Announcement

Collapse
No announcement yet.

trex 700n og monering av gyro?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • trex 700n og monering av gyro?

    holder på med ombyggingen av en trex 700n til flybarless og trenger plassen på gyrobrettet,hvor gyroen sitter til sk 360 gyroen,så lurte på om det går ann å montere halegyroen opp den fremste servoen som ligger inni plastkassen!!??det erliksom et brett oppå der,servoen står ikke helt i senter av heliet så det kan være at jeg ikke greier å montere halegyroen helt i senter ,gjør det noe??,eller må det bli å flytte gyroen til halen,blir jo litt mer utsatt der,noen forslag
    Last edited by kjella; 22-12-08, 19:40.
    TREX 700N FBL beast X,reactor x,
    TREX 700N FBL beast X ,reactor x
    TREX 600N FBL 3G align.
    jr11x:--))

    http://sokndal-modellfly.com/

  • #2
    Jeg kan ikke forstå at den trenger å stå i senter, derimot er det viktig å ha den nærmest mulig masta, samt selvfølgelig helt i vater (90° mot masta).
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

    Comment


    • #3
      Så lenge den ikke er utsatt for vibrasjoner eller sterke elektriske felt så kan du sette den akkurat hvor du vil
      Mvh
      Bjørn Tore Espevik

      Team Visa...

      Comment


      • #4
        Ja ettersom alle deler av heliet nødvendigvis roterer med samme hastighet så spiller plasseringen på heliet/næ'rhet til masta i seg ingen rolle, om man tar øvrige nevnte hensyn.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Tintin View Post
          Ja ettersom alle deler av heliet nødvendigvis roterer med samme hastighet så spiller plasseringen på heliet/næ'rhet til masta i seg ingen rolle, om man tar øvrige nevnte hensyn.
          Jeg ville trodd den blir mer effektiv nærmere masta, siden radiusen blir større desto lenger vekk du kommer, og sirkelbevegelsen/rotasjonen blir mindre markant.
          Hilsen Rune Marcussen

          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
          JR DSX9

          Fitjar Modellflyklubb
          ---------------------------------------------------------------------------
          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

          Comment


          • #6
            Originally posted by Tintin View Post
            Ja ettersom alle deler av heliet nødvendigvis roterer med samme hastighet så spiller plasseringen på heliet/næ'rhet til masta i seg ingen rolle, om man tar øvrige nevnte hensyn.
            nei det tror jeg også,jeg prøver meg fram litt tror jeg setter den framme på radiobrettet
            TREX 700N FBL beast X,reactor x,
            TREX 700N FBL beast X ,reactor x
            TREX 600N FBL 3G align.
            jr11x:--))

            http://sokndal-modellfly.com/

            Comment


            • #7
              Originally posted by roadrune View Post
              Jeg ville trodd den blir mer effektiv nærmere masta, siden radiusen blir større desto lenger vekk du kommer, og sirkelbevegelsen/rotasjonen blir mindre markant.
              Blir nok ikke det. Som tintin sier så roterer alle delene på helikopteret likt (med mindre du har en halebom eller en ramme av gummi ), så i teorien kan du sette den helt bakerst på bommen hvis det ikke hadde vært for vibrasjonene og feltet skapt av beltet inni bommen.
              Av og til kan det være lurt å sette den på radiobrettet ettersom plast ikke er helt stivt og kan svelge litt av de høyfrekvente vibrasjonene som kan oppstå.
              Mvh
              Bjørn Tore Espevik

              Team Visa...

              Comment


              • #8
                Originally posted by Heliman View Post
                Blir nok ikke det. Som tintin sier så roterer alle delene på helikopteret likt (med mindre du har en halebom eller en ramme av gummi ), så i teorien kan du sette den helt bakerst på bommen hvis det ikke hadde vært for vibrasjonene og feltet skapt av beltet inni bommen.
                Av og til kan det være lurt å sette den på radiobrettet ettersom plast ikke er helt stivt og kan svelge litt av de høyfrekvente vibrasjonene som kan oppstå.
                Ikke at jeg ikke tror det stemmer, men det står jo i manualen til de gyroene jeg har/har hatt, at de skal monteres nærmest mulig masta.
                Hilsen Rune Marcussen

                MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                JR DSX9

                Fitjar Modellflyklubb
                ---------------------------------------------------------------------------
                Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by roadrune View Post
                  Ikke at jeg ikke tror det stemmer, men det står jo i manualen til de gyroene jeg har/har hatt, at de skal monteres nærmest mulig masta.
                  Det kan jeg faktisk ikke huske å ha lest noen plass?
                  Mvh
                  Bjørn Tore Espevik

                  Team Visa...

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by roadrune View Post
                    Ikke at jeg ikke tror det stemmer, men det står jo i manualen til de gyroene jeg har/har hatt, at de skal monteres nærmest mulig masta.
                    Jeg har lest det samme som Roadrune, men jeg kan jo fårstå at det ikke skal ha så mye å si. .Som du sier Bjørn Tore så er den en stiv avlang klump vi flyr med. Og det er jo begrensa hvor langt unna mainshaften vi kan sette denne gyroen.
                    Men det blir jo artig å høre fra Kjella og høre om han merker noe vesentlig forskjell. Jeg tror det kan ha noe og si, men for en som meg at det ikke er merkbart. Og jeg skal ikke legge meg ut i ei henge myr nå. Mulig han kompisen ute på Tysnes ( ikke deg Bjørn Tore) men han andre, kan ha noen tanker her.

