Min gode gamle Raptor 50V2 avled ved døden etter at hovedakslingen røk under en flytur på OHK. Den har vært med siden 2004 hvor den inntok luftrommet som en Raptor 30 V2 med TT 39 motor. Den ble senere bygget om til 50 V2 og har vært en tro tjener i lang tid.
Skadene etter krasjen var så omfattende at anledningen bød seg til å bestille den nye Raptor Titan 50 SE fra Elefun. SE’en er som kjent for de fleste ikke noe ”nytt” helikopter, men en modell som har gjennomgått noen tekniske forbedringer samt litt for å heve dens ytre. Raptor er vel pr. i dag de eneste gjenlevende helikopter med mekanisk miksing, som omsettes i en slik klasse at de kan kalles ”gangbar vare”. Siden jeg er tilhenger av mekanisk miksing og i tillegg relativt fornøyd med kvaliteten til Thunder Tiger ble ikke valget av et nytt 50 helikopter så vanskelig. I 50 size helikopter er det MYE og velge mellom, men siden Raptor på en måte er litt ”ut” og jeg likte forgjengeren godt så måtte SE’n få en mulighet.
Oversikt over endringer finnes i vedlegget til denne posten!
Flyegenskapene til SE’n er betydelig merkbare for de som flyr en original Titan. Min gamle Raptor 50 V2 hadde 3.parts miksearmer (G-Force), som gav +/- 15 grader collective pitch og 8,5 grad cyclic. Allikevel er SE’n annerledes og fly. Den er mer direkte og har en mer lineær respons enn min modifiserte utgave. Med samme motor, potte og elektronikk virker den håret lettere i luften og tracker rettere og i tillegg mer stabil. Personlig tror jeg dette kommer av at bladholderene er snudd i forhold til den gamle Titanen. Ett viktig moment til er at jeg nå har et helikopter med push pull på collectiv og cyclic som ikke var på den gamle. Med en gammel konstruksjon og noen forbedringer har Thunder Tiger etter min mening klart og komme frem til en modell som matcher andre 50 size med nåtidens 3D flyging og det rett ut av esken. Når det gjelder direkte sammenligning med andre fabrikater og modeller avstår jeg fra uttalelse siden jeg ikke har flydd de. Hovedsaken for meg er at den nye Titan SE’n passer meg ypperlig
Skal man fly relativt hard 3D med SE’n bør man strekke rotorturtallet til mellom 2100-2150 rpm. Dette turtallet krever naturligvis carbonblader av god kvalitet. For de som måtte vurdere treblader på dette turtallet frarådes det på det sterkest. Under 2100 rpm blir Raptoren litt tung i flyfølelsen i enkelte manøvere. For mykere 3D er nok rotorturtall mellom 1950-2100 rpm mer tilpasset denne flystilen.
Skadene etter krasjen var så omfattende at anledningen bød seg til å bestille den nye Raptor Titan 50 SE fra Elefun. SE’en er som kjent for de fleste ikke noe ”nytt” helikopter, men en modell som har gjennomgått noen tekniske forbedringer samt litt for å heve dens ytre. Raptor er vel pr. i dag de eneste gjenlevende helikopter med mekanisk miksing, som omsettes i en slik klasse at de kan kalles ”gangbar vare”. Siden jeg er tilhenger av mekanisk miksing og i tillegg relativt fornøyd med kvaliteten til Thunder Tiger ble ikke valget av et nytt 50 helikopter så vanskelig. I 50 size helikopter er det MYE og velge mellom, men siden Raptor på en måte er litt ”ut” og jeg likte forgjengeren godt så måtte SE’n få en mulighet.
Oversikt over endringer finnes i vedlegget til denne posten!
Flyegenskapene til SE’n er betydelig merkbare for de som flyr en original Titan. Min gamle Raptor 50 V2 hadde 3.parts miksearmer (G-Force), som gav +/- 15 grader collective pitch og 8,5 grad cyclic. Allikevel er SE’n annerledes og fly. Den er mer direkte og har en mer lineær respons enn min modifiserte utgave. Med samme motor, potte og elektronikk virker den håret lettere i luften og tracker rettere og i tillegg mer stabil. Personlig tror jeg dette kommer av at bladholderene er snudd i forhold til den gamle Titanen. Ett viktig moment til er at jeg nå har et helikopter med push pull på collectiv og cyclic som ikke var på den gamle. Med en gammel konstruksjon og noen forbedringer har Thunder Tiger etter min mening klart og komme frem til en modell som matcher andre 50 size med nåtidens 3D flyging og det rett ut av esken. Når det gjelder direkte sammenligning med andre fabrikater og modeller avstår jeg fra uttalelse siden jeg ikke har flydd de. Hovedsaken for meg er at den nye Titan SE’n passer meg ypperlig
Skal man fly relativt hard 3D med SE’n bør man strekke rotorturtallet til mellom 2100-2150 rpm. Dette turtallet krever naturligvis carbonblader av god kvalitet. For de som måtte vurdere treblader på dette turtallet frarådes det på det sterkest. Under 2100 rpm blir Raptoren litt tung i flyfølelsen i enkelte manøvere. For mykere 3D er nok rotorturtall mellom 1950-2100 rpm mer tilpasset denne flystilen.
Comment