Announcement

Collapse
No announcement yet.

futaba fovernor gv-1 eller revmax?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • futaba fovernor gv-1 eller revmax?

    hei.
    som overskriften sier så lurer jeg litt på hva som er beste valget og bruke i ett fuelhelikopter. det er snakk om en raptor 50 titan med os hyper motor. de i klubben jeg er i bruker kun governor og ingen var spesiellt kjent med revmax.
    etter hva jeg har googlet meg fram til er revmax kun en "sperre" for max turtall, men governor holder mere konstant turtall... mulig jeg tar feil der, for har til nå kun erfaring med elektrohelikopter, og driver og skal sette opp raptoren nå.
    noen som har noen tips her?
    Lower, Lower, oops.
    Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

  • #2
    Revmax er vel såvidt jeg vet en limiter, som du sier, så begrenser den turtallet oppad, sånn at du må kjøre på en kurve som er høyere en det limiteren er satt til for å få noen effekt.
    En governor overser kurven helt, og regulerer gassen konstant for å holde rett turtall.

    Mange skryter av Trottlejockey, selv er jeg godt fornøyd med min CSM RevLock 30.
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

    Comment


    • #3
      Hei! Etter hva jeg skjønner så stiller en revmax krav til at throttlekurvene dine er korrekte fordi den lar kurvene styre throttleservoen inntil du er i en overspeed situasjon. Med en GV-1 så kan du nøye deg med sette opp kurvene på radiosiden sånn ca. slik at helien er trygg å fly hvis governoren skulle kutte, men all finpuss etc. kan du overlate til GV-1 da den har stålkontroll på turtallet etter at den er aktivert.
      Vet ikke hvor utbredt bruken av mixture-funksjonen er, men du har hvertfall mulighet til å koble til en servo til dysenåla for ytterligere tuning på GV-1 Det jeg også liker med min GV-1 er at jeg har bundet opp gitte headspeeds til henholdsvis "norm" "idle1" og "idle2". Bare flikke bryteren, og regulatoren sørger for en fin kontroll av turtall. Noen mener at GV-1 har en latenstid som gjør at den er mindre egnet til raskt etterfulgte 3d-manøvre, men jeg er ikke der enda. Den fungerer hvertfall helt ypperlig til min søndagsflyving. Håper at noen flere kan gi deg noen tips angående valg.

      Lykke til
      Med vennlig hilsen
      Johannes Gjessing GMFK
      || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

      Comment


      • #4
        jeg har nemlig en trottel jockey rev max liggende, men er litt usikker på om jeg skal bruke den eller bytte ut til governor. jeg kan jo prøve og se åssen rev maxen fungerer siden jeg allerede har den for hånd. er ikke noe 3d pilot ennå selv, men er godt på vei innen akrobatikk, så greit at jeg har litt kontrollen over hva som skjer med motoren også.
        høres jo fristende ut hvor lett det er med governor også da. men gir vel rev max ett forsøk da tenker jeg. er governor og rev max lette å sette opp?
        Lower, Lower, oops.
        Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

        Comment


        • #5
          Hadde jeg vært deg, ville jeg ha holdt meg til revmax. Den kan også settes opp som governor. De fleste som bruker denne setter bare opp 100% på throttelkruven, så vil revmaxen holde det turtallet du har satt. Revmax er lettere,raskere, enklere og billigere en gv1. Minuset med revmaxen er at man må ha et tachometer for å se hvilket turtall man har stilt den inn på.
          Geir G
          -----------------------------
          T-Rex 600N Pro VBar
          Raptor 50 Titan
          T-Rex 450SE
          Spektrum DX7
          -----------------------------

          Comment


          • #6
            Originally posted by johanngj View Post
            Etter hva jeg skjønner så stiller en revmax krav til at throttlekurvene dine er korrekte fordi den lar kurvene styre throttleservoen inntil du er i en overspeed situasjon.
            Dette er nødvendigvis ikke riktig............ Selv har jeg flat 100% kurve i idle 2, og lar revmaxen regulere turtallet. Det samme kan du i teorien gjøre i alle modes - revmaxen slipper ikke turtallet over innstilt verdi. Man må selvfølgelig passe på at kurven ikke er for lav.

            Et annet aspekt er at revmaxen stiller mindre krav til hastigheten på throttleservoen, i motsettning til gv-1 som bør ha en rask servo (ex gyroservo) for å fungere bra.

            Personlig er jeg mer fornøyd med Revmax versus GV-1 - synes det er mye enklere å få et bra oppsett - men det er jo smak og behag.
            Knut Eirik Lyngmo

            Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

            Comment


            • #7
              Multigov pro er enda et alternativ. Welcome to Aerospire LLC

              Rimligere enn gv-1
              Er både governor og limiter
              Du kan stille inn ulike turtall i 3 flightmode
              Har carb smart funksjon
              Og ikke minst den fungerer med bak-lokk magneten til Spektrum
              ---------------
              Falcon 3D
              T-rex 450 SE
              Raptor 50 Titan
              Align 700 N
              JR 9XII
              ---------------

              Comment


              • #8
                Mener at jeg har en revlook csm20 elller lign. Slik jeg har lest det og forstått den så begrenser den motorturtallet v/ eks 17000 på Motoren, Den vil også tilstrebe og holde motorturtallet her selv om av en eller annen grunn motorturtallet detter under 17000 omdreininger. Csm jobber innen for et +/- område.

