Tok en liten luftetur i formiddag med SJM180'n. Den fløy i grunnen ganske fint og stabilt, men trenger litt justering av swashen for å ligge rolig. Tenkte dette skulle være en liten test-/justeringsflyving. Men, når ting går ganske greit, så er det lett å bli litt uforsiktig. Rundene ble større og større, og uten canopy ble det litt vanskelig å holde full kontroll på retningen samtidig som det ble justert på radio...
Når det skjer noe med et lite helikopter, skjer det fort... Oppdaget plutselig at den lå i 45 graders roll med STOR fart mot moder jord. Eller i dette tilfellet, is og asfalt...
Så, fra ca 4m høyde og ned i is og asfalt tok det sikkert ikke mer en 1 sekund eller så. Det så ganske ille ut når det krasjet, overraskelsen var desto større når skadeomfanget ble klart; 2 ødelagte rotorblader og en bøyd flybar.
Dette har vel i grunnen to konklusjoner:
1 - ukonsentrert pilot pga. småjusteringer som må gjøres passer ikke sammen. Land helikopter mellom hver justering.
2 - SJM helikopter tåler utrolig mye juling med små skader. (dette er ikke første krasj !)
Happy and safe flying everyone
Når det skjer noe med et lite helikopter, skjer det fort... Oppdaget plutselig at den lå i 45 graders roll med STOR fart mot moder jord. Eller i dette tilfellet, is og asfalt...
Så, fra ca 4m høyde og ned i is og asfalt tok det sikkert ikke mer en 1 sekund eller så. Det så ganske ille ut når det krasjet, overraskelsen var desto større når skadeomfanget ble klart; 2 ødelagte rotorblader og en bøyd flybar.
Dette har vel i grunnen to konklusjoner:
1 - ukonsentrert pilot pga. småjusteringer som må gjøres passer ikke sammen. Land helikopter mellom hver justering.
2 - SJM helikopter tåler utrolig mye juling med små skader. (dette er ikke første krasj !)
Happy and safe flying everyone
Comment