Unconfigured Ad

Collapse

Vibrasjoner i Raptor etter paddle og demper-bytte

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • johanngj
    • Nov 2007
    • 533

Vibrasjoner i Raptor etter paddle og demper-bytte

Har byttet fra sorte (30g) til grønne(9g) paddler, samt byttet noen lagre, og satt inn røde dempere i hodet istedet for de blå som var der før. Under spool-up idag så vibrerte heliet MYE mer enn tidligere, og hele maskinen gynget en del alle veier. Det ga seg ved ca 1500rpm på hodet.

Er dette normalt, eller tyder det på at noe at galt satt opp/skjevt. Heliet har aldri vært i bakken noen gang.
    Med vennlig hilsen
    Johannes Gjessing GMFK
    || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||
  • Litespeed
    • Jun 2005
    • 1064

Har du smørt opp de røde demperne med fett ? også må det være nøyaktig lik avstand imellom hode og ut til padlerne, på mikromillimetern...
    Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• limvingen
      • Jan 2006
      • 210

Det vil ikke være unormalt om du må litt opp i turtall når du bytter til hardere demping.
      Ellers må du sjekke at padlene er lik på avstand og linet opp i forhold til hverandre.
      Knut Eirik Lyngmo

Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

Comment

• SveinB
        Forhandler
        • Oct 2008
        • 79

Sjekk balansering av blader/paddler. Jo hardere demping du har, dess mere ømfintlig blir den overfor ubalanse.

Mvh
        SveinB.
        www.micro-hobby.com

Comment

• Heliman
          • Mar 2006
          • 1254

Det er normalt på raptoren....
          Mvh
          Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• johanngj
            • Nov 2007
            • 533

Takker for svar!
            Med vennlig hilsen
            Johannes Gjessing GMFK
            || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

Comment

• johanngj
              • Nov 2007
              • 533

En liten oppdatering: Idag fløy jeg en tur, og de samme virbrasjonene var der i spool-up. Tok fint av og fløy fint i norm og idle1. Rett etter landing stoppet jeg motoren, og rotoren mistet naturlig nok turtallet sakte. Fra anslagsvis 800 og ned til 200 rpm så ristet og svingte hele heliet så kraftig at det stod på den ene skid'en med rotorbladene 10 cm over bakken Har aldri sett på maken. Hele stasen HOLDT på å velte tvert med motoren av. Pitchen var -2 grader.

Kjedelig å skulle få første krasj som helipilot mens heliet står på bakken med motoren av.... En annen ting: Jeg hadde motoren ut da jeg byttet noen lagre, men har satt alt tilbake og start coupleren spinner lett. Jeg tror dermed at jeg har fått plasseringen zv motor slik den bør, men allikevel reagerer jeg på at det "synger" mer fra pinjong/hoved-drev enn tidligere. Og syngingen "gynger" litt i lyden. Høres ut som kast... (mye fine termer her nå ) Men har jo aldri vært i bakken, så en mainshaft blir vel ikke skjev av vanlig bruk?

Så nå er maskinen grounded inntil jeg får sett over ting og tang. De gamle demperne og spindelen var knusk tørre da jeg dro dem ut, så jeg tviler på at jeg har brukt FOR LITE silikonfett da jeg satte inn den nye. Tenkte å sette på de gamle tung paddlene for å utelukke at jeg har gjort noe galt med de nye grønne. Noen flere tips?

Har et par radix liggende, og flyr nå med treblader. De funket som snus før demper/paddlebyttet. Men kanskje de er for ubalanserte for de harde demperne. Har lite lyst til å sette på radix før jeg vet at den ikke velter under spool-up/spool-down.

Veldig takknemlig for tips.
              Med vennlig hilsen
              Johannes Gjessing GMFK

Comment

• Litespeed
                • Jun 2005
                • 1064

Originally posted by johanngj
                En liten oppdatering: Idag fløy jeg en tur, og de samme virbrasjonene var der i spool-up. Tok fint av og fløy fint i norm og idle1. Rett etter landing stoppet jeg motoren, og rotoren mistet naturlig nok turtallet sakte. Fra anslagsvis 800 og ned til 200 rpm så ristet og svingte hele heliet så kraftig at det stod på den ene skid'en med rotorbladene 10 cm over bakken Har aldri sett på maken. Hele stasen HOLDT på å velte tvert med motoren av. Pitchen var -2 grader.

