Announcement

Collapse
No announcement yet.

torquetube en fordel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jepp feil har jeg tatt før Ser jeg har rett
    T-rex ccpm (den gule) (solgt)
    Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
    Raptor 90se (solgt)
    Extra 300 . (kontainer mat)
    Mini funtana ( Peis varme )
    Protech Cessna 182

    Comment


    • #17
      Uten å hverken ta chaos noe sted, eller ha noe overlegent mellom beina, må jeg si etter en par måneder med TT på 600'en min, er jeg veldig fornøyd.

      Jeg slipper å tenke på reima som kan slakkes/strammes etter temperatur, og statisk utlading er ikke tema (ikke at 600'en har vært plaget med det uansett).

      Jeg har også hatt en del rufsete landinger når jeg har øvd på auto der jeg har trødd halen ned i gresset mange ganger, og hatt en så hard landing på asfalt at jeg har vridd halekassen ca. 30 grader. Og jeg har enda ikke tatt ett eneste drev

      Ps: aner ikke hva drusing er, så jeg driver sikkert ikke med det heller
      Hilsen Rune Marcussen

      MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
      JR DSX9

      Fitjar Modellflyklubb
      ---------------------------------------------------------------------------
      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

      Comment


      • #18
        Jeg foretrekker reim-drift på de små helikopterene (50-size eller mindre) og T-tube på de større (90-size). T-tube gir noe mer presis hale, men det krever adskillig mer vedlikehold enn reimdrift. De små helikopterene er hyppigere i torva enn de store og da er det genialt enkelt med reimdrift dersom det er designet riktig.
        Tom Erik Smedal
        www.artistic3D.net
        www.photopia.no

        Comment


        • #19
          Originally posted by Tom Erik View Post
          ...men det krever adskillig mer vedlikehold enn reimdrift.
          Det var vel kanskje å ta i litt. At det kan bli litt dyrere å kræsje er jeg enig i, men at TT krever adskillig mer vedlikehold synes jeg hørtes litt på kanten ut. Jeg har ingen vedlikehold på mine.
          Geir G
          -----------------------------
          T-Rex 600N Pro VBar
          Raptor 50 Titan
          T-Rex 450SE
          Spektrum DX7
          -----------------------------

          Comment


          • #20
            Eneste vedlikeholdet man trenger å gjøre er vel å bytte gir når de blir rippet

            Bortsett fra det skal de vel hverken smøres eller justeres.. Eller er jeg helt på jordet nå?
            Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
            T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
            T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

            Comment


            • #21
              Litt mer vedlikehold må påregnes i form av lagerskift og justeringer av drev. Og når du krasjer blir det definitivt mer skade med T-tube. Poenget mitt er at jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal på død å liv "oppgradere" fra reim til T-tube når det faktisk fungerer svært så bra med reim. Det er definitivt er fordel med T-tube når man begynner med avansert autorotasjon og brutale rotasjons-manøvre, men hvor mange er på det nivået her på forumet?
              Tom Erik Smedal
              www.artistic3D.net
              www.photopia.no

              Comment


              • #22
                Originally posted by Tom Erik View Post
                Det er definitivt er fordel med T-tube når man begynner med avansert autorotasjon og brutale rotasjons-manøvre
                Det der tror jeg noen må fortelle Daniel Jetchin
                Mulig jeg tar feil her, men jeeg mener bestemt at det er reim til halerotoren på logo'n hans....
                http://runryder.tv/helicopter/rrTV-P...=81.166.75.140
                Mvh
                Bjørn Tore Espevik

                Team Visa...

                Comment


                • #23
                  Æ oppgradert til TT på t-rex 500 å ble vannvitig flink samma kveld så det må no vær bra
                  Eller va det at å bare fikk en følelse om at det ble bedre å fly, uansett så synes jeg det er verd pengene.

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Tom Erik View Post
                    Litt mer vedlikehold må påregnes i form av lagerskift og justeringer av drev. Og når du krasjer blir det definitivt mer skade med T-tube. Poenget mitt er at jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal på død å liv "oppgradere" fra reim til T-tube når det faktisk fungerer svært så bra med reim. Det er definitivt er fordel med T-tube når man begynner med avansert autorotasjon og brutale rotasjons-manøvre, men hvor mange er på det nivået her på forumet?
                    Min personlige mening er at det ikke er nevneverdig vedlikehold på TT. Selv sjekker jeg halereimer mye oftere enn TT, og uansett er farene ved at reima sliter i lufta oftere tilstede enn ved TT. En annen ting er å slippe å tenke på justering, og halereim i en skalakropp er jo heller ikke noe morsomt. Jeg synes det er finere lyd av halereim, men synes ikke det er store fordeler ut over det. Jeg har hatt noen reimhjul som spant på akselene sine, så feil kan være godt skjult med halereimsdrift. En annen ting er enkelheten når det først skal byttes, selve halen er jo av på et blunk, og monteres like raskt igjen. En nybegynner kan vel også bli utsatt for "ufrivillige" autorotasjoner, og da er det jo heller ikke en ulempe.
                    Baja 5T-LST2-8ight-EK4-EB4-TA05MS-TA05ifs-Trex 250/500/600E/600N/700-Outrage G5-Outrage Velocity 50-MSH protos-DX3R-DX7-JR PC9X2-33% extra 330S-Ultimate 40-+++

                    www.skala1.no - www.sunnfjordrc.no

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Tom Erik View Post
                      Litt mer vedlikehold må påregnes i form av lagerskift og justeringer av drev. Og når du krasjer blir det definitivt mer skade med T-tube. Poenget mitt er at jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal på død å liv "oppgradere" fra reim til T-tube når det faktisk fungerer svært så bra med reim. Det er definitivt er fordel med T-tube når man begynner med avansert autorotasjon og brutale rotasjons-manøvre, men hvor mange er på det nivået her på forumet?
                      Jeg er så veldig enig i dette du sier. Jeg forstår heller ikke hvorfor man på død og liv skal ha TT på små heli.
                      - Erik -

