Announcement

Collapse
No announcement yet.

Balansering av heli

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Balansering av heli

    Jeg flyr for tiden med lavt turtall og ser at balansering da er viktigere en noensinne. Jeg har tidligere nevnt "dupping" av hale og har fått bort dette.

    Jeg ser nå at hele heliet vibrerer ved lav omdreining. Ved å gå opp i omdreining forsvinner dette. Jeg byttet til nye rotorblader og vibrasjon var borte, men begynte etter en stund igjen. Ved å gå opp i omdreining forsvinner viberasjon .

    Mitt poeng er at jeg innser at balansering av heliet er viktig og at kun en liten skade på rotorer gir utslag. Det jeg lurer på er tips, hvordan dere går frem for hele tiden ha et optimalt balansert heli?

    Har en nybegynner som står ved siden av meg, med helt nytt heli og har ikke en vibrasjon Det verste er at han snart er bedre en meg
    "KOSEKROK"
    T-Rex 450se v2 hs-65mg gy401 m/9650
    Cessna 177 Cardinal on float
    Honey Bee King 2 Belt,- til skrekk og avdvarsel for alle nybegynnere.

  • #2
    har du sjekket demperene i hodet?
    Terje

    Comment


    • #3
      De fleste heli vil ha et turtallsområde hvor det oppstår vibrasjoner. Min 90 kommer inn i et resonanseområde ved ca 1500 RPM. Det behøver ikke være noe galt i det og det første man prøver er å skru opp evt. ned litt på turtallet. Derfor er min govenor satt opp til 1550 i Normal-mode for å unngå disse vibrasjonene. I idle 1 og 2 ligger den selvfølgelig mye høyere.
      - Erik -

      ------------------------------------------
      Logo 600SX + 6003D
      Logo 400SE

      Futaba 18MZ

      Comment


      • #4
        Originally posted by Te-raptor View Post
        har du sjekket demperene i hodet?

        Nei,-har ikke det. Er det lagere som selve akslingen går gjennom? "O-ringene som ligger mellom hodet og spindelen" snakker Roadrune om, men ser ikke for meg hvor dette er.
        "KOSEKROK"
        T-Rex 450se v2 hs-65mg gy401 m/9650
        Cessna 177 Cardinal on float
        Honey Bee King 2 Belt,- til skrekk og avdvarsel for alle nybegynnere.

        Comment


        • #5
          Demperene er de svarte små o-ringene som ligger inntil hodet på spindelen. når disse blir slitt eller får skade vil det ofte oppstå vibrasjoner i heli'et.
          T-Rex 250, en rå liten veps
          T-Rex 450SE, 3xHS65MG, S9650, GY401
          T-Rex 500CF, 3xHS82MG, S9757, GY401
          T-Rex 600CF, 3xS9255, BLS251, GY611
          X-Cell skalaprosjekt

          Futaba 7C FASST

          +endel annet moro småheli greier=)

          Comment


          • #6
            Hvis du kikker på første siden i delelista som er bakerst i manualen, så er demperne de som er merket som Nr. 5, de heter V2 damper rubber.
            Hilsen Rune Marcussen

            MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
            JR DSX9

            Fitjar Modellflyklubb
            ---------------------------------------------------------------------------
            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

            Comment


            • #7
              Originally posted by roadrune View Post
              Hvis du kikker på første siden i delelista som er bakerst i manualen, så er demperne de som er merket som Nr. 5, de heter V2 damper rubber.
              aaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhh.......de er skiftet
              "KOSEKROK"
              T-Rex 450se v2 hs-65mg gy401 m/9650
              Cessna 177 Cardinal on float
              Honey Bee King 2 Belt,- til skrekk og avdvarsel for alle nybegynnere.

              Comment

              Working...
              X