Unconfigured Ad

Collapse

Vedlikehold av helikopter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Speedfreak
    • Jun 2006
    • 220

Er skeptisk til slike sprayer. Fører lett til at skitt setter seg fast. Da kan det gjøre mer skade enn godt.
    Raptor 50 titan se,Minititan,Trex 700,
    Cap 232 60 size, Stryker f27c, At40 , Seagull ep edge 540
    Futaba 12FG

Comment

• perpyro
      • Aug 2008
      • 488

Silikonspray har ingen slike egenskaper da den tørker fort og legger igjen et tynt lag med silikonfett som er tørt og drittglatt.
      Bruker det når jeg trekker kabler og bruker man dette over en nesten hvilket som helst underlag blir det skøytebane der i et par måner etterpå.
      Trex 450 blandingsrase 4S
      Logo 500
      Blade mCPX

Comment

• spitmk16
        • Oct 2005
        • 1367

Nei.

Originally posted by Speedfreak
        Er skeptisk til slike sprayer. Fører lett til at skitt setter seg fast. Da kan det gjøre mer skade enn godt.
        Du påfører silicon sprayen hjemme. Siliconen sørger for at halen varer mye lenger.
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• Speedfreak
          • Jun 2006
          • 220

Er det greit å bruke sånn silikonspray som rørleggerne bruker?
          Raptor 50 titan se,Minititan,Trex 700,
          Cap 232 60 size, Stryker f27c, At40 , Seagull ep edge 540
          Futaba 12FG

Comment

• retlaw
            • Jan 2007
            • 896

Helikoptrene vedlikeholdes etter modell og beskrivelse i manual. Generelt så kan det være lurt å bruk litt aksel fett på hovedmasten og rotor aksel engang pr ca 20 flygeturer men der er ingen katastrofe å la være heller. Ulempene er at du sliter akslene fortere og halen kan i verst fall logre om det er mye motstand. Men som regel så blir disse delene skadd i et krasj langt før du rekker å slite dem ut.
            Linkene bør sjekkes for at dem er lett bevegelige, og alle skruer til ball linker og mixearmer bør sjekkes at dem ikke har løsnet etter senest 30 flyvinger.

Olje på kule/hjul lager er ikke å anbefale da det fører til at smuss, sand og annet fester seg på dem, som igjen fører til at dem slites mye fortere. Spesielt på små helikoptre. Er hjulelagrene tørre så skal dem egentlig demonteres og smøres med hjullager fett. Men pga at det blir så pirkete og er nesten umulig på dem små så er det beste å la være. Det beste er å hindre at fukt trenger inn i dem ved å holde helien tørr. Små el helikoptre er litt mer utsatt på at lagrene på spindel/bladholder og på hovedmast skades ved krasj.

Hale belte til små helikopter bør smøres med silikon eller fett(ikke olje) på grunn av levetiden. På store helikopter trenger dem ikke noe form for smøring.

På fuel modeller bør silikon slangenes skiftes hvert 6 mnd. minst en pr. år, og fuel filter sjekkes, evt. renses.

Demper skiftes etter slitasje, noen trenger å smøres og andre ikke(sjekk med produsent).

Ellers hold helikoptrene reine og tøre til en hver tid. Hører du ulyder, merker at noe er galt så prøv å finn feilkilden før flyr videre.
            Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no

Comment

• ehaga
              • Feb 2005
              • 1173

Nå flyr jeg litt forskjellige heli. Det første jeg gjør med eks. Trex 450 er å kaste beltet som følger med. Det er så dårlig kvalitet at Align burde være flau.

Jeg bytter ut beltet i et neopren belte. Dette har vist seg at fungerer veldig bra og slites veldig lite. Jeg har faktisk ikke klart å slite ut slike belter. Jeg har ikke sett noe behov for å smøre disse beltene heller. Finner ikke akkurat adressen til stedet hvor jeg kjøper det, men det kan jeg sikkert finne siden.

Ellers sjekker jeg heliet litt nå og da. Nitro heli trenger lite smurning i og med at de benytter 23 % olje i fuelen - så for de nok olje der de. El-heli trenger noe olje her og der. Eller sjekker jeg linker fra tid til annen.

Men jeg kan jo si at jeg hele tiden er på jakt etter vibrasjoner. Dette tar veldig fort knekke på det meste i heli'et ditt og ikke minst gir dårlige fly-egenskaper.
              - Erik -

------------------------------------------
              Logo 600SX + 6003D
              Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

Working...