                      ------------------------------------------
                      Logo 600SX + 6003D
                      Logo 400SE

                      Futaba 18MZ

                      Comment


                      • #26
                        Dette blir vel gjerne bare personlige meninger, men jeg kunne selv tenkt meg TT på alle mine heli, også de små. Jeg synes det er utrolig fort gjort å demontere haler som har TT, og når du har montert den så er den rett innstilt så fort den er montert. Når jeg sist sjekket reima på min T-rex 450 så manglet det vel 5-6 tenner, og det har jeg sannsynligvis flydd med en stund. Sier gjerne litt om mine egne rutiner, men slik er det. Nå kræsjer jeg ikke så mye for tiden, men om en kræsjer med halereim så må den ofte byttes også, og TT er ikke så fryktelig mye dyrere. Regner med at en del nybegynnere setter pris på at modellene er enkle å jobbe med også, og er det noe som er mer enkelt enn TT?

                        En annen ting er at jeg tror en får utnyttet effekten i motoren bedre med TT. Når du drar rundt hovedrotoren for hånd, så synes jeg at modeller med TT går mye lettere enn modeller med halereim. Sikkert ikke mye det er snakk om, men på f.eks T-rex 450 er det jo gjerne greit å hente ut så mye krefter som mulig?
                        Baja 5T-LST2-8ight-EK4-EB4-TA05MS-TA05ifs-Trex 250/500/600E/600N/700-Outrage G5-Outrage Velocity 50-MSH protos-DX3R-DX7-JR PC9X2-33% extra 330S-Ultimate 40-+++

                        www.skala1.no - www.sunnfjordrc.no

                        Comment


                        • #27
                          "Jeg forstår ikke hvorfor man ikke skal ha TT på små heli"

                          Så lenge men ikke går i torva hver gang man er på stripa, så kan jeg ikke si TT har mange ulemper i forhold til reim. Et TT oppsett koster noen kroner ekstra, men det vil ikke si at man må kjøpe alt på nytt hver gang man kræsjer. Hadde en real kræsj med min T-Rex 600 som kosten meg en god del. Ingen ting av TT oppsettet måtte byttes, untatt halebommen. Har hatt et par kræsjer med min t-rex 450 grunnet at halereima har røket, så på sikt tror jeg ikke TT blir så veldig mye dyrere. Det er iallefall ikke der pengesluket er i denne hobbyen.

                          Ser at Tom Erik skriver at TT krever adskillig mer vedlikehold en reim. De fleste andre mener vel det helt motsatte. Har vært aktiv flyger av Raptor 50 i 5 år nå, og aldri byttet lagrene i halen. Så hvis ikke TT bruker vesentlig dårligere lager, så skal vel den holde i minst 5 år også. Du skriver også at man må jusere drevene. På de TT oppsettene jeg har er det ingen mulighet for justeringer slik jeg ser det. Er alle drevene i orden, er det vel bare å fly?

                          Men i spørsmålet om små helier blir mye bedre med TT, er jeg veldig enig med dere. Tror nok noen ekstra timer med flyging har mer å si på flygingen, enn hva TT gir.

                          Ulemper med TT slik jeg ser det:
                          -Kan bli dyrere å kræsje
                          -Ryker fortere hvis man er uheldig å kjører halen i bakken

                          Fordeler:
                          -Sikrere (Skal litt mer til for at TT ryker i lufta. Har sett det er mulig, men ikke så ofte som det kan skje med reim)
                          -Mer stabil hale
                          -Lettere drivverk
                          Geir G
                          -----------------------------
                          T-Rex 600N Pro VBar
                          Raptor 50 Titan
                          T-Rex 450SE
                          Spektrum DX7
                          -----------------------------

                          Comment


                          • #28
                            Jeg har flydd 450 i noen år. Det første jeg gjør er å kaste den reimen som følger med. Har fått fatt i noen neopren reimer. På disse reimene har jeg aldri mistet en tann. Jeg har aldri smurt dem med en dråpe. Jeg har røket et eller to, men det er et resultat av en knekt bom hvor alu eller carbon kapper reimen.

                            Pr. i dag har jeg tre typer heli med reim drift. Alle disse har skikkelig neopren belter.

                            Her er linken til de beltene jeg har brukt på 450'en :

                            Tech Model Products Align RC TRex 450 XL Parts and TRex 450 SE Parts (søk på siden etter "Neoprene")
                            - Erik -

                            ------------------------------------------
                            Logo 600SX + 6003D
                            Logo 400SE

                            Futaba 18MZ

                            Comment

                            Working...
                            X