Unconfigured Ad

Collapse

Må delen være varm når jeg bytter kulelager?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spitmk16
    • Oct 2005
    • 1367

Må delen være varm når jeg bytter kulelager?

I trex 450 så sitter kulelagrene fast med rød locktite. Har skjønt at man må varme opp delen for å få ut kulelageret, men må den fortsatt være varm når jeg drar ut lageret?

Og hvilke vei skal jeg dra ut lagrene, det er lagrene i rotorbladholderne jeg skal bytte.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
  • perpyro
    • Aug 2008
    • 488

Varme ut lagrene?
    Har alltid bare puttet akslingen gjennom lagret og begynt å røre rundt med akslingen/ bolten inntil lageret løsner.
    Trex 450 blandingsrase 4S
    Logo 500
    Blade mCPX

Comment

• Super73
      • Jan 2008
      • 92

Å varme deler som er festet med loctite er en god metode hvis du ikke klarer å løsne ved hjelp av verktøy eller dor. Dette gjelder også for skruer o.l som etter en stund kan være vanskelige å løsne hvis f.eks skruehodet er slitt eller verktøyet du bruker ikke er av beste sort.... Det som skjer er at loctiten "smelter" og dermed mister festeevnen. Det er viktig at delen er varm når du løsner slik at loctiten ikke rekker å stivne igjen. Utfordringen på små helier o.l er at delen som skal varmes ofte sitter litt for nærme andre ting som ikke skal / må varmes. Et lager som er OK og ikke skal skiftes må f.eks ikke varmes for mye ettersom det i værste fall vil tørke ut fettet i lageret. Langt svar på et kort spørsmål, men håper det var til hjelp.
      Olav.......

Comment

• spitmk16
        • Oct 2005
        • 1367

Originally posted by Super73
        Å varme deler som er festet med loctite er en god metode hvis du ikke klarer å løsne ved hjelp av verktøy eller dor. Dette gjelder også for skruer o.l som etter en stund kan være vanskelige å løsne hvis f.eks skruehodet er slitt eller verktøyet du bruker ikke er av beste sort.... Det som skjer er at loctiten "smelter" og dermed mister festeevnen. Det er viktig at delen er varm når du løsner slik at loctiten ikke rekker å stivne igjen. Utfordringen på små helier o.l er at delen som skal varmes ofte sitter litt for nærme andre ting som ikke skal / må varmes. Et lager som er OK og ikke skal skiftes må f.eks ikke varmes for mye ettersom det i værste fall vil tørke ut fettet i lageret. Langt svar på et kort spørsmål, men håper det var til hjelp.
        Du svarte på akkurat det jeg lurte på. Takk skal du ha
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• Ponus
          • Apr 2007
          • 104

Originally posted by spitmk16
          I trex 450 så sitter kulelagrene fast med rød locktite. Har skjønt at man må varme opp delen for å få ut kulelageret, men må den fortsatt være varm når jeg drar ut lageret?

Og hvilke vei skal jeg dra ut lagrene, det er lagrene i rotorbladholderne jeg skal bytte.
          Skal virkelig kulelager i rotorbladholder festes med locktite? Der står ingenting om dette i manualen og loctite på disse delte kulelagerene vil etter mitt skjønn ødelegge virkningen?? Det som står i manualen er at skruen som holder rotorholder på plass skal festes med locktite. Tar jeg feil?
          "KOSEKROK"
          T-Rex 450se v2 hs-65mg gy401 m/9650
          Cessna 177 Cardinal on float
          Honey Bee King 2 Belt,- til skrekk og avdvarsel for alle nybegynnere.

Comment

• -GAS-
            • Jun 2007
            • 1323

Originally posted by Ponus
            Skal virkelig kulelager i rotorbladholder festes med locktite? Der står ingenting om dette i manualen og loctite på disse delte kulelagerene vil etter mitt skjønn ødelegge virkningen?? Det som står i manualen er at skruen som holder rotorholder på plass skal festes med locktite. Tar jeg feil?
            Du har helt rett i at skruene i spindelen skal festes med locktite. I noen metallbladholdere trenger man locktite for at lagerene skal sitte fast. Bare et lite tips, legg på et tynt lag med locktite når du setter inn de nye lagerene, en Q-tip er fin å bruke Kommer det locktite inn i lageret blir det hakkete og må byttes.
            Last edited by -GAS-; 27-11-08, 12:11.
            Christen
            http://jetsofnorway.com/

Comment

Working...