Announcement

Collapse
No announcement yet.

Carbon F1 Helikopter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Carbon F1 Helikopter

    Jeg har en Morley carbon F1 60 size. Dette er ett flott helikopter som kom på 90 tallet.
    Jeg falt for dette helikopteret da jeg så det på 90 tallet en gang, og var så heldig å finne en på rcmarked til knallpris! Men deler får man jo ikke tak i lenger, men jeg har tilgang til cnc maskin, så deler kan vel kanskje lages? Var i kontakt med quick uk, de har desverre sluttet å føre deler. Noen som vet om noen plass det er deler? Så lurer jeg litt på om halerotoren på disse eldre heliene "kikker" inn ved litt høyt turtall? For halerotoren sviver ikke rundt når jeg snurrer rundt hovedbladene. Mener noen vario heli har det slik også!

  • #2
    Kanskje du kan få CNC-filene eller tegningene til Quick UK hvis du spør pent? Siden de ikke fører det lenger kan vel ikke det være noe problem...
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

    Comment


    • #3
      Ja jeg kan spørre Men noen som vet dette ang halerotor på eldre heli? Er det slik at den ikke begynner å snurre før motoren når ett visst turtall?

      Comment


      • #4
        Kyosho sin Consept SE/DX fra rundt 90 hadde direkte akseldrift i alle fall.

        Comment


        • #5
          Originally posted by surpass View Post
          Ja jeg kan spørre Men noen som vet dette ang halerotor på eldre heli? Er det slik at den ikke begynner å snurre før motoren når ett visst turtall?
          Du har torque wire (ikke tube) , dersom den ikke er kommet skikkelig i inngrep forran eller bak vil halen stå selv om du roterer hodet. På en concept 30 sr-x jeg hadde var det samme løsning og det var litt kinkig å få det riktig på plass. Wire kan bøye seg til siden av + sporet.

          Monter halekasse og sett bommen tilbake på nytt uten å bruke makt mens du vrir litt frem og tilbake på rotoren, deretter snurrer du på halen for å sjekke at rotor går rundt. Hold rotoren litt igjen for å verifisere at halen ikke "hopper" over, da skal det spille.
          mvh Roy
          T-Rex 450 SE
          T-Rex 500
          T-Rex 600N/NP/E
          Srimok
          Mini Edge540
          DX7

          Comment


          • #6
            Det er en stund siden han holdt på med helikopter, men det kan jo være at han har noen ting liggende i kjelleren ennå:

            http://194.19.36.145/heli/index.htm

            Kjell Aa
            remotepilots.no

            Comment


            • #7
              Originally posted by Roy N View Post
              Du har torque wire (ikke tube) , dersom den ikke er kommet skikkelig i inngrep forran eller bak vil halen stå selv om du roterer hodet. På en concept 30 sr-x jeg hadde var det samme løsning og det var litt kinkig å få det riktig på plass. Wire kan bøye seg til siden av + sporet.

              Monter halekasse og sett bommen tilbake på nytt uten å bruke makt mens du vrir litt frem og tilbake på rotoren, deretter snurrer du på halen for å sjekke at rotor går rundt. Hold rotoren litt igjen for å verifisere at halen ikke "hopper" over, da skal det spille.
              mvh Roy


              Takker for svar Jeg har montert alt riktig og skjønner ikke hvorfor halerotoren står stille.
              Har skrudd torque wiren riktig og skrudd godt fast, men den vil ikke snurre sammen med hovedrotoren, hehe. Men når motoren får litt turtall så begynner den og snurre, hmmm. Forslag?

              Comment


              • #8
                Jeg hadde en Morley F1-60 max Carbon på begynnelsen av 2K tallet. Grei maskin.. Tror det var i 2003 de slutta å produsere disse. Den hadde såvidt jeg husker, ikke konstant halerotordrift, så da vil vel halen kun gå når overføring fra motoren driver den. Her et arkivfoto fra rundt 2001. Det var lenge før T-Rexen sin tid..
                Attached Files
                Last edited by RCpro; 22-08-09, 00:19.
                Emil Nilsen
                www.rcpro.no

                Comment


                • #9
                  Takker for svar Så da hadde jeg rett med at motoren må opp i litt turtall før halen snurrer? Er jo slik på endel heli fra vario så det virker jo fornuftig.

                  Comment


                  • #10
                    Ja, snurr på halen den veien den skal gå og sjekk om hovedrotoren går rundt. Så holder du igjen hovedrotor slik at det blir tungt (umulig)å rotere halerotoren, da sitter wiren på plass.

                    Halerotoren begynner å snurre når clutchen tar tak i drivverket, ikke ved bare å snurre på hovedrotoren (ble en tur i garasjen for å sjekke vraket av concepten).
                    Vet jo ikke om det er helt likt på din, men grunnprinsippene er vel ganske så like.

                    Edit : fy søren så tregt jeg skriver..lol
                    T-Rex 450 SE
                    T-Rex 500
                    T-Rex 600N/NP/E
                    Srimok
                    Mini Edge540
                    DX7

                    Comment


                    • #11
                      Har du bilder av denne saken din? Gjerne nærbilder av hvordan det var i "gamle" dager
                      Hilsen Rune Marcussen

                      MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                      JR DSX9

                      Fitjar Modellflyklubb
                      ---------------------------------------------------------------------------
                      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                      Comment


                      • #12
                        Hei Skal få tatt noen bilder imorgen tidlig. Eller det blir vel i dag siden klokken er over 2400.

                        Comment


                        • #13
                          Da fikk jeg knipset noen bilder Hadde aldri byttet denne mot en t-rex
                          Bare kjipt at jeg ikke får tak i reservedeler, han på eureka svarer ikke på mail
                          Attached Files

                          Comment

                          Working...
                          X