Announcement

Collapse
No announcement yet.

spørsmål ang loop med heli.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • spørsmål ang loop med heli.

    Hadde mitt første forsøk på å loope med helikopter her om dagen.
    har en TZ50.

    prøvde 3 ganger. fløy i god fart fra venstre mot høyre og loopet når det var midt forran meg. Det som skjedde var at hver gang så vrei det seg i luften slik at når jeg hadde fætt det rundt så hadde jeg halen mot meg. noen som har en ide om hvorfor eller er det bare jeg var nervøs og kanskje dro stikka litt til side under loopen.

    uansett morsomt var det i hvertfall.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Du får ikke filmet det da?
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment


    • #3
      Det kan virke som du drar venstre ror når du har kommet over toppen og legger inn positiv collective pitch igjen på vei ned.
      Se hvilken vei venstre tommel naturlig går når du fører den oppover.
      Jeg har samme greia på roll med klokka og det er høyre tommel som gir elevator i tillegg til aileron og da slår halen ut under rollen.
      Når jeg konser skikkelig blir de bra.
      Trex 450 blandingsrase 4S
      Logo 500
      Blade mCPX

      Comment


      • #4
        Expo. eller "deadband" pleier å være en fin ting for slikt.

        Comment


        • #5
          Jeg og en kompis er på samme nivå og kompisen hadde noe av det samme. Loopene ble veldig cork-screw og merkelige i utgangen. Dette kom av at han ubevisst tok høyre stikke til høyre når han dro nedover. Dette er ikke så rart heller. Dersom du ser på tommel og pekefinger bevegelsen din så er "rett ned" mer skrått nedover på radioen fordi naturlig bevegelse på tommelen er skrått.. om du skjønner..

          Mulig det er det samme hos deg ?

          Kompisen fikk ihvertfall fjernet det ganske fort når vi fant ut av hva han egentlig gjorde med radioen. Lønner seg av og til å få noen til å se på radioen din og fortelle deg hva du egentlig gjør. Får seg gjerne en a-ha opplevelse da

          Comment


          • #6
            Jeg sliter med det samme når jeg trener på flips og inverted hover. En ting som hjalp litt for meg var å stramme fjærene på stikkene littegrann. Da får fingrene litt motstand når du gjør ubevisste bevegelser, og du kjenner at du gjør sideveis bevegelser.. Har strammet fjærene på rudder og ailron foreløpig..
            Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
            T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
            T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

            Comment


            • #7
              Et bra alternativ er å øve masse for da får man også mere fealing med hva man gjør.
              Skjønner meget godt at slike ting skjer når man står der med nærvene i helspenn og konser for og komme rundt uten og krasje på slutten.
              Dette er ting som kommer seg når man blir mere komfortabel med flygingen og man blir mere bevist på hva det er man gjør.
              Øvelse gjør mester og det gjør det i aller høyeste gread i helihobbyen.
              Trex 450 blandingsrase 4S
              Logo 500
              Blade mCPX

              Comment


              • #8
                Originally posted by Lars Odland View Post
                Expo. eller "deadband" pleier å være en fin ting for slikt.
                Er det forresten vanlig å bruke expo på cyclic og pitch når man skal lære seg enkle 3D øvelser?
                Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                Comment


                • #9
                  Såvidt jeg har forstått er det vanlig med expo på cyclic mens collective er vanlig og ha lineær.
                  På ror har jeg sett både og av expo bruk men etter å ha prøvd begge deler foretrekker jeg å ha halen lineær.
                  Trex 450 blandingsrase 4S
                  Logo 500
                  Blade mCPX

                  Comment


                  • #10
                    Takker for alle tips. Regner med det er jeg som drar litt sidelings i stikka i kampens hete ja hehe blir nye forsøk til helga
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Noen råd :

                      1. Ha relativt god avstad mellom deg og helikopteret. Det er lettere fordi du ikke for heli'et over deg når du er på toppen (fryktelig vanskelig å holde orienteringen rett over deg selv. I tillegg er det direkte farlig).

                      2. Ikke forkort loopene. Prøv heller å få loopene så store som mulig. Resultatet er at du har bedre tid både til å se hva som skjer og evt. korrigere dersom det skulle skje noe feil. Det er tross alt mye kulere med kjempe looper kontra små "grise-haler".

                      3. Pass på at du ligger rett når du går inn i loopen. De jeg har sett som kommer veldig galt ut, har som regel feil inngang.

                      4. Dersom det er vind er det alltid en fordel å loope i motvind. Du for mye mer løft.

                      En loop består ikke kun av at du drar maks pitch og høyde-ror. Lytt til motoren og prøv å bruke maks pitch så sendt som mulig mot toppen av loopen.

                      Noen bruker expo og andre ikke - men etter min mening er det for heli som er satt opp så radikalt at man ønsker å roe det litt ned rundt senter-stikke. Selvfølgelig vil det hjelpe litt med expo i en loop, men utgangspunktet er nok feil inngang og feil stikkebruk som uansett må forbedres.
                      - Erik -

                      ------------------------------------------
                      Logo 600SX + 6003D
                      Logo 400SE

                      Futaba 18MZ

                      Comment


                      • #12
                        Idle up?

                        Hiver meg litt innpå her (håper på en loop eller to nå i høst). Er det nødvendig med idle-up når man looper, eller kan man justere throttle til max i det man går inn i en loop?
                        ________________
                        Erling

                        T REX 500 ESP (med Futuba 520)
                        Blade 400 3D
                        Walkera 4#3 V2 Brushless
                        Twister Bell

                        Spektrum DX6i

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by esk View Post
                          Hiver meg litt innpå her (håper på en loop eller to nå i høst). Er det nødvendig med idle-up når man looper, eller kan man justere throttle til max i det man går inn i en loop?
                          Du bør ha idle-up. Du kan fint loope med full throttle og positiv pitch hele veien, men da blir loopen veldig eggformet og du mister mye høyde. Det er bedre å venne seg til å fly idle-up før du begynner å leke deg med looper og flipper. Sjåfør jo heller!
                          Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                          Anything worth doing is worth overdoing!

                          Comment


                          • #14
                            Loope med idle up

                            Originally posted by joto View Post
                            Du bør ha idle-up. Du kan fint loope med full throttle og positiv pitch hele veien, men da blir loopen veldig eggformet og du mister mye høyde. Det er bedre å venne seg til å fly idle-up før du begynner å leke deg med looper og flipper. Sjåfør jo heller!
                            Ok, takk for det. Er det på et spesielt tidspunkt du vipper bryteren til idle up?, jeg mener, om man kommer fra f.eks venstre (heter sikkert babord på flyspråk), og vil loope rett foran meg, vipper jeg bryteren til idle up i det jeg starter loopen, altså nederst i ringen, eller gjør jeg det noen meter før, f.eks når jeg turner på venstre side og flyr inn mot min posisjon?
                            ________________
                            Erling

                            T REX 500 ESP (med Futuba 520)
                            Blade 400 3D
                            Walkera 4#3 V2 Brushless
                            Twister Bell

                            Spektrum DX6i

                            Comment


                            • #15
                              I begynnelsen flyr du hele øvelsesrunden i idle-up.. Det er mer enn nok å tenke på om du ikke skal huske å vippe en bryter like før du skal loope også

                              Comment

                              Working...
                              X