Announcement

Collapse
No announcement yet.

Overhaling lønner seg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Overhaling lønner seg

    Hei!

    Skulle ut og fly rex'en min i dag og som jeg pleier ganske ofte så setter jeg kremvisperen på stuebordet og steller litt med det. I dag tenkte jeg å pusse main shaft da det var litt smuss på det. Og smuss og lagre er vel ikke den beste kombinasjon.

    Mens jeg holdt på å sjekke kabler og diverse så så jeg plutselig at det ene servohornet hadde sprekt! (venstre cyclic)

    Jeg er temmelig sikker på at jeg sparte noen kroner i dag. Kan ikke tenke meg at jeg hadde hatt mange minutter i luften før denne linken hadde gitt etter.

    Er dette en normal slitasje på servohorn ? Jeg ble lettere sjokkert.
    Attached Files

  • #2
    Har ikke sett det der før,

    men jeg synes det ser ut som om du har dytta inn en link som er litt for stor uten å borre opp hullet først..
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #3
      Det er standard jr servohorn og standard align link-kuler. Det er riktig at kula ikke glir inn i hullet, men skrus lett inn. Jeg legger en dråpe lim på før jeg skrur inn og fester den lille mutteren bak.

      Skal man borre opp rorhornet slik at den ikke har motstand i det hele tatt når man dytter inn link-kulen ?

      Jeg har sjekket de andre hornene og ser ikke noe tegn til at disse har lignende sprekker.

      Comment


      • #4
        Litt motsand går sikkert, men hvis det blir for trangt, så står plasten i hornet under konstant stress, og da dukker slike ting opp. Hvis skruen i tilleg er litt konet, så er det ikke så rent lite belastning på hornet heller. Men jeg har som sagt aldri sett det der før, så det er rem spekulasjon fra min side
        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

        Steinar B Johansen
        Lillehammer mfk

        Comment


        • #5
          Det er ikke usannsynlig at du har rett. Men jeg mener det er snakk om så lite motstand at jeg følger samme prosedyre for montering på det jeg erstattet det med. Time will show

          Kan legge til at heliet er drøye året, er velbrukt og har knapt hatt noen harde landinger. Jeg er virkelig imponert over T-Rex 500 både når det gjelder kvalitet og fly-egenskaper for en nybegynner. Dette er den første delen jeg har måttet bytte (Med unntak av de gummiknottene i canopy som jeg har byttet 2 ganger på den ene siden). I løpet av vinteren kommer jeg til å ta en service på hode og hale. Bytte dempere og re-grease lagerne. Spent på hvordan det ser ut inni der
          Last edited by Illusion; 24-09-09, 20:00.

          Comment


          • #6
            Servoarmen er jo markant tynner ved hullet. Mulig du har teitet til så hardt at kula har splittet servoarmen.
            Fred Larssen

            Comment


            • #7
              Ja.. her skrus det til det sitter og vel så det

              Kan være en sannsynlig forklaring det også. Men det som er helt klart er at det er tretthetsbrudd. Den har fungert fint og flott i over ett år før den gav etter.

              Selv om jeg teiter godt til og legger på litt lim så roterer kula i servohornet dersom jeg legger litt kraft på skrujernet. Så det kan jo også være rotasjonsslitasje fra kula som har ført til at det er litt tynnere rundt hullet. Og at det kanskje har vært for mye slakk ?

              Comment


              • #8
                Det er lite friksjon mellom kule og nylon så den vil nok alltid kunne rotere, men linkene skal vel være rimelig trange før kula roterer på armen. Kanskje en idé med låseskive under mutteren (om slikt finnes i 2mm)?
                Fred Larssen

                Comment


                • #9
                  Om det var skruen på kula som var for stor ift hullet i armen så burde den ha sprukket fra innsiden der det blir spenninger av slikt. Holder heller på skrudd til for hardt teorien. Jeg skrur i mine kuler og bruker Loctite på muttrene, men de skrus bare lett til.

                  Comment


                  • #10
                    Kommer til å skifte alle servohornene for sikkerhetsskyld. Og ikke skru så godt til som jeg pleier og heller bruke loctite på mutterene. Takker for innspill fra alle mann

                    Comment


                    • #11
                      Jeg har vært borti det samme... Heldigvis på byggebordet.
                      Mathias
                      Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

                      Comment

                      Working...
                      X