Announcement

Collapse
No announcement yet.

Justering av pitch på Ail/elevator?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Justering av pitch på Ail/elevator?

    Når man skal måle max pitch på aileron og elevator, bruker man bare pitch gauge'en å måler paddlerne da? Hvor mange grader er ideelt ved 3D flygning?
    Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

  • #2
    Så mange grader du synes er nødvendig....
    Mvh
    Bjørn Tore Espevik

    Team Visa...

    Comment


    • #3
      Originally posted by Heliman View Post
      Så mange grader du synes er nødvendig....
      Ja, men jeg lurer på om det er et visst antall grader som er normalt.. Når jeg målte nå gikk det til 15-16 grader begge veier, og det er vel kanskje litt i meste laget?
      Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
      T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
      T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

      Comment


      • #4
        Nå vet eg ikke hvilken pitch gauge du har, men eg har en slik som vises på videoen og bruker også samme fremgangsmåte som på videoen:

        Akkurat hvor mye pitch du skal ha er jo opp til deg og hvor mye mekanikken i helikopteret kan gi deg. Nå har eg ikke vært i hobbyen så veldig lenge, men eg mener å huske at ca -3 med throttlestikka nede og ca +3-4 der hvor du ønsker å begynne å hovre(ca 60% på stikka er vanlig). Deretter så er det jo opp til deg og hvor trygg du er på deg selv i forhold til maks pitch på 100% og ikke minst maks negativ pitch i idle up 1/2.

        edit: Etter hva eg leser meg til rundt på nett o.l så er +7-9 grader(negativ og positiv i idleup1) vanlig for standard flyving og nybegynner. Men for 3D flyving så er så mye negativ og pitch du klarer mer og mer positivt.
        Last edited by nomore; 31-10-09, 09:15.
        Thorbjørn Kirkeleit
        Haugaland Modellflyklubb

        Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

        Comment


        • #5
          Du måler cyclicutslagene på ail og elev på samme måte som på collective, altså på bladene
          Det mes vanlige er vel å bruke så mye som du kan uten å få binding.....
          Mvh
          Bjørn Tore Espevik

          Team Visa...

          Comment


          • #6
            Originally posted by Heliman View Post
            Du måler cyclicutslagene på ail og elev på samme måte som på collective, altså på bladene
            Det mes vanlige er vel å bruke så mye som du kan uten å få binding.....
            Ok, så pitchen på paddlerene trenger man ikke tenke på? Setter man bare throttle i mittstikke og måler max utslag forfra og fra siden?
            Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
            T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
            T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

            Comment


            • #7
              ja(ti tegn)
              Mvh
              Bjørn Tore Espevik

              Team Visa...

              Comment


              • #8
                Mange takk!
                Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                Comment


                • #9
                  cyclic pitch bør ligge mellom 8-10 grader,sånn vanligvis,får da får du en samlet pitch på 20 grader med både cyclic og pitch -10+10,
                  TREX 700N FBL beast X,reactor x,
                  TREX 700N FBL beast X ,reactor x
                  TREX 600N FBL 3G align.
                  jr11x:--))

                  http://sokndal-modellfly.com/

                  Comment


                  • #10
                    For en nybegynner ville jeg sagt 6°, det vanlige er vel rundt 8-10° siden de fleste helier vil slite med å kunne utnytte noe mer....

                    På FBL er det normalt med noe høyere, gjerne 10-12°
                    Hilsen Rune Marcussen

                    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                    JR DSX9

                    Fitjar Modellflyklubb
                    ---------------------------------------------------------------------------
                    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                    Comment


                    • #11
                      Trodde du tok alt på øyemål, brum?!

                      Manualen på T-Rex 600'ern min sier 6-7 grader på cyclic. Du finner en bra Finless-video på det her: http://video.helifreak.com/?subpath=...CPM_Part_2.wmv

                      Du kan jo også ta en titt på del 1 for litt bakgrunnsinfo om det vi har diskutert tidligere http://video.helifreak.com/?subpath=...CPM_Part_1.wmv
                      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                      Anything worth doing is worth overdoing!

                      Comment


                      • #12
                        Da har du misforstått stort, Joto.. Jeg sa at jeg justerer swashplata på øyemål

                        Uansett; takk for linkene til videoene, skal titte litt på de i morgen, trenger litt oppfriskning..
                        Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                        T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                        T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                        Comment

                        Working...
                        X