på hvordan vi lader ut batteri, jeg setter heliet ut på terrassen under tak, hvis det regner, og spoler opp med negativ pitch i 4-5 minutt.
                        Hilsen Rune Marcussen

                        MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                        JR DSX9

                        Fitjar Modellflyklubb
                        ---------------------------------------------------------------------------
                        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                        Comment


                        • #13
                          Jeg har bestillt 2 nye batterier. Skal stelle med dem som om de er laget av porselen. Har også bestillt en ny motor, JGF500TH, har lest mye om denne motoren og de fleste er enige om att den er "kald" i motsetning til TT´s ripper motor som er veldig varm.

                          Forsøkte å gå igjennom kurvene mine idag + etterjustere pitch. ESC´en vil rett og slett ikke "koble opp". Den er helt død. De har ikke det beste ryktet akkurat. Noen som har forslag til en god erstatning?
                          Thunder Tiger Mini Titan E325
                          Thunder Tiger Mini Titan E325 SE
                          Align T-Rex 500 CF
                          Gaui Hurricane 200 PRO

                          Comment


                          • #14
                            Har hovret 2 batterier med den nye motoren (JGF500TH) og forskjellen var massiv. Heliet kommer ned etter 6min og jeg kan knapt kjenne på motoren att den har vært igang. ESC´en og batteriet er og knapt lunkent. Jeg bestillte med 11t pinion siden dette ble anbefalt til forsiktig flying (nybegyner/sport) men det er for lavt. Har bestillt en TT 12t og har en 13t liggende hvis det ikke holder.
                            Thunder Tiger Mini Titan E325
                            Thunder Tiger Mini Titan E325 SE
                            Align T-Rex 500 CF
                            Gaui Hurricane 200 PRO

                            Comment

                            Working...
                            X