                    Redigeres for jeg har et spørsmål her. Hvis man tenker seg i piroer så kan jo et helikopter rotere rundt mainshaften forholdsvis kjapt, og det vil jo bli en del sentrifugalkraft her, vil ikke dette ha noe å si for hvor man monterer en gyro. For jo lengre den er i fra mainshafen så støre G-krefter vil påvirke gyroen. Kan da dette virke in på gyroens egenskaper eller er jeg bare helt ut på jordet nå. Jeg kan til tider inbille meg ting, he he.
                    Last edited by jakobsen; 23-12-08, 21:53.
                    Raymond Jakobsen
                    Protech zoom 400 samler støv/425 sk360/450,slaktet.
                    Mikado Logo 400se,v-bar
                    Mikado Logo 600se, v-bar, 12c, scorpions.



                    Only electric!!



                    http://s388.photobucket.com/albums/oo325/jakobsen/

                    Comment


                    • #11
                      Tanken min, er dette:

                      Når du kommer lenger vekk fra senter i en sirkel, og diameteren blir større, så blir sirkelbevegelsen mindre og vil ligne mer og mer på en bein strek.
                      Jeg inbiller meg at gyroene vi bruker måler rotasjon, og ikke sideveis bevegelse.

                      Isåfall, så vil det ha en betydning hvor langt fra masta den står, men hvorvidt det har en praktisk betydning på et lite heli er en helt annen sak.

                      Fra Spartan DS760: When possible choose a rigid mounting location close to the centre
                      of gravity (CoG) of the aircraft.

                      Fra CSM SL720: Where possible a location close to the centre of gravity of the helicopter is advantageous
                      Hilsen Rune Marcussen

                      MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                      JR DSX9

                      Fitjar Modellflyklubb
                      ---------------------------------------------------------------------------
                      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                      Comment


                      • #12
                        Helt rett at gyroen måler rotasjon og vinkelendringen er eksakt den samme inntil masta som i halen. Når heliet har rotert 360 grader så har alle deler av heliet rotert de samme 360 grader selvom de samtidig har beveget seg sideveis i en sirkel. Siden kun vinkelendring er interessant er det altså uvesentlig hvor den står så lenge den står i rett plan. At gyroen flytter seg lengre sideveis jo lengre den står fra masta er ikke interessant da den ikke måler bevegelse, men kun rotasjon, og rotasjonen er jo den samme fortsatt. Vinkelendringen er jo nødvendigvis eksakt den samme for halen som for nesa på heliet. Dreier nesa 90 grader om masta så dreier halen 90 grader også. Om du "isolerer" bevegelsene gyroen gjør og deler de opp i bevegelser i x/y/z planet samt rotasjon rundt x/y/z akser så vil du finne ut at rotasjonen rundt z (gjennom masta) er den samme for alle deler.

                        Det er mulig en gammeldags gyro med roterende deler ble påvirket av sentripetalkraften, men for moderne gyroer uten beveglige deler er dette ikke like vesentlig.
                        Last edited by Tintin; 23-12-08, 22:50.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Tintin View Post
                          Helt rett at gyroen måler rotasjon og vinkelendringen er eksakt den samme inntil masta som i halen. Når heliet har rotert 360 grader så har alle deler av heliet rotert de samme 360 grader selvom de samtidig har beveget seg sideveis i en sirkel. Siden kun vinkelendring er interessant er det altså uvesentlig hvor den står så lenge den står i rett plan. At gyroen flytter seg lengre sideveis jo lengre den står fra masta er ikke interessant da den ikke måler bevegelse, men kun rotasjon, og rotasjonen er jo den samme fortsatt. Vinkelendringen er jo nødvendigvis eksakt den samme for halen som for nesa på heliet. Dreier nesa 90 grader om masta så dreier halen 90 grader også. Om du "isolerer" bevegelsene gyroen gjør og deler de opp i bevegelser i x/y/z planet samt rotasjon rundt x/y/z akser så vil du finne ut at rotasjonen rundt z (gjennom masta) er den samme for alle deler.

                          Det er mulig en gammeldags gyro med roterende deler ble påvirket av sentripetalkraften, men for moderne gyroer uten beveglige deler er dette ikke vesentlig.
                          Jeg gir meg
                          Hilsen Rune Marcussen

                          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                          JR DSX9

                          Fitjar Modellflyklubb
                          ---------------------------------------------------------------------------
                          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                          Comment


                          • #14

                            Jeg vil anta anbefalingen om plassering vel så mye gjelder pga vibrasjoner. "Ekstremitetene" av heliet har jo en tendens til å vibrere mer enn senter. Det er også mindre risk for å bli "slynget" av.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Tintin View Post

                              Jeg vil anta anbefalingen om plassering vel så mye gjelder pga vibrasjoner. "Ekstremitetene" av heliet har jo en tendens til å vibrere mer enn senter. Det er også mindre risk for å bli "slynget" av.
                              Riktig.
                              Fra manualen til csm720 : Although the SMM gyro sensor has a high degree of shock and vibration immunity the SL720 performs best if sited at a
                              point of low vibration in the helicopter airframe. Where possible a location close to the centre of gravity of the helicopter is advantageous.

                              Dette har kun med vibrasjoner å gjøre. Vanligvis er dette samme punktet som cg er, men ikke alltid.
                              Mvh
                              Bjørn Tore Espevik

                              Team Visa...

                              Comment

                              Working...
                              X