Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vibrasjoner, igjen...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vibrasjoner, igjen...

    Dere, jeg har hatt en crash, men er nå ferdig bygget og nesten ferdig justert. Men, jeg har vibrasjoner som kommer frekvensielt. Det har jeg hatt før også, da var det skruene i "Metal flybar seesaw holder" som hadde skrudd seg ut. Etter litt detektiv-arbeid fant jeg ut av det, og da ble det stabilt igjen. Nå er det imidlertid vibrasjoner igjen, kommer med ca 5 sekund mellomrom. Er veldig usikker på hva det kan være.

    Jeg merker meg at når drar på med throttle (med throttle hold på) så vries bare det ene bladet, mens det andre står i ro. Dette synes å være pga en treghet i paddlene (mixing arm eller seesaw holder) et sted, for når jeg holder paddlene mens jeg regulerer throttle, så går begge bladene. Er dette nok til å lage trøbbel, eller har dere andre samme bevegelse.

    Jeg er slett ikke sikker på om dette er et problem, for når rotorblad går rund, så er det så mye vekt utover at det ikke skulle ha innvirkning på hodet, eller??



    Fant ut av det. Feathering shaft sleeve hadde en treghet pga sikkert en skive som ikke var helt presist satt i. Nå er det bevegelse i begge rotorblad (får sjekke i morgen om dette har tatt vibrasjonene. Tror imidlertid ikke det.)
    Last edited by esk; 26-10-09, 17:48.
    ________________
    Erling

    T REX 500 ESP (med Futuba 520)
    Blade 400 3D
    Walkera 4#3 V2 Brushless
    Twister Bell

    Spektrum DX6i

  • #2
    Tror du har funnet på et nytt ord, har aldri hørt frekvensiellt før

    Høres nok kanskje som det er slark et eller annet sted som bare synes under visse forhold. Litt lavt turtall kanskje?

    Comment


    • #3
      Jeg har slitt med å få vekk en vibrasjon jeg også, og har kommet fram til at selve rotor hodet er skjevt. Det er det eneste jeg ikke har byttet.

      Ser at det såvidt er noe ujavnt når jeg snurrer hovemasten rundt uten blader, men at det skulle forårsake så vanvittige vibrasjoner at studsa bak bare brekker, det trodde jeg ikke. Men blir spennende å se, når den nye kommer.


      Fant du ut hva som var feilen din trådstarter?
      Honeybee CP 2

      Comment


      • #4
        sikkert et dumt spm, men er paddle-stanga di helt rett? rett justert å padlerne er rette iforhold til hverandre?
        trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
        trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
        arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
        PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
        homemade quad med diverse elektronikk.
        noen depronkjerrer.
        futaba10c 2.4ghz.
        radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

        Comment


        • #5
          Hvis du spør meg: Ja, flybaren er rett, og har alltid vært ekstremt nøye med å få de rette
          Honeybee CP 2

          Comment


          • #6
            sjekk thrust lagrene og kulelagrene i hodet. sånn er det ikke i min 500. featheringshaft, mainshaft, flybar(nevnt) kan ha en liten skade. linkene i hode er fine?
            dx7

            Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
            Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
            Løten MFK
            Stay Frosty

            Comment


            • #7
              Ved hvert uhell, om det bare har vært hardt nedi, så blir hele hodet skrudd fra hverandre. Alle lager blir sjekka, og bytta hvis de ikke glir som om de var nye. Som regel blir det helt nytt mainshaft, featheringshaft og flybar, samt de ytterste lagerne i bladholderne.

              Sjekker lager ved å tre de innpå noe som passer perfekt med innerdiametern, mens jeg snurrer med bend på lageret.
              Honeybee CP 2

              Comment


              • #8
                En ting er i alle fall sikkert, når jeg er plaga med for mange vibrasjoner og ubalanse så stapper jeg hele heliet i kottet, lukker døra, finner meg et par trøstelagere og setter meg med en god film i stedet. Ingenting er som et par trøstelagere en sur høstkveld

                Comment


                • #9
                  Det er sant! Jeg herjer litt med noe hjemmemekka depron når jeg går lei av å feilsøke, og det er veldig god terapi. Men lysten til å fly heli kommer snikende og som plutselig kaster seg over deg igjen. Og da må man bare knote videre...
                  Honeybee CP 2

                  Comment


                  • #10
                    Derfor er det alltid greit å ha en ekstra modell i slike "tunge" stunder for å opprettholde flygingen.

                    Comment


                    • #11
                      Jo flere jo bedre! Får jo trent litt på simulator også da. Været har også en merkelig tendens til å svinge i utakt med fritida mi.
                      Honeybee CP 2

                      Comment

                      Working...
                      X