Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva anbefales av flybar less utstyr til Trex500ESP

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva anbefales av flybar less utstyr til Trex500ESP

    Ser at det begynner å bli "kuult" med div flybar less løsninger også på mindre modeller.
    Har en Trex 500 ESP som jeg eventuelt vurderer å bygge om, hva anbefales av deler og produsenter til dette - nytt hode og elektronikk?

    Forslag mottas med takk!
    Last edited by Quadrocopter; 06-11-09, 12:10.

  • #2
    En av mine flykompiser bygget om sin 500 til V-bar og Mikado sitt hode. Det var i allefall veldig greit. Mal ligger ferdig definert i V-bar softwaren for Trex 500 og innstillingene ser ut til å være rimelig riktig.

    Jeg testet hans modell en liten tur og det fungerte veldig bra. Ikke behov for masse "pussing" på rare parameter.

    Jeg har i dag V-bar på 3 forskjellig modeller. De modellene som har en ferdig mal, er stort sett bare å installere og fly. Har du modeller som ikke er forhåndsdefinert så går det litt mer tid og fikling for å få modellen til å fly perfekt. Men allikevel fullt mulig.
    - Erik -

    ------------------------------------------
    Logo 600SX + 6003D
    Logo 400SE

    Futaba 18MZ

    Comment


    • #3
      Originally posted by ehaga View Post
      En av mine flykompiser bygget om sin 500 til V-bar og Mikado sitt hode. Det var i allefall veldig greit. Mal ligger ferdig definert i V-bar softwaren for Trex 500 og innstillingene ser ut til å være rimelig riktig......
      Mikado har 2 V-bar løsninger M4010 og M4238 - er det M4238 som du anbefaler til 500?

      Noen erfaringer med dette hodet?
      Last edited by Quadrocopter; 06-11-09, 12:39.

      Comment


      • #4
        Mini VBar er nok tingen. Ring Anders Fuglerud (technoflight.com -> kontakt), så får du sikkert noen tips. Leif pratet også om å bygge om protosen sin til flybarless, så du kan jo høre med han også.

        -J-

        Comment


        • #5
          Originally posted by Quadrocopter View Post
          Ser at det begynner å bli "kuult" med div flybar less løsninger også på mindre modeller.
          Har en Trex 500 ESP som jeg eventuelt vurderer å bygge om, hva anbefales av deler og produsenter til dette - nytt hode og elektronikk?
          Mine 2 øre: Enten bygger du om hodet med de eksisterende delene, det er veldig enkelt. Eller du kan kjøpe RJX-hode fra Helidirect til $70. HeliDirect - Your #1 Sources for R/C Helicopters, FPV, Jets and More.
          Jeg flyr med Skookum SK-360, og er veldig fornøyd med det. Men jeg har ikke prøvd noe annet. Mini V-bar eller Gyrobot er to gode alternativer. Snart kommer Skookum SK-720 med tre akser. Jeg har tenkt å vente på den. Page not found -
          Flymessig syns jeg det var en skuffelse å gå fra 450 med Skookum, til standard 500ESP. Men Skookum på 500n er selvfølgelig enda bedre enn på 450. Vindvær er ikke noe tema lenger.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Quadrocopter View Post
            Mikado har 2 V-bar løsninger M4010 og M4238 - er det M4238 som du anbefaler til 500?

            Noen erfaringer med dette hodet?
            Mini v-bar er laget for heli opp til og med Trex 500/Logo 400. Det er noen som har testet mini selv på el-90-kjerrer. Men da skal du ha en konfigurasjon som har veldig lite vibrasjon. Jeg holder på å bygge en til Logo 400 som jeg kommer til å sette inn en mini i.

            Jeg hadde gått for mini. Den er kul og du kan spare vekt dersom du i tillegg kjører spectrum. Da hiver du ut mottakeren din og hekter to satelitter direkte på mini'en.

            Gaui hode passer sikkert - men jeg hadde ikke giddet å fikle for mye med det. Grunnen er at dersom du kjøper Mikado sitt hode til Trex 500 vil du få riktig geomitri i forhold til den predefinerte modellen i V-bar softwaren.

            Du skal ikke se bort i fra at du må fikle mye på parametrene (og det er en del) for å Gaui hode til å fly bra. Jeg sier ikke at det er umulig - men du vil helt sikkert ha nok faktorer du er usikker på når du bygger din første V-bar. Veldig greit å holde seg til hva Mikado har testet og de parametrene de har tunet inn.

            Grunnen til at jeg sier dette er at det er veldig mange parametre som benyttes i V-bar. Ikke alle parametrene er like innlysende hva gjør og ikke minst hvordan de påvirker hverandre. Når jeg bygget om min 90 så var det veldig greit å ha testet ut litt funksjonaliteten i V-bar systemet før dette. Allikevel tok det nesten hele sesongen før jeg følte at jeg hadde havnet der jeg ønsket å være.

            Dette er nok spesielt for mitt heli fordi 90 min kjører mekanisk miksing. På det tidspunktet jeg bygget om min, så klarte jeg ikke å finne en annen som hadde gjort det samme (med en Hirobo i kombinasjon med Kasama hode).

            Når det gjelder kompetanse finner du veldig mye både på RR og HF. MrMel (begge steder) er en svenks fyr som er veldig aktiv på forumene. I tillegg var han testpilot for Mikado sitt V4.0 software utvikling. Han har masse gode råd.

            Sjekk også ut forumet under VStabi | Pioneer of Flybarless. Her kommer du lett i kontakt med gutta som skriver koden.
            - Erik -

            ------------------------------------------
            Logo 600SX + 6003D
            Logo 400SE

            Futaba 18MZ

            Comment


            • #7
              Kan anbefale Mini V-bar.
              Hilsen Rune Marcussen

              MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
              JR DSX9

              Fitjar Modellflyklubb
              ---------------------------------------------------------------------------
              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

              Comment

              Working...
              X