holder på med ombyggingen av en trex 700n til flybarless og trenger plassen på gyrobrettet,hvor gyroen sitter til sk 360 gyroen,så lurte på om det går ann å montere halegyroen opp den fremste servoen som ligger inni plastkassen!!??det erliksom et brett oppå der,servoen står ikke helt i senter av heliet så det kan være at jeg ikke greier å montere halegyroen helt i senter ,gjør det noe??,eller må det bli å flytte gyroen til halen,blir jo litt mer utsatt der,noen forslag
Announcement
Collapse
No announcement yet.
trex 700n og monering av gyro?
Collapse
X
-
Jeg kan ikke forstå at den trenger å stå i senter, derimot er det viktig å ha den nærmest mulig masta, samt selvfølgelig helt i vater (90° mot masta).Hilsen Rune Marcussen
MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
JR DSX9
Fitjar Modellflyklubb
---------------------------------------------------------------------------
Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!
-
Originally posted by Tintin View PostJa ettersom alle deler av heliet nødvendigvis roterer med samme hastighet så spiller plasseringen på heliet/næ'rhet til masta i seg ingen rolle, om man tar øvrige nevnte hensyn.Hilsen Rune Marcussen
MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
JR DSX9
Fitjar Modellflyklubb
---------------------------------------------------------------------------
Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!
Comment
-
Originally posted by Tintin View PostJa ettersom alle deler av heliet nødvendigvis roterer med samme hastighet så spiller plasseringen på heliet/næ'rhet til masta i seg ingen rolle, om man tar øvrige nevnte hensyn.TREX 700N FBL beast X,reactor x,
TREX 700N FBL beast X ,reactor x
TREX 600N FBL 3G align.
jr11x:--))
http://sokndal-modellfly.com/
Comment
-
Originally posted by roadrune View PostJeg ville trodd den blir mer effektiv nærmere masta, siden radiusen blir større desto lenger vekk du kommer, og sirkelbevegelsen/rotasjonen blir mindre markant.
Av og til kan det være lurt å sette den på radiobrettet ettersom plast ikke er helt stivt og kan svelge litt av de høyfrekvente vibrasjonene som kan oppstå.Mvh
Bjørn Tore Espevik
Team Visa...
Comment
-
Originally posted by Heliman View PostBlir nok ikke det. Som tintin sier så roterer alle delene på helikopteret likt (med mindre du har en halebom eller en ramme av gummi ), så i teorien kan du sette den helt bakerst på bommen hvis det ikke hadde vært for vibrasjonene og feltet skapt av beltet inni bommen.
Av og til kan det være lurt å sette den på radiobrettet ettersom plast ikke er helt stivt og kan svelge litt av de høyfrekvente vibrasjonene som kan oppstå.Hilsen Rune Marcussen
MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
JR DSX9
Fitjar Modellflyklubb
---------------------------------------------------------------------------
Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!
Comment
-
-
Originally posted by roadrune View PostIkke at jeg ikke tror det stemmer, men det står jo i manualen til de gyroene jeg har/har hatt, at de skal monteres nærmest mulig masta.
Men det blir jo artig å høre fra Kjella og høre om han merker noe vesentlig forskjell. Jeg tror det kan ha noe og si, men for en som meg at det ikke er merkbart. Og jeg skal ikke legge meg ut i ei henge myr nå. Mulig han kompisen ute på Tysnes ( ikke deg Bjørn Tore) men han andre, kan ha noen tanker her.
Redigeres for jeg har et spørsmål her. Hvis man tenker seg i piroer så kan jo et helikopter rotere rundt mainshaften forholdsvis kjapt, og det vil jo bli en del sentrifugalkraft her, vil ikke dette ha noe å si for hvor man monterer en gyro. For jo lengre den er i fra mainshafen så støre G-krefter vil påvirke gyroen. Kan da dette virke in på gyroens egenskaper eller er jeg bare helt ut på jordet nå. Jeg kan til tider inbille meg ting, he he.Last edited by jakobsen; 23-12-08, 21:53.Raymond Jakobsen
Protech zoom 400 samler støv/425 sk360/450,slaktet.
Mikado Logo 400se,v-bar
Mikado Logo 600se, v-bar, 12c, scorpions.
