Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen ord om Raptor Titan 50 SE

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Noen ord om Raptor Titan 50 SE

    Min gode gamle Raptor 50V2 avled ved døden etter at hovedakslingen røk under en flytur på OHK. Den har vært med siden 2004 hvor den inntok luftrommet som en Raptor 30 V2 med TT 39 motor. Den ble senere bygget om til 50 V2 og har vært en tro tjener i lang tid.

    Skadene etter krasjen var så omfattende at anledningen bød seg til å bestille den nye Raptor Titan 50 SE fra Elefun. SE’en er som kjent for de fleste ikke noe ”nytt” helikopter, men en modell som har gjennomgått noen tekniske forbedringer samt litt for å heve dens ytre. Raptor er vel pr. i dag de eneste gjenlevende helikopter med mekanisk miksing, som omsettes i en slik klasse at de kan kalles ”gangbar vare”. Siden jeg er tilhenger av mekanisk miksing og i tillegg relativt fornøyd med kvaliteten til Thunder Tiger ble ikke valget av et nytt 50 helikopter så vanskelig. I 50 size helikopter er det MYE og velge mellom, men siden Raptor på en måte er litt ”ut” og jeg likte forgjengeren godt så måtte SE’n få en mulighet.

    Oversikt over endringer finnes i vedlegget til denne posten!

    Flyegenskapene til SE’n er betydelig merkbare for de som flyr en original Titan. Min gamle Raptor 50 V2 hadde 3.parts miksearmer (G-Force), som gav +/- 15 grader collective pitch og 8,5 grad cyclic. Allikevel er SE’n annerledes og fly. Den er mer direkte og har en mer lineær respons enn min modifiserte utgave. Med samme motor, potte og elektronikk virker den håret lettere i luften og tracker rettere og i tillegg mer stabil. Personlig tror jeg dette kommer av at bladholderene er snudd i forhold til den gamle Titanen. Ett viktig moment til er at jeg nå har et helikopter med push pull på collectiv og cyclic som ikke var på den gamle. Med en gammel konstruksjon og noen forbedringer har Thunder Tiger etter min mening klart og komme frem til en modell som matcher andre 50 size med nåtidens 3D flyging og det rett ut av esken. Når det gjelder direkte sammenligning med andre fabrikater og modeller avstår jeg fra uttalelse siden jeg ikke har flydd de. Hovedsaken for meg er at den nye Titan SE’n passer meg ypperlig

    Skal man fly relativt hard 3D med SE’n bør man strekke rotorturtallet til mellom 2100-2150 rpm. Dette turtallet krever naturligvis carbonblader av god kvalitet. For de som måtte vurdere treblader på dette turtallet frarådes det på det sterkest. Under 2100 rpm blir Raptoren litt tung i flyfølelsen i enkelte manøvere. For mykere 3D er nok rotorturtall mellom 1950-2100 rpm mer tilpasset denne flystilen.
    Attached Files
    Arild Johansen

    Modell-Helikoptersport
    Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
    AHMHK

  • #2
    Har lest litt rundt på nettet, og enkelte mener at de nye demperene som kommer med se'n blir fort slitt...
    Er dette noe du kan bekrefte/avkrefte?
    Mvh
    Bjørn Tore Espevik

    Team Visa...

    Comment


    • #3
      Titan SE’en er kun flydd 11-12 turer så det er litt lite for og uttale seg.

      Der i mot fløy jeg med de nye demperne på den gamle Raptoren og har ikke merket nevneverdig slitasje. Jeg skal holde øye med de på Titan SE’en og oppdatere når jeg har mer og fare med.
      Arild Johansen

      Modell-Helikoptersport
      Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
      AHMHK

      Comment


      • #4
        Her er tråden det ble diskutert : New Raptor 50 Titan SE boomstrike twice!!! - HeliFreak
        Mvh
        Bjørn Tore Espevik

        Team Visa...

        Comment


        • #5
          Hva er hovedforskjellene mellom raptor titan, SE og titan SE?
          Raptor 50 titan se,Minititan,Trex 700,
          Cap 232 60 size, Stryker f27c, At40 , Seagull ep edge 540
          Futaba 12FG

          Comment


          • #6
            Er det virkelig bra for motoren og dra 6100mm eller var det 6200 (?) blader på +- 15 grader? Hvilken motor klarer og dra dette uten og dabbe litt av?

            Comment


            • #7
              Originally posted by surpass View Post
              Er det virkelig bra for motoren og dra 6100mm eller var det 6200 (?) blader på +- 15 grader? Hvilken motor klarer og dra dette uten og dabbe litt av?
              Nei, når du kommer over 6 meter blader bør du nok ha turbin
              Hilsen Rune Marcussen

              MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
              JR DSX9

              Fitjar Modellflyklubb
              ---------------------------------------------------------------------------
              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

              Comment


              • #8
                Originally posted by Heliman View Post
                Av nysgjerrighet har jeg nå sjekket dempere på både den gamle krasjet Raptoren og på den nye. På ingen av helikoptrene er det tegn til slitasje som skulle gi annen demperkarakteristikk enn når de var nye. På den gamle Raptoren har jeg antagelig flydd 20–30 turer.

                Jeg forstår derfor ikke helt hva folk skriver om de nye delte demperne. For sikkerhets skyld sjekket jeg også Raptor 90en min som har samme type dempere og de er heller ikke slitt. De har jeg flydd med siden tidlig vårpart og aner egentlig ikke hvor mange turer jeg har flydd.

                Det hører med at jeg setter disse demperne inn med fett da den mye delen av demperen sitter mot spindelen. På andre type stive dempere som har O-ringer mot rotorhub og den harde delen mot spindelen bruker jeg ikke fett.

                Ref. innlegg på HF så forstår jeg ikke hvordan det er mulig å få til boomstrike i en negativ push-out. Det lukter andre feil som feil sammensatt trust lager eller noe i den sjangeren…
                Arild Johansen

                Modell-Helikoptersport
                Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                AHMHK

                Comment


                • #9
                  Originally posted by roadrune View Post
                  Nei, når du kommer over 6 meter blader bør du nok ha turbin


                  Haha, jeg visste noen ville nevne det, men orket ikke og redigere innlegget. Men dere skjønner hva jeg mente:P

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Speedfreak View Post
                    Hva er hovedforskjellene mellom raptor titan, SE og titan SE?
                    Hvis du åpner vedlegget i den første posten min ser du forskjellene på de ulike Raptor 50'ene der
                    Arild Johansen

                    Modell-Helikoptersport
                    Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                    AHMHK

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by surpass View Post
                      Er det virkelig bra for motoren og dra 6100mm eller var det 6200 (?) blader på +- 15 grader? Hvilken motor klarer og dra dette uten og dabbe litt av?
                      Jeg flyr på 600 mm blader da disse er mer tilgjengelige. Jeg ser heller ikke behovet for 620 mm blader. Men jeg tror ikke det i seg selv er noe problem. Med mer rotordisk må man så klart dosere collectiven der etter, men det er nok mer en vanesak. Mulig bør man også benytte 8,73 gearing i stedet for 8,5 hvis man flyr på 620 blader.
                      Arild Johansen

                      Modell-Helikoptersport
                      Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                      AHMHK

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Arild Johansen View Post
                        Hvis du åpner vedlegget i den første posten min ser du forskjellene på de ulike Raptor 50'ene der
                        Åh, kjempebra oversikt. Takk.
                        Raptor 50 titan se,Minititan,Trex 700,
                        Cap 232 60 size, Stryker f27c, At40 , Seagull ep edge 540
                        Futaba 12FG

                        Comment

                        Working...
                        X