                Hadde et kutt med denne revlooken, var ikke noe feilsafe eller noe her, den kutta slik at jeg måtte autorotere. Trodde at denne var helt død, men det var bare og programmere den på ny.

                Jeg trodde at oppsettet på denne var noe langvarige greier, men følger man quick guiden så tar det ca 3-4 min. Jeg er godt fornøyd med denne, bortsett fra at den " døde" en gang.

                Jeg vet ikke hva som er best, begrense motorturtall eller sette en headspead og begrense det her. Jeg tror ikke de er så ulike, bare at de jobber ut i fra 2 forskjellige verdier. Slik som jeg ser det så kan det jo være greit å vite motor turtall hvis man har lyst til å øke headspeeden en del, og det vil også være kjekt å vite headspeeden når motoren går på et bestemt turtall. Ikke verdens beste forklaring.
                Raymond Jakobsen
                Protech zoom 400 samler støv/425 sk360/450,slaktet.
                Mikado Logo 400se,v-bar
                Mikado Logo 600se, v-bar, 12c, scorpions.



                Only electric!!



                http://s388.photobucket.com/albums/oo325/jakobsen/

                Comment


                • #9
                  har selv ingen erfaring innenfor revmax kontra governor, pga dette er første fuelheli. men kommer til og la revmaxen få ett forsøk og se hvordan det fungerer. har en i klubben som har akkurat samme motor og helikopter, bare har har futaba governor, så kan sammenligne litt der hvordan dette fungerer.
                  takker så mye for alle svar!
                  ble da litt klokere her
                  Lower, Lower, oops.
                  Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

                  Comment


                  • #10
                    En ting som er verdt å legge merke til, er at om du bruker limiter med flat 100% kurve, så får du et skikkelig problem hvis limiteren svikter, så ha ihvertfall en normal kurve i en av flight-modene.
                    Hilsen Rune Marcussen

                    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                    JR DSX9

                    Fitjar Modellflyklubb
                    ---------------------------------------------------------------------------
                    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                    Comment


                    • #11
                      En limiter begrenser som tidligere nevnt i tråden turtallet. Det gir den fordelen at du kan mikse throttle til cyclic og rudder, dette gjør at du ligger i forkant hele tiden.
                      Belaster du en motor som har governor så må turtallet først synke før throttleservoen gir mer throttle.
                      Om man setter opp heliet med flat kurve og lar limiteren begrense turtallet så fungerer det akkurat som en governor.
                      Forskjellen blir uhyrlig liten på limiteren og governoren om man har en kjapp throttleservo. Om man setter opp throttlekurven med flatt 100 kurve så er det lurt å ha en flightmode med en lavere kurve som ikke aktiverer limiteren, det kan jo hende at sensoren ryker eller at man mister en magnet.

                      edit: litt tregere enn rune ja
                      Mvh
                      Bjørn Tore Espevik

                      Team Visa...

                      Comment


                      • #12
                        har jo en ganske rask digitalservo på trottel da, så burde være grei den. hva er grei trottelkurve ca? regner med normal flight kurven skal være tålig linær?
                        mens idle 1 blir mere v formet, og idle 2 mere 100 ca.?
                        Lower, Lower, oops.
                        Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Heliman View Post
                          edit: litt tregere enn rune ja
                          Endelig
                          Hilsen Rune Marcussen

                          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                          JR DSX9

                          Fitjar Modellflyklubb
                          ---------------------------------------------------------------------------
                          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                          Comment


                          • #14
                            Throttelkurver på Raptor 50

                            Originally posted by audifrik View Post
                            ...hva er grei trottelkurve ca? regner med normal flight kurven skal være tålig linær? mens idle 1 blir mere v formet, og idle 2 mere 100 ca.?
                            Hei,
                            Jeg har selv en Raptor 50 V2 m/ OS Hyper.
                            Jeg vurderer å sette på en Align RCE-G600 og lurer på noe av det samme som du...

                            Det vesle jeg har flydd hittil har vært uten noen form for governor eller limiter.
                            Throttelkurvene mine fungerer så langt utmerket og er som følger:
                            Norm: 5-30-39-44,5-79,5
                            Idle1: 100-73,5-55-73,5-100
                            Idle2: = Idle1

                            Jeg har like pitch og throttelkurver på idle1 og 2 for å forhindre uhell ved å sette flightmode knappen feil. Ser for øyeblikket ikke helt behovet for å begrense negativ pitch på idle1, men det er vel i forbindelse med acro/sport flyging at det kan være fordelaktig.

                            Årsaken til V-fomen på idle up er for å holde noenlunde jevnt turtall på hele pitch registeret, og den må justeres til ettersom motoren ruser seg eller faller for langt ned på turtall.
                            Om du hadde kjørt med redusert negativ pitch på idle1, (f.eks -7, 0, +11), måtte du hatt en "skjev v-kurve" på thorottelen i idle1. (f.eks 80-70-55-73,5-100).

                            Men, da en rev limiter er ment å sørge for at overrusing ikke skjer ville jeg tro at idle-up throttel kurvene kunne stå på 100% hele veien...??
                            arhennie

                            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                            http://hadelandmfk.no/
                            www.henniehobby.no/arne

                            Comment


                            • #15
                              Så innlegget fra roadrune først nå.
                              Sikkert ikke dumt det nei, og beholde den opprinnelige idle-up v-kurven på f.eks idle1 som en back-up løsning, også kjøre 100% flatt på idle2.
                              arhennie

                              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                              http://hadelandmfk.no/
                              www.henniehobby.no/arne

                              Comment

                              Working...
                              X