Only electric!!
http://s388.photobucket.com/albums/oo325/jakobsen/
Comment
-
Tanken min, er dette:
Når du kommer lenger vekk fra senter i en sirkel, og diameteren blir større, så blir sirkelbevegelsen mindre og vil ligne mer og mer på en bein strek.
Jeg inbiller meg at gyroene vi bruker måler rotasjon, og ikke sideveis bevegelse.
Isåfall, så vil det ha en betydning hvor langt fra masta den står, men hvorvidt det har en praktisk betydning på et lite heli er en helt annen sak.
Fra Spartan DS760: When possible choose a rigid mounting location close to the centre
of gravity (CoG) of the aircraft.
Fra CSM SL720: Where possible a location close to the centre of gravity of the helicopter is advantageousHilsen Rune Marcussen
MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
JR DSX9
Fitjar Modellflyklubb
---------------------------------------------------------------------------
Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!
Comment
-
Helt rett at gyroen måler rotasjon og vinkelendringen er eksakt den samme inntil masta som i halen. Når heliet har rotert 360 grader så har alle deler av heliet rotert de samme 360 grader selvom de samtidig har beveget seg sideveis i en sirkel. Siden kun vinkelendring er interessant er det altså uvesentlig hvor den står så lenge den står i rett plan. At gyroen flytter seg lengre sideveis jo lengre den står fra masta er ikke interessant da den ikke måler bevegelse, men kun rotasjon, og rotasjonen er jo den samme fortsatt. Vinkelendringen er jo nødvendigvis eksakt den samme for halen som for nesa på heliet. Dreier nesa 90 grader om masta så dreier halen 90 grader også. Om du "isolerer" bevegelsene gyroen gjør og deler de opp i bevegelser i x/y/z planet samt rotasjon rundt x/y/z akser så vil du finne ut at rotasjonen rundt z (gjennom masta) er den samme for alle deler.
Det er mulig en gammeldags gyro med roterende deler ble påvirket av sentripetalkraften, men for moderne gyroer uten beveglige deler er dette ikke like vesentlig.Last edited by Tintin; 23-12-08, 22:50.
Comment
-
Originally posted by Tintin View PostHelt rett at gyroen måler rotasjon og vinkelendringen er eksakt den samme inntil masta som i halen. Når heliet har rotert 360 grader så har alle deler av heliet rotert de samme 360 grader selvom de samtidig har beveget seg sideveis i en sirkel. Siden kun vinkelendring er interessant er det altså uvesentlig hvor den står så lenge den står i rett plan. At gyroen flytter seg lengre sideveis jo lengre den står fra masta er ikke interessant da den ikke måler bevegelse, men kun rotasjon, og rotasjonen er jo den samme fortsatt. Vinkelendringen er jo nødvendigvis eksakt den samme for halen som for nesa på heliet. Dreier nesa 90 grader om masta så dreier halen 90 grader også. Om du "isolerer" bevegelsene gyroen gjør og deler de opp i bevegelser i x/y/z planet samt rotasjon rundt x/y/z akser så vil du finne ut at rotasjonen rundt z (gjennom masta) er den samme for alle deler.
Det er mulig en gammeldags gyro med roterende deler ble påvirket av sentripetalkraften, men for moderne gyroer uten beveglige deler er dette ikke vesentlig.Hilsen Rune Marcussen
MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
JR DSX9
Fitjar Modellflyklubb
---------------------------------------------------------------------------
Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!
Comment
-
Originally posted by Tintin View Post
Jeg vil anta anbefalingen om plassering vel så mye gjelder pga vibrasjoner. "Ekstremitetene" av heliet har jo en tendens til å vibrere mer enn senter. Det er også mindre risk for å bli "slynget" av.
Fra manualen til csm720 : Although the SMM gyro sensor has a high degree of shock and vibration immunity the SL720 performs best if sited at a
point of low vibration in the helicopter airframe. Where possible a location close to the centre of gravity of the helicopter is advantageous.
Dette har kun med vibrasjoner å gjøre. Vanligvis er dette samme punktet som cg er, men ikke alltid.Mvh
Bjørn Tore Espevik
Team Visa...
Comment
Comment