Kjedelig å skulle få første krasj som helipilot mens heliet står på bakken med motoren av.... En annen ting: Jeg hadde motoren ut da jeg byttet noen lagre, men har satt alt tilbake og start coupleren spinner lett. Jeg tror dermed at jeg har fått plasseringen zv motor slik den bør, men allikevel reagerer jeg på at det "synger" mer fra pinjong/hoved-drev enn tidligere. Og syngingen "gynger" litt i lyden. Høres ut som kast... (mye fine termer her nå ) Men har jo aldri vært i bakken, så en mainshaft blir vel ikke skjev av vanlig bruk?

Så nå er maskinen grounded inntil jeg får sett over ting og tang. De gamle demperne og spindelen var knusk tørre da jeg dro dem ut, så jeg tviler på at jeg har brukt FOR LITE silikonfett da jeg satte inn den nye. Tenkte å sette på de gamle tung paddlene for å utelukke at jeg har gjort noe galt med de nye grønne. Noen flere tips?

Har et par radix liggende, og flyr nå med treblader. De funket som snus før demper/paddlebyttet. Men kanskje de er for ubalanserte for de harde demperne. Har lite lyst til å sette på radix før jeg vet at den ikke velter under spool-up/spool-down.

Veldig takknemlig for tips.
                Treblader kan ha dynamisk ubalanse som er tilgivelig med bløte dempere men med de harde så får du ubalanse.
                Prøv Radix bladene dine da de er dynamisk avbalansert ifra fabrikken....
                Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• Heliman
                  • Mar 2006
                  • 1254

Raptoren vil riste med harde dempere rundt 1400-1500rpm, men den ristingen du beskriver vil jeg tro kan være for løse blader.
                  Du skal kunne holde heli'et på siden og riste lett på det uten at bladene flytter seg i bladholderen...
                  Du klarer ikke å fly en mainshaft skjev nei
                  En annen ting er at om du har tenkt å fly med treblader så har det forsvinnende lite for seg å sette på harde dempere....
                  Raptorpaddlene er også ganske lette å montere, du passer på at flybar er sentrert og så skrur du paddlene inn til du ser enden av flybar i hullet på paddlen (grønne paddler er vel heller ikke akkurat nødvendig når du flyr med treblader)
                  Mvh
                  Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• johanngj
                    • Nov 2007
                    • 533

Nei, jeg er helt enig i at harde dempere og grønne paddler er overkill og totalt bortkastet med treblader. Tanken var bare å forsikre meg om at alt var satt opp riktig og fungerte greit før jeg hev på radixene. Ville heller gå i bakken med trebladene enn radix om noe var galt installert. Mange takk for alle innspill, og jeg gir rapport etter helgen med hvordan det fungerer med skikkelige blader på.
                    Med vennlig hilsen
                    Johannes Gjessing GMFK

Comment

• johanngj
                      • Nov 2007
                      • 533

Har nå testet skikkelig med radixene, og forskjellen er enorm. Null vibrasjoner ved spool-up. Litt urolig rundt 1500-1600 rpm, men idet jeg flipper idle-up og har 1800, så er helien dønn rolig. Hadde første flips og roll idag! Stor stas.

Kjører med 32 på gain i alle modes, men tenker kanskje at det er litt lavt. Halen gjør et 15 graders slag idet jeg går over til idle-up, så jeg tenker på å kjøre opp gain littegrann.
                      Hva er vanlig? Husker ikke hvor jeg leste at 32 var et godt utgangspunkt.
                      Med vennlig hilsen
                      Johannes Gjessing GMFK

Comment

• roadrune
                        • Jul 2007
                        • 2292

Du kan skru opp gainen litt og litt til den begynner å logre, og så ned igjen til den slutter i alle modes.

Jeg mener å huske at rundt 70% var passelig i 450'en min, men det kommer jo an på radio type, og om du bruker gyro-meny eller endepunkt.
                        Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                        JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
                        ---------------------------------------------------------------------------
                        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

Working...